Clienţii de publicitate au tăiat serios din bugetele alocate posturilor TV la sfărşit de an. Canalele TV au avut în luna noiembrie mult mai puţină publicitate decât în aceeaşi lună a anului trecut. Astfel, o analiză pe timpul ocupat de reclame arată că scăderile au fost în unele cazuri chiar de peste 50%.
Toate posturile de televiziune mari au avut un spaţiu dedicat reclamelor (grad de încărcare, în termenii industriei) semnificativ mai scăzut faţă de anul trecut.
Cu cât a fost mai scurt timpul acordat publicităţii în noiembrie 2008, faţă de noiembrie 2007:
- Pro TV : -35%
- Antena 1: - 37%
- Acasă TV: - 50%
- TVR 1: - 15%
- Realitatea TV: - 36%
- Antena 3: - 61%
- Prima TV: - 50%
Advertiseri mari şi-au ajustat banii alocaţi reclamelor pe sfârşit de an, o perioadă în care, în mod normal, bugetele creşteau. Anul trecut, staţiile se aflau în situaţia de a refuza clienţi, pentru că sloturile publicitare erau pline (sold-out, în termenii industriei).
Reprezentanţii Pro TV, Antena 1 şi TVR explică pentru paginademedia.ro ce s-a întâmplat.
Zoe Vasilescu, sales director Pro TV SA spune că scăderile sunt datorate unei prudenţe a clienţilor, în contextul crizei economice iminente:
„Luna noiembrie a coincis cu anunţarea crizei internaţionale, pe care încă nu o simţim în România. Spenderii au preferat să fie mai prudenţi dar suntem convinşi că în 2009 piaţa se va dezgheţa."
Laurenţiu Ionete, director CLIR Media, regia care vinde spaţiul publicitar al Antenelor, constată reduceri ale investiţiilor în rândul clienţilor FMCG:
"Au fost clienţi mari care şi-au redus bugetele: Unilever, Procter&Gamble, Coca-Cola. Sunt companii de bunuri de larg consum care investeau mult în televiziune, ca urmare scăderile de bugete se simt. Cred că grupurile mari vor traversa criza mai bine decât companiile media mici."
TVR a avut o scădere mai mică în ceea ce priveşte încărcarea, însă audienţa foarte slabă a posturilor publice a determinat livrarea de GRP-uri (puncte de audienţă) mai puţine. Radu Budeş, managing partner Splendid Media, regia care vinde spaţiul publicitar al TVR:
"Ne-am confruntat cu o scădere a cererii de spaţiu publicitar, din două motive: precauţia clienţilor în perspectiva crizei şi scăderea efectivă a bugetelor de publicitate pe ultimul trimestru. Am avut clienţi care au tăiat 20-25% din buget."
Anul trecut, spune Budeş, spaţiul publicitar nu putea onora toate comenzile venite de la clienţi.
Dacă în ceea ce priveşte încărcarea, TVR stă bine, problema posturilor publice vine din audienţă: Ratingul mic al TVR 1 a făcut ca audienţa spoturilor să fie, de asemenea redusă. Ca urmare, GRP-urile livrate au fost cu peste 40% mai puţine decât anul trecut. În traducere: încasările de publicitate au fost afectate.
Previziunile pentru anul viitor sunt greu de făcut. Mulţi clienţi nu au anunţat încă planurile pentru 2009 în ceea ce priveşte bugetele de publicitate. Un lucru e cert: după trei ani în care piaţa a fost a televiziunilor, va urma un an al cumpărătorilor. Posturile TV vor fi la mâna clienţilor de publicitate.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Am zis!