Posturile din grupul Pro au tras grosul publicităţii TV anul trecut. Mai precis, 53% din piaţa de anul trecut s-a dus către Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV. În cifre, este vorba de aproape 118 milioane de euro.
Către Antenele din Grupul Intact s-au dus aproape un sfert din bugetele TV de anul trecut, adică 53 de milioane de euro.
În continuare, mai multe concluzii din raportul Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative:
Cum şi-au împărţit televiziunile anul trecut banii din publicitate?
- Media Pro International (MPI), compania care deţine în România posturile Pro TV, Acasă, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV, a atras, în 2009, circa 53% din veniturile totale nete din publicitatea TV.
- Trustul Intact, care controlează posturile Antena1, Antena2, Antena3, Euforia şi GSP TV, a luat 24% din "sacul" publicităţii TV.
- SBS Broadcasting, propietarul posturilor Prima TV şi KissTV, a reuşit să atragă doar 6% din banii cheltuiţi pe piaţa de publicitate TV din România.
- Televiziunea publică a reuşit să atragă 5,5% din bugetele de publicitate TV.
În total, televiziunile au vândut anul trecut 1.460.0000 de GRP30’’, cu 9% mai puţin decât în 2008.
- Din acest milion şi jumătate de GRP-uri, grupul Media Pro a vândut 38%, Intact 22%, Prima TV 6,7, Kanal D 6,2 şi Televiziunea Română doar 5%.
Previziuni pentru 2010
- În primul trimestru al acestui an, piaţa de publicitate a înregistrat o uşoară creştere de 3%, însă, per total, anul 2010 va înregistra o scădere a chelutuielilor totale nete de publicitate de 9%.
- Initiative apreciază pentru 2010 o scădere de 6% a cheltuielilor TV, de 25-30% pentru presa scrisă, de 10% pentru radio, de 15-20% pentru outdoor şi o crestere de 10-15% a mediului online.
Cum a stat piaţa de media în 2009?
- În 2009, valoarea netă a pieţei de media a scăzut cu 37%, ajungând la un nivel mai scăzut decât cel din 2006.
- Criza economică a lovit toate segmentele media, cu toate acestea presa scrisă a fost cea mai afectată zonă (-55%), urmată de publicitatea outdoor(-40%), în timp ce televiziunea a scăzut cu 34%, radioul cu 28%, iar internetul şi cinema-ul au înregistrat pierderi de 19%.
- Piaţa de publicitate online a fost singura care a reuşit să se menţină în 2009 la un nivel rezonabil şi asta datorită creşterii numărului utilizatorilor şi faptului că internetul câştigă tot mai multă credibilitate în raport cu TV-ul sau print-ul.
- Televiziunile au atras 65% din totalul veniturilor din publicitate, ajungând la o valoare de 222 milioane de euro.
Cum au stat advertiserii în 2009
- Advertiserii care şi-au crescut bugetul de publicitate în 2009 au fost: Danone (+50%), Henkel (+37%) şi Reckitt Benckiser (+32%).
- Danone a fost brandul care s-a bucurat de cea mai multă publicitate, în timp ce Adevărul a avut cea mai spectaculoasă creştere a bugetului de publicitate.
- Alte branduri care au avut o creştere semnificativă au fost: Jacobs (+72%), Coca Cola (+39%), Vanish (+33%), precum şi mărcile de telecomunicaţii Orange şi Vodafone.
Pentru cei care şi-au pus întrebarea "când va reveni la normal piaţa media?", Octav Popescu, vicepreşedinte Initiative oferă şi un răspuns.
“Auzim deseori expresia “când piaţa media va reveni la normal”, dar aceasta este doar o modalitate de a respinge realitatea actuală. Piaţa media nu va mai fi niciodată ceea ce a fost. În ciuda tuturor problemelor cauzate de criză, media evoluează. Iar atunci când vom ieşi din criză vom vedea un peisaj media foarte diferit de cel de până acum”, a declarat Octav Popescu.
Citeşte şi:
Carmen Andronache
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
"Media Pro International (MPI), compania care deține" este "Central European Media Enterprises (CME), compania care detine".
Uite, spre studiu: http://www.cetv-net.com/en/index.shtml
Succes.