Bilanţul anului trecut confirmă criza majoră a printului în ultimii doi ani. 2009 este, cel puţin până acum, cel mai negru an al presei scrise. Paginademedia.ro a analizat, împreună cu tolo.ro, cifrele anilor 2008 şi 2009. Cifrele de bilanţ şi estimările duc către pierderi totale de aproximativ 50 de milioane de euro. Scăderea pieţei de publicitate se vede în evoluţia cifrelor de afaceri, mult mai mici în 2009 pentru majoritatea editorilor de presă scrisă. Analiza şi cifrele:
Înainte de tabele, câteva idei:
- Scăderea pieţei de publicitate se reflectă în cifrele de afaceri ale publisherilor. În 2009, aproate toţi editorii au cifre de afaceri nete mult sub anul 2008. (a se vedea tabelul).
- Parte din pierderile din 2009 sunt rezultatul falimentului Rodipet. Pierderea editorilor din cauza Rodipet variază de la 300-400.000 de euro (în cele mai multe cazuri) la peste 1 milion de euro (în cazul Adevărul Holding)
- În 2008, erau pe profit, conform datelor de la Registrul Comerţului, Ringier (2,4 milioane de euro), Convergent Media – Gazeta sporturilor (1,4 milioane euro) şi Edipresse AS (520.000 de euro). În 2009, dintre societăţile de presă care au depus datele, nu există decât un singur bilanţ pe plus, dar nesemnificativ. Singurul cu cifra pozitivă la sfârşit de 2009 este Media Casa (Financiarul), cu un profit de 28.900 de euro.
- Cea mai mare pierdere a fost înregistrată de Media Promovalores. Compania care editează Click (parte a Adevărul Holding) are o pierdere de 17,4 milioane de euro în 2009. Cu un an înainte, pierderea era de aproape 8 milioane de euro.
- Adevărul Holding nu a depus datele pe 2009. Pe 2008, figurează cu un minus de 13 milioane de euro. Din informaţiile paginademedia.ro, pierderea în 2009 a fost de aproape 25 de milioane de euro. Peter Imre nu a comentat cifrele paginademedia.ro.
- Publimedia a înregistrat un minus de 5,7 milioane de euro. De precizat că în 2009, a fost trecut pe Publimedia şi ziarul Gândul. În 2008, Gândul era editat pe compania Crucişătorul şi înregistra 1,7 milioane de euro pierdere. Publimedia include, printre altele Ziarul Financiar, Gândul, ProSport, Business Magazin şi Pro TV Magazin.
- Poligraf, editorul ziarului Cotidianul, termina 2009 (la sfârşitul căruia se închidea ziarul) cu 1,2 milioane de euro.
- Societatea R, editorul României libere, nu are datele depuse pe anul 2009. În 2008, avea pierderi de 225.000 de euro, la o cifră de afaceri de 12,8 milioane de euro.
- Publisherii revistelor glossy însumează pierderi de aproximativ 4 milioane de euro. Dintre publisherii de reviste, cea mai consistentă pierdere o înregistrează Burda România: peste 2 milioane de euro.
Cifrele de afaceri şi pierderile editorilor de presă scrisă în ultimii doi ani (euro) – ordine alfabetică
cifra de afaceri | profit/pierdere | |||
---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2008 | 2009 | |
Adevarul Holding | 27.100.000 | -13.100.000 | -25.000.000* | |
Cancan Media | 5.380.000 | 5.500.000 | -4.200.000 | -3.900.000 |
Catavencu SA | 21.400.000 | n.a. | -8.900.000 | n.a. |
Convergent Media | 11.900.000 | 8.400.000 | 1.400.000 | -370.000 |
Crucisatorul | 3.500.000 | n.a. | -1.700.000 | n.a. |
Editura Intact | 14.100.000 | 20.500.000 | -3.300.000 | -1.320.000 |
Media Casa | 3.400.000 | 5.100.000 | -1.700.000 | 28.900 |
Media Promovalores | 5.900.000 | 8.000.000 | -8.700.000 | -17.400.000 |
Poligraf | 6.000.000 | 2.100.000 | -660.000 | -1.200.000 |
Publimedia | 31.600.000 | 16.200.000 | -260.000 | -5.700.000 |
Ringier | 40.100.000 | 29.000.000 | 2.400.000 | -13.000.000 |
Reviste
cifra de afaceri | profit/pierdere | |||
---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2008 | 2009 | |
Attica Media | 1.500.000 | 699.000 | -200.000 | -330.000 |
Burda Romania | 8.300.000 | 4.700.000 | -270.000 | -2.100.000 |
Edipresse AS | 10.000.000 | 6.400.000 | 520.000 | -860.000 |
Sanoma Hearst* | 13.800.000 | 9.600.000 | 97.800 | -519.000 |
Sursa: Registrul Comerţului
*Estimare paginademedia.ro
Cifrele Sanoma Hearst nu au fost publicate încă pe Registul Comerţului. Datele din tabel sunt estimarea paginademedia.ro, conform informaţiilor din piaţa media.
Comentarii