ANALIZA DE JOI. Ce tip de reclame au fost anul trecut pe TV. O analiză Paginademedia.ro arată că, pe toate posturile din România au rulat anul trecut peste un milion de reclame la produse farmaceutice şi tot atâtea la mâncare!
Categoria comunicaţii este pe locul trei, dar cele mai promovate mărci vin din acest segment. Orange, Vodafone, Cosmote şi Romtelecom au fost cele mai promovate mărci pe posturile de televiziune în anul 2013.
Paginademedia.ro vă prezintă la Analiza de joi, în trei materiale, care au fost cele mai promovate mărci, care au fost cei mai importanţi clienţi de publicitate şi care sunt categoriile care au dominat reclamele TV anul trecut.
O privire retrospectivă care arată cum s-a mişcat advertisingul TV în 2013, un an cu o piaţă totală de aproape 200 de milioane de euro. O analiză realizată cu sprijinul agenţiei de media BPN.
Episodul 1: Cele mai promovate mărci şi categorii pe posturile TV în 2013
Episodul 2: Ce reclame au difuzat posturile de ştiri
Episodul 3: Reclamele TV pe marile posturi generaliste
În această primă parte, Cele mai promovate mărci şi categorii pe posturile TV în 2013.
DUPĂ CATEGORIE. Milioane de reclame la medicamente şi mâncare
Punând cap la cap toate reclamele date pe televiziuni anul trecut, rezultă că domeniul farmaceutic a fost cel mai promovat: aproape 1,3 milioane de reclame din acest sector au fost difuzate pe posturile de televiziune din România. Adică o medie de două reclame din zona medicală/sănătate în fiecare minut din 2013!
Foarte apropiată de prima poziţie este categoria mâncare: aproape 1,1 milioane de reclame.
Top trei pe tot anul trecut, pe toată piaţa de televiziune, este completat de categoria comunicaţii, cu 350.000 de reclame. Din această categorie vin şi cele mai promovate mărci de pe televiziune, după cum se va vedea în continuare.
Chiar dacă zona de telecomunicaţii a avut cu mult mai puţine reclame decât mâncarea şi produsele farmaceutice, audienţele obţinute de spoturile operatorilor au fost consistente. (au avut mai multe GRP – Gross Rating Points, adică puncte de audienţă).
O explicaţie: cele un milion de reclame la farmaceutice şi milionul de reclame la mâncare au fost împărţite pe posturi cu audienţă mai mică. Asta în timp ce operatorii de telecomunicaţii, cu mai puţine reclame, s-au orientat către posturi cu audienţe mai mari.
Cele mai vizibile categorii de produse care şi-au făcut reclamă pe TV în 2013, după numărul de puncte de audienţă (GRP’s):
GRP [30 sec.] | Numar reclame | |
---|---|---|
Farmaceutice/Sanatate | 288,133 | 1,127,225 |
Mancare | 287,681 | 1,057,561 |
Comunicatii | 263,675 | 355,346 |
Bauturi | 223,523 | 751,949 |
Cosmetice & Parfumerie | 186,327 | 498,260 |
Produse pentru ingrijirea casei | 144,680 | 401,499 |
Companii comerciale, magazine | 141,143 | 285,680 |
Divertisment & Media/Timp liber | 105,129 | 288,920 |
Produse pentru igiena personala | 97,482 | 268,482 |
Finante | 87,773 | 188,988 |
Vehicule | 77,335 | 175,310 |
Non-comercial, Social, Politic, Educatie | 61,725 | 155,799 |
Business si industrie, echipament tehnologic | 50,480 | 189,336 |
Echipamente/aparatura de uz casnic | 48,656 | 76,606 |
JUCAJucarii, echipament sportiv, Foto & Optica | 39,708 | 171,448 |
Echipamente pentru casa | 35,199 | 102,491 |
Comenzi | 16,523 | 25,728 |
Produse pentru ingrijirea animalelor | 13,587 | 27,897 |
Imbracaminte, incaltaminte, accesorii | 7,725 | 24,240 |
Transport si calatorii | 5,050 | 21,789 |
Diverse | 902 | 5,928 |
Echipamente pentru birou | 635 | 3,519 |
Calculatoare | 622 | 2,104 |
GRP – Gross Rating Points, reprezintă punctele de audienţă cumulate obţinute de reclamele TV în mediul urban.
Sursa: agenţia de media BPN
DUPĂ MĂRCI. Orange, Vodafone, Cosmote şi Romtelecom, cele mai promovate mărci. Tigaia Dry Cooker, mai văzută decât Coca Cola
Lupta a fost crâncenă anul trecut pe segmentul telecomunicaţii. O dovadă este clasamentul de la capitolul mărci. Topul este condus, detaşat, de cele mai importante branduri din segmentul comunicaţiilor.
Cea mai promovată marcă a fost, anul trecut Orange. Marca a obţinut mai multe puncte de audienţă decât Vodafone (locul doi), chiar dacă acesta din urmă a avut aproape de două ori mai multe difuzări (şi aici, rezultatul ţine de strategia de media plan, de posturile pe care au rulat reclamele). Cosmote şi Romtelecom completează clasamentul.
Imediat după operatorii de comunicaţii s-au clasat două lanţuri de retail care s-au dezvoltat puternic anul trecut – Lidl şi Penny.
În lista selectă a brandurilor cu pretenţii din top 20, pe lângă branduri ca McDonald’s, Coca Cola sau Colgate şi-a făcut loc şi mai populara tigaie Dry Cooker. Tigaia a avut mai multe puncte de audienţă decât mărci precum Coca Cola, Orbit sau Bergenbier.
Cele mai vizibile mărci care şi-au făcut reclamă pe TV în 2013, după numărul de puncte de audienţă (GRP’s):
Brand | GRP [30 sec.] | Numar difuzari |
---|---|---|
Orange | 81,100 | 57,387 |
Vodafone | 71,340 | 118,279 |
Cosmote | 47,937 | 45,870 |
Romtelecom | 32,682 | 38,075 |
Lidl | 27,669 | 45,871 |
Penny | 19,058 | 41,559 |
McDonald's | 16,602 | 55,389 |
Dry Cooker | 14,027 | 5,869 |
Catena | 13,712 | 20,153 |
Colgate | 13,635 | 28,799 |
Hera | 12,989 | 47,573 |
Provident | 12,669 | 30,509 |
Petrom | 12,554 | 17,757 |
Renault | 12,042 | 17,068 |
Coca Cola | 12,000 | 18,955 |
emag.ro | 11,634 | 13,337 |
Dacia | 11,334 | 24,540 |
Orbit | 11,168 | 27,155 |
Bergenbier | 10,974 | 37,970 |
GRP – Gross Rating Points, reprezintă punctele de audienţă cumulate obţinute de reclamele TV în mediul urban
Sursa: agenţia de media BPN
DUPĂ ADVERTISERI. Procter&Gamble şi Unilever, cei mai mari clienţi
La capitolul advertiseri, conduc în top cele mai mari companii de bunuri de larg consum: Procter&Gamble şi Unilever. Nu este însă o surpriză: fiecare din cele două companii are zeci de mărci diferite în portofoliu.
În top 20 se mai regăsesc şi alte firme care deţin mai multe mărci, de la Reckitt Benckiser, Kraft Foods şi Henkel la Studio Moderna şi Lidl.
Topul clienţilor de publicitate de pe posturile în 2013, după numărul de puncte de audienţă (GRP’s):
GRP30 | Numar spoturi | |
---|---|---|
Procter&Gamble | 100,640 | 281,749 |
Unilever | 84,098 | 246,395 |
Orange | 81,521 | 57,543 |
Vodafone | 71,340 | 118,279 |
Reckitt Benckiser | 60,756 | 313,969 |
Studio Moderna | 58,617 | 25,390 |
Cosmote | 48,046 | 45,964 |
GlaxoSmithKline | 46,002 | 104,215 |
Henkel | 44,844 | 101,779 |
Kraft Foods/Mondelez Romania | 42,760 | 235,249 |
Beiersdorf | 40,164 | 109,992 |
Heineken | 39,820 | 92,672 |
L'Oreal | 37,360 | 52,521 |
Romtelecom | 35,512 | 42,494 |
Coca Cola Company | 35,186 | 65,830 |
Nestle | 30,365 | 121,835 |
Rewe | 29,746 | 76,395 |
Lidl | 27,747 | 46,605 |
Ursus Breweries | 26,879 | 53,937 |
European Drinks | 23,812 | 142,494 |
GRP – Gross Rating Points, reprezintă punctele de audienţă cumulate obţinute de reclamele TV în mediul urban.
Sursa: agenţia de media BPN
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii