DERAPAJ. La ce extreme duce fenomenul "clickbait". Mircea Cărtărescu îl jigneşte pe Stephen Hawking? Aşa pare la prima vedere, într-o postare a canalului de ştiri B1 TV pe Facebook. Nimic mai fals! Scriitorul nu făcuse afirmaţiile puse pe FB. Era doar o postare de clickbait, pentru a atrage curioşii să dea click.
Clickbaitul este un fenomen familiar posturilor de ştiri, iar limitele sunt de multe ori sărite, după cum se vede în exemplele de mai jos.
1. Cazul Cărtărescu - Stephen Hawking
„Mircea Cărtărescu "dă de pământ" cu Stephen Hawking !!! "Hai că prea l-aţi umflat şi pe handicapatul ăsta...", au postat cei de la b1.ro pe pagina de Facebook a postului. Însă realitatea din „bula” Facebook este diferită de cea din... teren. Aşa reiese, parţial, chiar şi din articolul la care face trimitere link-ul de pe Facebook şi care are alt titlu, alt conţinut, altă retorică.
„Matematicianul şi fizicianul Stephen Hawking, teoretician al originii universului a împlinit duminică 75 de ani. Cu ocazia aniversării, românii, mai mult sau mai puţin cunoscători ai biografiei acestuia, i-au transmis prin intermediul online-ului o serie de urări care nu fac decât să arate lumii o faţă urâtă a ţării noastre. Scriitorul Mircea Cărtărescu a postat pe contul său de Facebook câteva exemple”, se menţionează în ştirea de pe site, la care linkul făcea trimitere.
Cum au stat de fapt lucrurile? Cum s-a ajuns la această situaţie?
Duminică, chiar de ziua lui Stephen Hawking, Discovery România a postat pe Facebook un mesaj simplu de La mulţi ani.
La postarea Discovery au început să curgă şi comentariile, cu zecile, unele dintre ele extrem de jignitoare la adresa fizicianului ajuns la 75 de ani.
Cele mai jignitoare dintre comentarii au fost adunate de jurnalistul Cezar Paul Bădescu (realizatorul Cartea cea de toate zilele de la TVR), postate pe Facebook şi preluate apoi şi de Mircea Cărtărescu.
Scriitorul a postat alături de înşiruirea de comentarii jignitoarea la adresa lui Stephen Hawking şi un scurt mesaj: „Ieri, Stephen Hawking a-mplinit 75 de ani. Iată ce i-au urat unii dintre românii noştri pe FB (preluat de la Cezar Paul-Bădescu)”.
Iată şi postările lui Mircea Cărtărescu şi Cezar Paul Bădescu:
2. România TV şi o postare fără alte comentarii
Postări cu titluri bombastice sau chiar mincinoase sunt practică răspândită pe paginile de Facebook ale publicaţiilor sau televiziunilor care au fost cândva quality. Acum, zona tabloidă este exploatată la maximum de toţi jucătorii.
Iată şi câteva exemple de postări de pe paginile altor televiziuni, care te fac mereu să te întrebi: „se poate mai jos?”
România TV şi o postare care a dispărut de pe Facebook la câteva ore de la apariţie (Foto: Mihai Mateaş, copywriter la eMag):
3. Antena 3: A murit cineva?
ANUNŢ cumplit în această dimineaţă, a scris într-o postare din decembrie Antena 3, pe contul de Facebook.
Şi a continuat: "Aflăm cu stupoare şi DURERE", după care textul rămânea în aer.
Dedesubt, o fotografie cu medicul Monica Pop, îmbrăcată în negru.
Ce se întâmplase? Murise cineva?
Nicidecum! Textul către care trimitea linkul nu avea nicio legătură cu o dispariţie, aşa cum lăsa cârligul să se înţeleagă. Monica Pop, mesaj virulent pentru adepţii antivaccinare: Câţi mai trebuie să moară? era titlul articolului de pe site.
Postarea de pe contul de Facebook Antena 3 şi articolul de pe site:
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii