ANALIZĂ. Timp de câteva luni, Exatlon a dat toată piaţa TV peste cap. Emisiunea de la Kanal D a fost, fără îndoială, fenomenul sezonului. Un fenomen care a schimbat puternic postul pe care a rulat. În sens pozitiv. Cum?
Cifrele mari de audienţă sunt o realitate, însă dincolo de rating, marea surpriză a venit nu din numărul de telespectatori, ci din profilul lor.
Cine s-a uitat la Exatlon, program care era pe Kanal D cinci zile din şapte? Ce public a adus în faţa televizoarelor emisiunea câştigată de Vladimir Drăghia? Cine a “plecat” de pe post?
Paginademedia.ro vă prezintă o analiză detaliată a publicului Kanal D înainte cu Exatlon (ianuarie-mai 2018), dar şi cu un an înainte (ianuarie – mai 2017).
Concluziile, pe scurt:
- Cu Exatlon, a crescut numărul bărbaţilor care se uită la Exatlon. Publicul majoritar al staţiei a rămas unul feminin.
- Foarte mulţi copii la Exatlon. Numărul celor între 4 şi 12 ani aproape s-a dublat pe Kanal D în perioada în care show-ul a fost pe post. La fel cel al copiilor între 12 şi 17 ani
- Aproximativ 41% din publicul Exatlon au fost tineri până în 34 de ani. Cu un an înainte, procentul era de 24%
- Faţă de perioada în care nu era pe post Exatlon, Kanal D a atras, cu concursul, un număr consistent de elevi şi de studenţi. În procente: 20% din publicul Exatlon, dublu faţă de anul precedent, când în grilă nu era emisiunea.
- Scăderile notabile: mai puţini pensionari şi, în general, persoane peste 55 de ani.
Situaţia detaliată, pe fiecare indicator.
Pentru început, două note:
1. Perioadele analizate: ianuarie-mai 2017 vs ianuarie-mai 2018.
2. Intervalul orar luat în calcul: 20.00-23.00.
Gen: Bărbaţii, atraşi de Exatlon
Exatlon a crescut publicul masculin al postului Kanal D. Anul trecut, înainte de Exatlon, media staţiei era de aproape 400.000 de telespectatori bărbaţi. Cu Exatlon, s-a ajuns la aproape 700.000, adică un plus de 73%.
În procente, publicul majoritar a rămnas feminin: sunt aproape 40% bărbaţi (erau 30% înainte de Exatlon) şi 60% femei.
GEN: Publicul Kanal D înainte şi după Exatlon
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
Barbati | 397.000 | 31 | 688.000 | 39 | 73% | ||
Femei | 873.000 | 69 | 1.087.000 | 61 | 25% |
Vârstă: numărul copiilor care se uită la Kanal D, aproape dublu cu Exatlon. Plus mare pe tineri
Cele mai interesante mutaţii ale publicului vin la analiza după grupele de vârstă. Exatlon a atras un public tânăr şi foarte tânăr. Foarte tânăr, adică inclusiv copii până în 11 ani.
- Fără Exatlon, Kanal D număra 80.000 de copii între 4 şi 11 ani. Cu Exatlon, a sărit la 200.000. Adică 150%.
- În zona 12 - 17 ani, se uitau la Kanal D undeva la 60.000 de copii. În perioada Exatlon, în fiecare seară erau în faţa televizoarelor peste 150.000, adică un plus de 170%.
- Creşterea a fost puternică şi pe segmentul 25 - 34 de ani: peste dublu.
- Toată structura publicului Kanal D a fost, practic, schimbată: înainte de Exatlon, doar 24% din public avea până în 34 de ani. Cu show-ul pe post, procentul a crescut la peste 40%.
- A existat şi o scădere: telespectatorii de peste 54 de ani au fost mai puţini în perioada în care postul a difuzat emisiunea concurs filmată în Republica Dominicană.
VÂRSTĂ. Structura publicului Kanal D înainte şi după Exatlon pe grupe de vârstă
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
4-11 ani | 80.000 | 6 | 198.000 | 11 | 148% | ||
12-17 ani | 56.000 | 4 | 152.000 | 9 | 171% | ||
18-24 de ani | 64.000 | 5 | 126.000 | 7 | 97% | ||
25-34 de ani | 107.000 | 8 | 243.000 | 14 | 127% | ||
35-44 de ani | 175.000 | 14 | 301.000 | 17 | 72% | ||
45-54 de ani | 200.000 | 16 | 271.000 | 15 | 36% | ||
55-64 de ani | 260.000 | 21 | 216.000 | 12 | -17% | ||
peste 65 de ani | 328.000 | 26 | 267.000 | 15 | -19% |
Profesie: elevii şi studenţii, pe post. Pleacă pensionarii
Schimbările publicului după grupe de vârstă se reflectă şi la capitolul educaţie şi profesii.
Înainte de Exatlon, la Kanal D media de elevi şi studenţi era de 130.000. După, s-a ajuns la 360.000, adică 170% plus. Tototdată, a plecat publicul mai în vârstă, a scăzut şi procentul de pensionari
După educaţie, de notat creşterea de aproape 300% a publicului preşcolar şi fără studii (parţial ca urmare a publicului numeros din zona 7-11 ani).
Structura publicului Kanal D după educaţie
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
Prescolari, fara educatie | 32.000 | 3 | 109.000 | 6 | 241% | ||
Scoala generala | 395.000 | 31 | 614.000 | 35 | 55% | ||
Studii medii | 592.000 | 47 | 783.000 | 44 | 32% | ||
Studii Superioare | 171.000 | 14 | 185.000 | 10 | 8% |
Numărul de elevi, studenţi şi pensionari
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
Elevi/Studenti | 131.000 | 10 | 358.000 | 20 | 173% | ||
Casnice | 170.000 | 13 | 330.000 | 19 | 94% | ||
Pensionari | 502.000 | 40 | 397.000 | 22 | -21% |
Reşedinţă: creştere pe oraşele mari
După localităţile de reşedinţă se observă o creştere la oraşele mari, de peste 200.000 de locuitori. Un plus notabil şi pe publicul rural.
Cum se împarte publicul Exatlon pe localităţi
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
Rural | 654.000 | 52 | 982.000 | 55 | 50% | ||
Urban 30.000 | 168.000 | 13 | 225.000 | 13 | 34% | ||
Urban 30.000-100.000 | 141.000 | 11 | 147.000 | 8 | 4% | ||
Urban 100.000-200.000 | 83.000 | 7 | 113.000 | 6 | 36% | ||
Urban peste 200.000 | 105.000 | 8 | 151.000 | 9 | 44% | ||
Bucuresti | 118.000 | 9 | 158.000 | 9 | 34% |
Venituri: mai mulţi telespectatori cu venituri mici şi medii
Schimbare în structura de public şi după venituri. Normală, în condiţiile în care a crescut numărul de elevi, studenţi, dar şi telespectatori de la ţară (categorii în general cu venituri mici).
Astfel, creşterile au venit pe categoriile de public cu venituri mici şi medii pe gospodărie (până în 4.500 de lei). După veniturile mari, este o scădere.
Structura publicului Kanal D, după venitul pe gospodărie:
Ian.-Mai 2017 | Ian.-Mai 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persoane | Procent din public | Persoane | Procent din public | Variatie | |||
Pana in 1500 de lei | 668.000 | 53 | 903.000 | 51 | 35% | ||
Intre 1500 si 4500 de lei | 533.000 | 42 | 712.000 | 40 | 34% | ||
peste 4500 de lei | 56.000 | 4 | 51.000 | 3 | -9% | ||
A,B | 264.000 | 21 | 266.000 | 15 | 1% | ||
C1,C2 | 360.000 | 28 | 560.000 | 32 | 56% | ||
D,E1,E2,E3 | 646.000 | 51 | 948.000 | 53 | 47% |
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Mentionez ca eu nu m-am uitat deloc, dar daca s-au uitat atatia altii, or fi vazut ei ceva.