Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în şedinţa de azi sancţionarea postului Pro TV cu 10.000 de lei pentru reclamă mascată la compania de pază BGS, în ediţia din 3 octombrie.
Cazul a ajuns pe masa CNA ca urmare a unei autosesizări din partea Cristinei Pocora, membru CNA.
Cristina Pocora, membru CNA:
„Am făcut această autosesizare pentru că s-a întâmplat ca într-o joi seară să am televizorul deschis pe Pro TV şi să apară această emisiune. Când am auzit prima dată BGS, nu mi-a sărit părul din cap, dar mi s-a părut atât de agresivă, că apărea BGS în fiecare secundă (…) Mie mi se pare că suntem sfidaţi pe faţă. Mi s-a părut foarte agresiv. Efectiv m-am simţit bombardată şi jignită.
Văzând toată această monitorizare, voi cere şi monitorizarea celorlalte ediţii cu ceilalţi Şefi sub acoperire. Pentru că, din punctul meu de vedere, este o publicitate mascată şi nu este una de bun simţ. Mi se pare că este una foarte agresivă chiar şi pentru felul meu de indulgent de a privi lucrurile.”
Reprezentanta Pro TV, Adelina Sandu, s-a apărat spunând că emisiunea este făcută după un format internaţional, produs în 32 de ţări şi este şi este respectat întocmai.
„Ca orice format internaţional, are o biblie, o carte, pe care producătorii noştri o urmează cu stricteţe. V-am adus şi o ediţie din Spania, ca să vedeţi că acesta este formatul emisiunii şi nu este vorba sub nicio formă despre publicitate. Emisiunea este un documentar observaţional, un docu reality şi emisiunea este produsă în 32 de ţări”, a spus Adelina Sandu.
„Companiile participante nu au plătit pentru participare în emisiune. Pentru participarea în emisiune, între Pro TV şi companiile care au apărut şi care vor continua să apară au fost semnate contracte de participare la emisiune. Nu a fost vorba de nici un fel de contracte de sponsorizare sau de plasare de produse.
Deci nu este vorba de publicitate. Aceste contracte nu implică remuneraţie din partea sau pentru companiile participante.”, a mai adăugat reprezentanta Pro TV.
Pe de altă parte, Radu Herjeu, membru CNA, a spus că din punctul său de vedere, în cazul acestei emisiuni este vorba despre un „barter”.
„BGS v-a pus la dispoziţie propria firmă, oameni, maşină şi posibilitatea de a filma acolo şi dumneavoastră i-aţi promovat pe post. Din punctul meu de vedere, este o emisiune care plasează produse sau servicii. Dacă dumneavoastră, în emisiune, aţi fi menţionat că este o emisiune în care se plasează produse sau servicii, eu nu aş fi avut nimic împotrivă”, a spus Herjeu.
Adelina Sandu:
„Nu s-a pus problema de plasare de produse pentru că nu îndeplineau condiţiile legii, adică nu am primit nimic în schimb.”
Cristina Pocora:
„Dar la Visuri la cheie ce primiţi în schimb? Primiţi bani de la de la Dedeman? (…) Pentru că şi cu Dedeman faceţi aceeaşi emisiune pe care aţi făcut-o aici cu BGS. Dedeman vine şi renovează casa şi vă ajută cu mobilă şi mai ştiu eu ce şi voi vă faceţi emisiunea. Aici, nu aveţi nimic”
Adelina Sandu:
„Nu ştiu să vă răspund, trebuie să întreb producătorul.”
Radu Herjeu, membru CNA:
„Problema este că e un exces. Pentru că eu sunt convins dacă nici Cristina (Pocora - n.r.) nu s-ar fi autosesizat dacă se făcea asta cu moderaţie. Dacă aţi fi făcut cu moderaţie s-ar fi înţeles. Eu nu cred că poţi să faceţi o emisiune de genul acesta eliminând complet orice referire la firma la care faci filmarea. Dar, din punctul meu de vedere, aici nu a existat nicio preocupare de moderaţie. Este clar publicitate. Asta deranjează foarte tare.”
Cristina Pocora a venit şi cu propunerea de amendă, de 10.000 de lei. „Nu aş fi mers până aici dacă Pro TV nu ar fi fost televiziunea cu cea mai mare audienţă, dacă ora nu era aceea (prime-time n.r.) si dacă nu ne-am fi obişnuit că Pro TV dă tendinţa tendinţa în piaţă şi inspiră pe mai departe şi alte televiziuni”, şi-a justificat Pocora propunerea.
Sancţiunea a fost votată în unanimitate de membrii prezenţi în şedinţa publică de astăzi: Cristina Pocora, Alex Kocsis, Ramona Sorescu, Monica Gubernat, Nicolaie Bălaşa, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu şi Răsvan Popescu.
LEGISLAŢIA INVOCATĂ.
Art. 29 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii
Da, da, stiu ca s-au mai autosesizat, dar este parca prima oara cand autosesizarea este povestita asa, ca de un telespectator fidel. :)) cat despre prostia de amenda, imi place ca domnii de la cna, sper ca nu din propie experimenta, stiu ei ca exista mai multe metode de plata. Situatia este aberanta fiindca toate televiziunile fac plasare de produse si o fac fara stres. Greseala la Pro a fost ca nu au luat bani? :))
„dacă Pro TV nu ar fi fost televiziunea cu cea mai mare audiență, dacă nu ne-am fi obișnuit că Pro TV dă tendința tendința în piață și inspiră pe mai departe și alte televiziuni”.