Decizie în premieră. Consiliul pentru Radio şi Televiziune (CNA-ul din Cehia) a cerut Comedy Central să respecte legislaţia audiovizuală din România în ce priveşte protecţia minorilor, într-o speţă ce vizează un promo al emisiunii Comedy Club, difuzat vara trecută.
Până acum, cutuma era ca televiziunile care emit în România să respecte legislaţia ţării din care a primit licenţa. În cazul Comedy Central, Cehia este ţara unde are licenţa, iar în România retransmite.
Ca urmare, posturile TV cu licenţă în afara ţării, deşi aveau subtitrări sau programe în română, nu cădeau sub incidenţa legislaţiei din România (au fost, în trecut, discuţii legate inclusiv de regimul publicităţii).
De unde a pornit totul?
În august 2019, CNA a primit reclamaţii de la telespectatori care se plângeau de limbajul folosit promo-urile pentru emisiunea Comedy Club, difuzate în timpul zilei.
„De mai multe ori pe zi ruleaza promo-ul pt. emisiunea Comedy Central, indiferent de ora si fara a avea nici un fel de restrictie, promo in cadrul caruia este folosit un limbaj extrem de vulgar, violent si total nepotrivit”, spunea unul dintre reclamanţi.
Promo-ul în cauză era un colaj cu mai multe replici din diferite numere de stand-up comedy, printre care:
„- Diavolul mi-a vorbit pentru prima oară, a zis aşa: ai belit-o!
- Te-am înjunghiat! Te-am înjunghiat! Te-am înjunghiat! Mamă ce păcat! (n.n cântând.)
- Vrea să facă sex cu tine!
- Vă spun o chestie, când se întâlnesc doi virgini nu se … nimeni.”
Cum CNA-ul din România nu poate lua decizii privind televiziunile care sunt licenţiate în alte ţări, forul nu a putut decât să sesizeze la rândul său instituţia din Cehia, ţara în care Comedy Central are licenţă audiovizuală.
Astfel, în urma analizei clipurilor în cauză, CNA-ul din Cehia a venit cu o decizie. Despre ce e vorba?
Potrivit unui document obţinut de Paginademedia.ro, CNA-ul din Cehia a cerut MTV Networks, compania care operează licenţa Comedy Central, „să se supună legislaţiei ţării în care difuzează programe, şi anume articolul 28 din decizia CNA 220/2011, potrivit căreia spoturile care promovează programe care au marcaj AP, 12, 15 sau 18 ar trebui să conţină la rândul lor acelaşi marcaj, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul promo-urilor Comedy Club (difuzate în mod repetat pe 10, 13, 17 şi 25 august).”
Înjurături fără perdea
Paginademedia.ro a semnalat în octombrie 2019 şi chestiunile legate de limbaj din emisiunea de stand-up comedy. Pentru prima dată de când producţia este difuzată în România, Comedy Central a ales să nu mai cenzureze, folosind aşa-numitele bip-uri, limbajul licenţios.
Este şi prima dată, în istoria televiziunii, când un post TV în limba română lasă la liber astfel de cuvinte. Chiar şi emisiunile difuzat de alte staţii la ore târzii cenzurează cuvintele vulgare. Nu şi Comedy Central!
Într-un răspuns pentru Paginademedia.ro, Comedy Central spunea atunci că doreşte să răspundă „unor gusturi diferite de umor”. „Comedy Central îşi doreşte să ofere publicului esenţa comediei autentice care este, prin definiţie, necenzurată, cu atât mai mult cand e vorba de stand-up."
Reprezentanţii postului se mai apărau atunci spunând că televiziunea are licenţă de funcţionare în Republica Cehă şi îşi desfăşoară activitatea conform legislaţiei cehe.
„În conformitate cu aceasta, emisiunea Comedy Club este programată exact la începutul intervalului de “late night” care este ora 10 p.m, ceea ce înseamnă că show-ul poate conţine pasaje pentru adulţi."
Comentarii