MAXIM publicitate, MINIM marcaj. Moment publicitar PlushBio în serial, la TVR 2. Săptămână de săptâmână. Este marcat? Aproape deloc! Dacă pe TV momentul care promovează cremele este la limita codului audiovizual (vom vedea în continuare cum), pe online realizatoarea emisiunii face publicitate cremelor fără niciun fel de marcaj.
Pentru că emisiunea cu momentul publicitar al cremelor - detaliată ca un moment de teleshopping - este prezentată de o persoană care promovează şi pe Instagram cremele (fără "P" sau "Ad").
Ca o notă, în primăvară, responsabilitatea marcajului publicităţii a fost adusă în discuţie după cazul ...Plush Bio. Anumiţi utilizatori ai cremelor - care susţineau că au avut reacţii adverse după ce au folosit crema - au acuzat influencerii că la recomandarea lor au foslosit produsele (dar aceştia nu menţionaseră că recomandările erau în baza unor contracte de promovare). Cazul, aici.
Detalii, în continuare:
"Încă de când am întâlnit-o pe Ioana Marinescu, faţa mi s-a luminat la propriu", îşi începe Alina Ionescu rubrica din emisiunea Zile cu stil, de pe TVR 2, în această sâmbătă.
Şi continuă:
"Sămbăta aceasta mai divulgă un secret al produselor cosmetice: cum alegem uleiurile în funcţie de ten". Începe apoi materialul, cu "farmacistul Ioana Marinescu" (fondatoarea Plush Bio n.red). Aproape zece minute de promovare a produselor Plush Bio - cum se numeşte fiecare produs ce conţine, totul în faţa unui decor/poster cu cremele, împănat cu cadre în prim plan cu cremele.
Cine nimereşte cu telecomanda, nu va vedea niciun fel de marcaj - nici verbal, nici grafic - al momentului publicitar.
Ce vede în acele minute de publicitate/teleshopping nemarcate: multe cadre cu produsele PlushBio şi o prezentare in extenso a produselor - chiar demonstraţii -, făcută chiar de fondatoarea companiei.
Din când în când, intervine şi realizatoarea Alina Ionescu - cu remarci pozitive despre produse. "Te rog să mi le prezinţi. Sunt ca un copil cu jucăriile". Exotic Oil - poate fi folosit de toate tipurile de ten, Nuit - blend de uleiuri esenţiale. Nectarius - un ulei foarte vindecător, nu în sensul medical, ci în sensul tradiţional. First Aid Oil - "cel mai dorit ulei de la noi". "Face minuni, dar nu ca un magician". Şi tot aşa.
Săptămâna trecută a fost la fel - plin de cadre cu Plush Bio (s-a spus şi numele gamei - ceva cu caviar, aur şi platină în compoziţie), creme în prim plan, laude aduse chiar de realizatoare!
"Apreciez foarte mult gama am încercat-o şi îmi place", spune Alina Ionescu. Îmi place, de la ambalaj la coloristică şi la cremă. îţi dă şi o stare de spirit bună să ştii că îţi dai cu aur pe faţă zilnic… "
Cum e marcată emisiunea? Ce spune codul audiovizual?
Minutele cu momentul Plush, niciun fel de marcaj! O chichiţă la limita legii
Minutele în care cremele PlushBio sunt promovate intens (în jur de şapte minute) nu au niciun fel de marcaj! La nivel de emisiune, pentru câteva secunde apare la începutul emisiunii şi la final propoziţia "acest program conţine plasare de produse."
În general, plasarea de produse este prezentă pe posturile TV sub forma produselor pe care le folosesc participanţii la emisiuni (tablete pe mesele juriilor sau o anumită băutură etc). În cazul de faţă, este un moment publicitar (nu se pronunţă, e drept, numele PlushBio, doar al cremelor din gamă, dar Plush Bio e foarte vizibil).
Ce spune legislaţia audiovizuală?
În materie de Plasare de produse, puţin:
"Prin plasare de produse se înţelege orice formă de comunicare comercială audiovizuală constând în includerea unui produs, serviciu sau a mărcii acestora ori în referirea la acestea, prin inserarea în cadrul unui program, în schimbul unei plăţi sau contraprestaţii."
În materie de sponsorizare, mai mult. Nimic aplicat în această emisiune. Adică:
- Programul audiovizual sponsorizat trebuie să poată fi clar identificat ca atare de către public.
- În anunţul sponsorului nu trebuie să existe nicio conexiune cu publicitatea difuzată ori cu plasarea de produse referitoare la produsele sau serviciile sponsorului
- În situaţia prezenţei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor
- Anunţurile de sponsorizare, prin care se menţionează existenţa acordului de sponsorizare a unui program audiovizual, trebuie să fie în mod clar separate de publicitate, să prezinte numai numele, marca, imaginea, activitatea sau produsele sponsorului şi să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menţiuni exprese cu caracter promoţional la produsele sau serviciile sponsorului sau ale unui terţ.
Nu este singurul moment publicitar nemarcat de acest tip din emisiune. Sub pretextul interviurile cu un medic de la o clinică din Turcia pe diverse teme, se derulează o serie de imagini care promovează clinica: imagini din spitalul respectiv, logo-ul firmei Medicana etc).
Contactată de Paginademedia.ro, prezentatoarea emisiunii, Alina Ionescu spune că există, într-adevăr contracte cu PlushBio şi cu Medicana şi că menţiunile de câteva secunde de la începutul şi de la finalul emisiunii sunt de ajuns. La final, Alina Ionescu mulţumeşte celor două companii, da nu spune în ce calitate!
GALERIE FOTO. Capturi din emisiunea de pe TVR 2
Postări nemarcate pe Instagram: "Dacă vreau, marchez, dacă nu nu"!
Prezentatoare emisiunii, Alina Ionescu promovează produsele PlushBio şi pe contul de Instagram. Fără niciun marcaj cu "Ad" sau "P".
"Dacă vreau, marchez, dacă nu, nu", a răspuns Alina Ionescu la întrebarea Paginademedia.ro.
Are contract de promovare? Dacă da, de ce nu a marcat postările, conform Codului de bune practici ale influencerilor? "Firma are contract. Profilul meu este de business, nu trebuie să marchez", a spus Alina Ionescu.
GALERIE FOTO. Alina Ionescu şi postările de pe Instagram:
Citeşte şi: Cazul Plush Bio: din nou despre influenceri şi publicitatea mascată nemarcată. Recomandă produse, dar nu spun că primesc bani
Citeşte şi: Influencerii, obligaţi să marcheze publicitatea. Clar, la începutul materialelor. S-a lansat primul Cod de bune practici în influencer marketing
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Hai cu audientele cap de ou. Dar tu nu ai postat ieri pe o stire cu audientele chefiilor? Vorbesti de altii dar tu? Postacul moare de ciuda.