Putem scăpa de click-bait? Putem avea un online care să nu "derapeze" pentru afişări? O soluţie ar fi ca site-urile să primească un fel de "ştampile" de bună purtare, astfel încât clienţii de publicitate şi publicul să ştie cu cine au de a face. O spune Dragoş Stanca, recent reales preşedinte al Biroului Român de Audit Transmedia - BRAT, organizaţie care are un proiect pentru un online mai curat.
Ideea unei "ştampile", spune Stanca, este deja folosită la site-urile de e-commerce, care primesc statutul de "Trusted". Pentru că "se întâmplă" tot felul de lucruri, de la promovarea pe conturi de Facebook discutabile la cross-promotion cu "zone dubioase" sau algoritmi care umflă în mod fals traficul unui site.
“Jurnalismul lui Tolontan sau Recorder trebuie separat de scălâmbăielile de pe Youtube şi TikTok”, spune Stanca. “Site-urile care fac trafic cu orice preţ, ca model de business, trebuie separate de cele jurnalistice”, este ideea principală.
Problema este una "sistemică", iar “branduri majore nu ştiu sau nu recunosc că sponsorizează, oficial, industria fake news”
Ce urmează să facă BRAT cu acest proiect pentru un online mai curat, dar, cel mai important, care sunt paşii, în continuare.
Declaraţiile au fost făcute de Dragoş Stanca la Interviurile Paginademedia
De ce e nevoie? Unde sunt problemele?
Propunerea are in spate niste argumente pe care pot sa le spun din punct de vedere practic si teoretic:
- Exista o problema in piata, aceea a unor masuri duble sau a unor criterii care sunt intr-o zona gri. De exemplu, vorbim de modul in care pot fi obtinute anumite cifre de trafic, mai ales in zona de digital. Pana acum, organizatia BRAT nu avea un instrument sau o baza sa intervina daca sunt derapaje in afara celor in care sunt extra pur tehnice.
De exemplu, un anumit website implementeaza codul SATI gresit si are cifre mai mari. Noi constatam asta, stegem acele date si continuam. Sunt metode mai subtile aparute in ultimul timp. De exemplu, pagini de Facebook care nu apartin unui publisher, ci unor playeri discutabili.
Fac cross-promotion cu zone dubioase din zona de internet, inclusiv avem informatii despre unii publisheri care folosesc click-uri in torente sau tot felul de site-uri dubioase. Ce isi propune? Isi propune sa deschida discutia, iata ca s-a deschis in interiorul organizatiei. Discutia a venit in cadrul acestui noi context, in care media digitala este din ce in ce mai prezenta in viata noastre, are o provocare.
- Noi venim si spunem "Haideti sa vorbim despre asta", intr-un mediu institutional sa punem la masa toti jucatorii: agentii de publicitate, clienti de publicitate, jucatori din tehnologie, publisheri, sa marcam probleme si, daca reusim, sa realizam un Cod de conduita si niste reguli. Nu este un proiect obligatoriu pentru membrii BRAT, ci unul voluntar."
"Nu face nimeni clickbait de plăcere"
De ce s-a ajuns la explozia de clickbait? "Nu face nimeni clickbait din plăcere", spune Dragoş Stanca, "ci pentru ca aşa a dictat o piaţă care s-a alaturat acestui concept".
Dragoş Stanca:
"E vina tuturor. E o problema generata colectiv de toti playerii din industrie. Suntem cu totii parte a acestei probleme, haideti sa devenim parte a unei solutii".
"Acest proiect a fost aprobat de lumea din BRAT, iata ca se vrea. Oamenii fac clickbait pentru ca industria le dicteaza, le da acest etalon cantitativ."
- "Toti suntem parte a problemei, deci putem gasi o solutie impreuna. S-ar putea ca finalul acestui proces sa duca la concluzia ca nu mai facem nimic, ca nu exista o posibilitate dusa de orice discutie de a rezolva problema. Daca se va duce la aceasta concluzie, atunci stim ca am pierdut acest razboi. Daca am reusit, atunci va fi bine."
- "Continutul e continut. Publicitatea e publicitate. Aceste lucruri nu trebuie sa se amestece."
- "Daca avem un site care accepta publicitate falsa la produse medicale, este un site mai etic decat un site care nu are aceleasi metode?
Hai sa separam jurnalismul pe care il face Libertatea si Catain Tolontan acolo de scălâmbaielile de pe Youtube
Cum vei putea gasi legatura intre publisheri si site uri?
"Raspunsul este: habar nu am. Nu stiu. Vom afla impreuna. Am niste idei pe care am putea sa ii gasim. Din punctul asta de vedere este ca nu e neaparat obiectivul principal acesta.
Obiectivul este ca membrii sa faca:
1. sa recurga la aceste metode mai putin spre deloc si
2. sa incepem sa constientizam ca este o problema sistemica, nu una punctuala. Hai sa separam jurnalismul pe care il face Libertatea, pe care îl face Cătălin Tolontan acolo, de scălâmbaielile de pe Youtube. Hai sa venim cu niste instrumente, cu niste reguli, cu un cod de bune practici care sa ne ajuta pe noi ca industrie sa continuam sa existam, sa nu ne fie jena cu ce facem."
Hai să separăm dansurile de pe Tik-Tok de investigaţiile Recorder!
- "Publicul vrea audienta. Din ce in ce mai multi jurnalisti pleaca in privat, in PR."
Cum ajungi ca argumentele sa ajunga sa percuteze in mintea publisherilor?
- "Problema este ca noi asteptam de la guverne minuni peste noapte. Se poate sa declansezi un proces care sa duci la un output pozitiv in viitor."
- "Una dintre solutii este sa informam toti actorii din ecosistem care doar impreuna si coordonat pot sa genereza o schimbare reala."
- "Atata timp cat pui argumentele corect si dai o perspectiva reala de a avea un venit mai mare in timp, chiar daca pe termen scurt, ajuta la insanatosirea industriei."
- "Nu e normal sa vedem branduri care habar nu au ca sponsorizeaza fake news-urile, clickbait-urile sau teoriile conspiratiile."
Se va face un "board de experţi"
"Proiectul prevedere constitutirea un board de experti, in care ar trebui sa invitam experti indepedenti in care sa o decizie in cazul de fata. Personal, nu cred ca o sa mergem atat de devreme in acest teritoriu, insa daca vor aparea discutii care vor putea sa aiba in spate niste metode cat mai putin indiscutabile, atunci putem sa le si implementam.
Rolul unei organizatii de tip BRAT nu este sa multumeasca pe toata lumea. Rolul este sa nemultumeasca pe cat mai putini dintre membri."
Pasii pentru noul cod:
"Primul pas a fost acum 6-7 luni. Acum a fost o propunere la consiliul director.
Al doilea pas a fost pe 25 martie, cand colegii din BRAT au fost informati odata cu alegerile ca dorim sa facem asta. Arina Ureche (director executiv BRAT n. red) a elaborat un document detaliat in care a explicat principii. Li s-a solicitat oamenilor votul. Multi dintre ei au aflat pentru prima data de acest proiect. Spre surprinderea mea, nu a fost niciun vot impotriva.
Al treilea pas este ca in urmatoarea sedinta de consiliu director, daca nu a doua cel tarziu, sa se discute pasii de implementare, care presupun crearea unui grup de lucru pe baza voluntara si acel grup va putea sa-ti raspunda de pasii concreti. S-ar putea ca acel grup de lucru sa spuna ca acest proiect nu este fezabil si sa renuntam la el cu totul, nu este nici primul, nici ultimul proiect.
Nu as fi impacat cu ideea sunt tinut in vitrina unei organizatii care consideră că nu e necesar sa facem asta (nr.red. proiectul pentru un online mai curat). Nu vreau sa suna a arogant. Eu, pesonal, cred ca trebuie sa facem asta, sper ca organizatia sa sustina treaba asta si sa rezulte un lucru bun. Daca nu va iesi, mergem mai departe.
Estimez ca nu vom vedea asta in practica mai devreme de anul viitor. Daca va fi mai devreme de ianuarie, atunci voi fi bucuros ca presedinte de BRAT. Sper ca la jumatatea acestui mandat sa iesim cu un asemenea proiect in directia asta.
Sper ca vom avea un BRAT mai bun si in care vom fi mandri sa fim implicati. Daca facem media doar pentru revenue, eu cred că jurnalismul si media isi abandoneaza functia fundamentala de baza. Si nu trebuie sa uitam asta."
Despre Banii de la Guvern pentru presa:
Am avut discuţii acide legate de criterii şi până la urmă s-a ajuns doar la afişări, pentru că alt criteriu obiectiv şi inatacabil nu avem, ca industrie."
Daca acest cod etic ar fi existat si era deja un standard in piata, pana la ordonata de urgenta cu siguranta ar fi existat un articol care ar fi spus ca doar site-urile care se califica la acel cod pot primi banii. Eu sunt foarte optimist ca daca rezultatul final va fi unul constructiv pentru elaborarea acestui cod, in viitor acel cod va deveni etic si in anumite norme.
Lucrurile bune necesita timp, rabdare, mici compromisuri si gasirea numitorului cel mai potrivit pentru ca lumea sa functioneze optim."
"Eu cred in puterea dialogului, in puterea compromisului acceptabil, in puterea informarii jurnalistice, corecte a tuturor si in gasirea unor solutii sa facem o treaba cat mai buna. Eu cred ca si foarte multi care lucreaza la marile companii tech ar vrea sa fie parte din solutie, nu parte din problema.
Cam toata lumea si-ar dori să indrepte lucrurile, aceste platforme fac niste lucrurile senzationale pentru conectivitate, dar fac si lucruri rele. Am incredere ca putem veni cu niste solutii la găsirea cărora pot participa chiar şi marile companii tech."
"Cheia este sa ne focusam pe lucrurile care ne unesc, nu pe lucrurile care ne despart. Si sa ne invatam de la cei mai buni: Google şi Facebook cooperează când e nevoie. În rest, competitia este buna si face bine", a mai spus Dragoş Stanca la Interviurile Paginademedia.
VIDEO. Dragoş Stanca, la Interviurile Paginademedia:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Libertatea: https://www.libertatea.ro/entertainment/lidia-buble-a-pozat-nud-si-a-facut-totul-public-3494573