Noua comedie românească ce face furori în cinematografe, „Visul”, este scrisă de Gabriel Gheorghe, unul dintre scenariştii serialului „Groapa” realizat de Pro TV pentru platforma de streaming VOYO. Invitat în studioul de podcast de la Paginademedia, pentru un interviu #FaceOFF, Gabriel Gheorghe a oferit detalii din culisele celor două producţii.
În cât timp se scrie un scenariu pentru un serial TV? Dar pentru un film? Unde se câştigă mai bine? Cum eşti cooptat, ca artist, în astfel de proiecte? De ce a părăsit Bucureştiul pentru Piteşti, unde este angajat al Teatrului „Alexandru Davila”? Acestea sunt doar câteva din întrebările la care a răspuns, cu bucurie.
Pe scurt, din interviul cu actorul, regizorul, dramaturgul şi scenaristul Gabriel Gheorghe:
- „Visul”, o comedie inspirată de întâmplări reale de la un penitenciarul din România. Gabriel Gheorghe vorbeşte despre experienţa trăită într-un penitenciar: „Eram un copil plângăcios”.
- Unul dintre pilonii filmului: „Cine joacă femeia?” - Serghei Mizil, un rol important.
- Detalii despre discuţiile dintre scenarist şi regizor.
- Poveşti din culisele serialului „Groapa” de la Pro TV şi VOYO: „Am refuzat două filme ca să scriu pentru Groapa”.
- Cum l-a cunsocut pe Anghel Damian şi a fost cooptat ca scenarist pentru „Groapa”?
- Cum s-a întâmplat să joace în filmul scris de el?
- Cine este Gabriel Gheorghe? De ce a ales actoria? Şi de ce s-a angajat în Piteşti?
- Dezvăluiri despre următorul proiect: scrie şi pentru noul film regizat de Tudor Giurgiu: „Pădurea de molizi”
- Argumente: De ce să meargă lumea la cinema să vadă filmul „Visul”
VIDEO. „Filmul «Visul» este inspirat de o poveste adevărată: în 2016 am mers la un penitenciar... Ajunsesem să mă cred puţin prizonier şi atunci am renunţat... După ce au intrat deţinuţii renunţasem la tot. Eram un copil plângăcios”
Paginademedia.ro: Cât din povestea ta este în povestea filmului? Şi tu eşti un actor din provincie?
Gabriel Gheorghe: E vorba despre un actor care merge la un penitenciar de maximă siguranţă, ca să facă un spectacol pentru un festival de teatru care chiar există, Festivalul de Teatru al Penitenciarelor, „Descătuşare prin cultură”. Este inspirat de o poveste adevărată: în 2016 am mers la un penitenciar.
Paginademedia.ro: Aşadar ai avut şi tu această experienţă?
Gabriel Gheorghe: Da, a fost o încercare, am vrut să văd deţinuţii de acolo, să văd dacă pot lucra. Am trăit experienţa aceasta, dar în film este îmbogăţită. Am colegi care până la urmă au reuşit să facă spectacole şi să joace în festivalul acesta.
Eu, trebuie să recunosc, nu am rezistat până la sfârşit. Mie mi s-a părut atmosfera prea apăsătoare pentru ce pot îndura eu. Sunt un om care iubeşte mult libertatea...
Acolo totul părea supradimensionat şi ajunsesem să mă cred puţin prizonier şi atunci am renunţat. Scenariul l-am gândit pe jocul simplu din facultatea de actorie: „Ce-ar fi dacă ar fi?” Şi m-am gândid de ce ar vrea să facă aceşti deţinuţi teatru.
Paginademedia.ro: În cât timp ai scris acest scenariu?
Gabriel Gheorghe: Fiecare om lucrează în timpul pe care şi-l acordă. Acest scenariu a fost scris din momentul în care m-am întâlnit cu regizorul Cătălin Saizescu la o cafea. I-am prezentat câteva idei din care i-a plăcut aceasta şi am scris foarte repede acest scenariu, în aproape o săptămână. L-am scris destul de repede, pentru că era gândit.
Gabriel Gheorghe: „Deţinuţii vor să facă teatru ca să evadeze”
Filmul „Visul” regizat de Cătălin Saizescu a fost lansat oficial pe marile ecrane în data de 12 decembrie, iar din 15 decembrie poate fi văzut în toate cinematografele din ţară
Paginademedia.ro: Şi cum se scrie un scenariu de film, după reţeta Gabriel Gheorghe?
Gabriel Gheorghe: Eu plec de la nişte piloni ai acţiunii atunci când scriu, cum este, să spunem, marea scenă a spectacolului, în care puşcăriaşii joacă în cadrul festivalului, sunt văzuţi de familii, de public, aplaudaţi... Moment în care ei nu mai evadează. V-am dezvăluit finalul...
Începi de la o idee, ca aceasta de exemplu, după care începi să „croşetezi”, să vezi cum ajungi acolo de fapt. Orice film, ca şi orice scriere, are un pilon, un punct culminant. Ăla trebuie să fie clar. Şi cum ajungi acolo este important, dar nu atât de important...
Paginademedia.ro: Cum a luat naştere povestea din film?
Gabriel Gheorghe: Aveam acest scenariu în minte de foarte multă vreme, el exista, chiar dacă nu îl scrisesem. Asta s-a întâmplat în 2016, atunci mi-a venit ideea, când am văzut acolo trupa de oameni (de la penitenciar, n.r.) cu care puteam lucra şi nu ştiam ce piesă să fac.
Am renunţat la toată demnitatea... M-am dus acolo covârşit de importanţa mea... Şi în cinci minute după ce au intrat deţinuţii renunţasem la tot. Eram un copil plângăcios. Impactul a fost atât de mare cu oamenii de acolo. Voiau foarte mult să facă teatru, dar nu ştiau de ce?
VIDEO. Secvenţe din filmul „Visul” - Trailer oficial
Paginademedia.ro: Şi până la urmă ai aflat de ce voiau să facă teatru?
Gabriel Gheorghe: Nu, dar am imaginat în acest film. Unul dintre ei, atunci, chiar m-a convins că a stat mult într-un teatru, pentru că a avut o mătuşă şi un unchi care acolo l-au crescut...
Paginademedia.ro: Şi tocmai asta e povestea filmului...
Gabriel Gheorghe: Da, filmul spune povestea unui actor profesionist, care merge să lucreze cu oameni complet neprofesionişti. Şi îţi pui întrebarea, pe care mi-am pus-o şi eu acasă, de ce vor să facă ei teatru? Şi plecând de la „Ce-ar fi dac-ar fi?”, mi-am dat seama că vor să facă teatru ca să evadeze. În ziua festivalului plănuiesc să fugă printr-o trapă...
Paginademedia.ro: Ai văzut astfel de spectacole, făcute cu actori care sunt deţinuţi?
Gabriel Gheorghe: Da, am văzut... Şi au o candoare aparte, au o curăţenie pe care, poate, actorul profesionist a pierdut-o. Sunt nişte spectacole care te pot învăţa foarte multe şi te ajută să te întorci la esenţa actoriei, la lumina lucrurilor nou descoperite.
Paginademedia.ro: Care este scena-cheie din acest film?
Gabriel Gheorghe: Scena meşterilor din „Visul unei nopţi de vară” (de William Shakespeare, n.r.). Este scena în care nişte meseriaşi neprofesionişti din Atena construiesc un spectacol pentru a fi prezentat la nunta ducelui. Problema a fost aşa: unul dintre aceşti profesionişti trebuia să joace femeia, pentru că acolo este o femeie. Acesta este încă unul dintre pilonii filmului nostru: cine joacă femeia. Şi ajunge să fie interpretată de şeful formal al deţinuţilor, care este cel mai masculin personaj din poveste (Serghei Mizil, n.r.)...
Paginademedia.ro: Spune-ne câte ceva despre distribuţie.
Gabriel Gheorghe: În rolul principal este Vlad Logigan. Florin Piersic jr. are şi el un rol mic, dar foarte bun. Mai joacă Georgiana Saizescu, apare şi Irina Margareta Nistor, care face propriul rol şi este absolut minunată. Şi Serghei Mizil este în echipă: are un rol principal important, el este Fane Măreţ, acest „boss” al închisorii. Valentin Teodosiu, Ştefan Lupu... Adi Nartea, George Spahiu... Sunt foarte mulţi actori şi foarte buni toţi.
GALERIE FOTO. Gabriel Gheorghe: „De asta m-am făcut actor, ca să mă scol târziu şi să-mi placă ceea ce fac”
Paginademedia.ro: Ai avut un cuvânt greu în alegerea distribuţiei?
Gabriel Gheorghe: Nu, a fost unul foarte uşor. Aşa consider că e normal, după ce dai drumul la vorbe, la text, este treaba regizorului să aleagă. Sigur că am mai avut discuţii cu Cătălin, dar rămâne la latitudinea regizorului să îşi conceapă strategia mai departe.
Paginademedia.ro: Cum s-a ajuns la Serghei Mizil pentru acel rol?
Gabriel Gheorghe: Nu ştiu eu asta, dar am înţeles că a fost foarte serios şi cu o implicare foarte mare. Aşa am auzit.
Paginademedia.ro: Când s-a filmat?
Gabriel Gheorghe: Acum doi ani s-a filmat. E un timp firesc, pentru că postproducţia durează.
Paginademedia.ro: Cât timp au durat filmările?
Gabriel Gheorghe: 30 de zile, după buget...
Paginademedia.ro: Unde s-au realizat? Am văzut săli reale de teatru în trailer...
Gabriel Gheorghe: În Teatrele Excelsior şi Odeon s-au făcut filmările. La Odeon s-a filmat, pentru că, dacă nu mă înşel, este singurul teatru din România căruia i se deschide acoperişul. Şi a fost nevoie să se filmeze acolo ultima scenă din film, cu o dronă... O să vedeţi de ce: spectatorul pleacă în cer...
Paginademedia.ro: Tu ai lucrat şi la scenariul serialului „Groapa” de la Pro TV. Cum se lucrează într-un astfel de proiect?
Gabriel Gheorghe: Este alt ritm faţă de film. La un scenariu de film ai mult mai mult timp pentru a reveni şi a te consulta cu regizorul. Iar după ce au început filmările nu mai poţi interveni. La un serial TV lucrurile sunt mult mai rapide, pentru că se filmează în direct aproape: termini de scris episodul şi el intră deja la cadru.
VIDEO. Gabriel Gheorghe: „E o igienă a muncii: să ai capacitatea să înţelegi că nu toate rolurile sunt ale tale”
Paginademedia.ro: Şi sunt mai mulţi scenarişti pentru un serial TV, de obicei...
Gabriel Gheorghe: La „Groapa” a lucrat o echipă de trei scenarişti: Anghel Damian, Radu Romaniuc şi eu, iar echipa a fost coordonată de Anghel Damian. Dar nu am ajuns să lucrăm împreună, la aceeaşi masă, pentru că nu ne permitea timpul.
La astfel de filmări pentru TV totul se desfăşoară mult mai rapid şi preluăm unul de la celălalt ce a fost scris. Ne ajutăm şi ne dăm scene, iar cel care supervizează şi are nivelul de înţelegere. Se scrie un episod pe săptămână, maximum o săptămână şi jumătate, cam aşa.
Paginademedia.ro: Cât din serialul „Groapa” îţi aparţine?
Gabriel Gheorghe: Eu am scris 7 episoade din cele 13. O să înceapă sezonul doi, să vedem când... Tocmai am terminat scenariul pentru ultimul episod. Probabil se va continua, să vedem în ce formă.
Paginademedia.ro: Cum este să scrii un scenariu cu această presiune a timpului?
Gabriel Gheorghe: Presiunea mobilizează. Îmi place să lucrez într-o tensiune a creaţiei şi în proiecte care îmi plac. Nu am de ce să-mi fac rău şi să lucrez împotriva fiinţei mele. Aşa s-a întâmplat şi cu Cătălin. Nu cred că am fi lucrat dacă n-am fi devenit prieteni. De-asta m-am făcut actor: să mă scol târziu şi să-mi placă ceea ce fac.
Paginademedia.ro: Apropo de teatru. Unde te putem vedea? Şi în ce spectacole?
Gabriel Gheorghe: Sunt angajat al Teatrului „Alexandru Davila” din Piteşti. Joc în ,Volpone”, de Ben Jonson, în regia lui Bogdan Cioabă (din 2022). Este un spectacol foarte bun şi destul de greu fizic. Repet un „Absolventul”, în regia lui Vlad Massaci. Mi-a fost dor de teatru.
NOTA REDACŢIEI – Gabriel Gheorghe mai are câteva spectacole în repertoriul Teatrului „Alexandru Davila” din Piteşti: „De atunci şi până astăzi”, în regia lui Bogdan Cioabă (din 2021) şi „Lasă, nene, că se mai şi exagerează”, după I.L. Caragiale,în regia lui Bogdan Cioabă din (2022).
Gabriel Gheorghe: „Am scris nişte piese care s-au regizat şi montat la Piteşti. Sunt un dramaturg de conjunctură”
Gabriel Gheorghe, în spectacolul „Volpone” (de Ben Jonson), regizat de Bogdan Cioabă (care a avut premiera în 2022) / foto: Teatrul „Alexandru Davila” (Piteşti)
Paginademedia.ro: În pandemie ai scris din nou mai mult şi pentru teatru, am înţeles. De nevoie?
Gabriel Gheorghe: Nu. Banii pentru cultură au fost reduşi, să spunem. Cele mai multe fonduri au fost redirecţionate către Sănătate, şi e normal. Şi condiţionaţi de lipsa spectatorilor, care nu mai puteau merge la teatru, am scris nişte piese care s-au regizat şi s-au montat la Piteşti.
Sunt un dramaturg de conjunctură, e mult spus dramaturg. Dacă nu era pandemie nu aş fi scris teatru, pentru că aş fi jucat mai mult şi, jucând teatru, îmi este foarte greu să mă detaşez. De asta atunci când regizez sau scriu un text nu joc în acel proiect, pentru că nu mai pot avea o privire de ansamblu. Ştiu că alţii reuşesc, eu nu.
În „Visul”, de exemplu, am un rol, dar unul foarte mic, sunt un regizor tehnic şi bag doar de două ori capul în cadru, atât.
Paginademedia.ro: Ce ai mai făcut în zona de film ca actor?
Gabriel Gheorghe: Am mai „băgat capul” prin câteva filme. În „Despre oameni şi melci” (2012, regia: Tudor Giurgiu – n.r.), am fost un simplu muncitor. Apoi, în „Câinele japonez”, (din 2013 – n.r.), unde am fost şi coscenarist, alături de Ioan Antoci şi de regizorul Tudor Cristian Jurgiu, am fost un şef de echipă de electricieni. Şi cred că am fost subinginer la al treilea film, iar la al patrulea („Visul” – n.r.) am fost regizor tehnic.
Nu am avut niciodată un rol mare în film şi cred că nici nu am experienţa pentru aşa ceva. Sigur, ea se câştigă făcând. E o disponibilitate un pic altfel, la fel resursele şi mijloacele, sunt altfel pentru film decât pentru teatru.
Gabriel Gheorghe: „Nu am nici un drept în plus. Sunt doar un actor după ce am dat scenariul”
Gabriel Gheorghe este actor al Teatrului „Alexandru Davila” din Piteşti / foto: arhiva personală
Paginademedia.ro: Dar te-a întrebat regizorul de la „Visul” ce rol vrei?
Gabriel Gheorghe: Da, exact aşa a întrebat. Şi am răspuns regizorul tehnic, din motivele spuse mai devreme. Ar fi fost absurd să cer cine ştie ce rol, doar pentru că eu am scris. Nu am nici un drept în plus, sunt doar un actor, după ce am dat scenariul. Şi este vorba şi de o igienă a muncii: să ai capacitatea să înţelegi că nu toate rolurile sunt ale tale.
Paginademedia.ro: Cine este Gabriel Gheorghe?
Gabriel Gheorghe: Am absolvit Actorie la UNATC, la clasa lui Adrian Pintea, în 2004. Masteratul l-am terminat în 2006. Am avut câteva colaborări în Bucureşti, apoi am ajuns în Piteşti. Prima dată am fost angajat la Constanţa, în timpul facultăţii, apoi m-am mutat la Piteşti, în 2006. Am considerat că e bine să fiu angajat. Sunt un tip comod, nu suport stresul. E un soi de protecţie, când ai un angajament la Stat.
Paginademedia.ro: Ţi-a fost greu să te desparţi de Bucureşti?
Gabriel Gheorghe: Nu, pentru că nu am renunţat aici la cine ştie ce. Poţi face teatru oriunde. Importante sunt întâlnirile. A venit domnul Silviu Purcărete şi, lucrând cu el, mi-a prins foarte bine, pentru că eu mi-am dat seama că lucrurile în care cred şi pe care le ştiu sunt juste. E adevărat că aici în Bucureşti poate sunt mai multe întâlniri.
Paginademedia.ro: Ajută vizibilitatea unui proiect TV ca să vină alte oferte, bănuiesc... Aşa a fost şi pentru tine colaborarea cu Pro TV pentru serialul „Groapa”?
Gabriel Gheorghe: Am refuzat două oferte de a scrie pentru două scurtmetraje în timp ce scriam la „Groapa”, pentru că sunt un tip de modă veche.
Paginademedia.ro: Ce ne mai poţi spune din culisele muncii unui scenarist pentru un astfel de proiect TV?
Gabriel Gheorghe: Cel mai mult mi-a luat trei săptămână să scriu un episod de la „Groapa”. De obicei Radu Romaniuc, care a scris şi „Oameni de treabă” e cel care scrie după mine, (adică preia acţiunea din episoadele scrise de el, n.r.). Abia după episodul 5 am ajuns să funcţionăm ca un tot.
NOU! Despre un scenariu în lucru, pentru noul film regizat de Tudor Giurgiu, „Pădurea de molizi” – despre masacrul de la Fântâna Albă: „Cred că am citit până acum undeva la vreo 80.000 de pagini”
Tudor Giurgiu, pe platourile de filmare / foto: arhiva personală
CITEŞTE ŞI:
EXCLUSIV! „Aş fi vrut un film cu mai mult sânge!” – Tudor Giurgiu, despre „Libertate”, povestea tragediei misterioase de la Revoluţie din Sibiu, unde au fost sechestraţi 500 de români
Paginademedia.ro: Ce urmează? Ce mai scrii? Am văzut că vei face ceva cu Tudor Giurgiu...
Gabriel Gheorghe: Da, este vorba despre filmul „Pădurea de molizi”, un film despre ceea ce s-a întâmplat atunci când România a cedat Bucovina şi Basarabia, în 1940. Un grup de ţărani din Bucovina a vrut să treacă graniţa către România. Şi au fost mitraliaţi la graniţă de către grănicerii ruşi. Asta este povestea, pe scurt.
Am găsit doi supravieţuitori, unul în Timişoara şi unul în Bucureşti, aveau 97 şi 98 de ani, m-am întâlnit cu amândoi... Ce să zic?! Viaţa, da, bate filmul. Povestea din spatele poveştii mari, care este acest masacru care a avut loc la Fântâna Albă, este a unui cuplu – doi tineri proaspăt căsătoriţi... Ea a rămas acasă, gravidă, el a vrut să treacă graniţa în România, a fost împuşcat, dar a scăpat cu viaţă şi a trecut în România, ea a fost trimisă în Siberia... Cei doi s-au reîntâlnit după Revoluţie, după 50 de ani... Ea se căsătorise cu vărul domnului, el s-a căsătorit în România, cu o româncă.
Este o poveste adevărată. Eu am aflat despre povestea asta, pentru că m-am documentat foarte mult pentru acest scenariu. Cred că am citit până acum undeva la vreo 80.000 de pagini.
Gabriel Gheorghe: „Întâi am scris şi apoi am discutat despre bani”
Gabriel Gheorghe (în stânga), regizorul Cătălin Saizescu şi Serghei Mizil, interpretul unuia dintre rolurile principale din filmul „Visul” / foto: arhiva personală
Paginademedia.ro: Cum ai ajuns să scrii pentru serialul „Groapa” de la Pro TV?
Gabriel Gheorghe: O să spun cum m-am cunoscut cu Anghel Damian. M-am întâlnit cu Anghel şi am filmat pentru serialul „Clanul”, eram un mafiot despre care se vorbise mult. Am o scenă în primul episod, în care am trei replici.
Toată lumea m-a întrebat atunci cât am luat pentru acel rol. Le-am spus că mă duceam şi pe gratis, pentru că scena aceea e atât de importantă încât atrage şi alte lucruri. Şi aşa a fost. M-am întâlnit cu Anghel, am stat de vorbă, el ştia că scriu...
Atunci l-am cunoscut pe Anghel. După care m-au sunat de la Pro TV, am dat probă... Şi acum, până la finalul sezonului, eu m-am considerat într-o probă de lucru. Pentru că nimeni nu are datorii la nimeni...
Paginademedia.ro: Unde se plăteşte mai bine, pentru serial TV sau pentru film, ca scenarist?
Gabriel Gheorghe: Fiecare proiect are avantajul lui, dar nu ştiu pe cineva care face asta pentru bani. Sau cel puţin eu nu am acceptat vreodată un astfel de proiect pentru asta. Este vorba despre a-ţi face meseria, a lucra cu oameni noi, cu oameni pe care îi cunoşti...
Contează recunoaşterea lucrurilor pe care le faci şi, da, e adevărat, după aceea vin şi banii. Nu mă gândesc niciodată cât câştig. Şi cu Cătălin, pentru „Visul”, întâi am scris şi apoi am discutat despre bani.
Gabriel Gheorghe: „Sunt actor, aşa că joc toate personajele pe care le scriu”
Cu o parte din echipa care a lucrat pentru filmul „Visul”, la filmările care au avut loc în 2021 / foto: arhiva personală
Paginademedia.ro: O replică să ne spui, te rog, din ce ai scris şi îţi place foarte mult.
Gabriel Gheorghe: Sunt foarte multe... Uite, în „Visul”, e un preşedinte de consiliu judeţean care asistă la un spectacol, „Antigona”, iar la final, pentru că s-a amuzat foarte mult, îi spune directorul teatrului: „Foarte bine că aţi făcut comedie. Pe banii judeţului se face decât comedie”. La „Groapa”, ce pot spune este că actorii mi-au spus că sunt foarte uşor de spus replicile mele.
Fiind actor, joc toate personajele pe care le scriu. Întâi le trec prin mine. E din instinct. Dacă îmi sună bine când le spun înseamnă că pot fi spuse. Nu scriu literar. Dar şi actorii sunt foarte buni.
Pe Tudor Aaron Istodor îl ştiam din facultate, dar nu îl ştiam ca joc. E foarte bun, e foarte precis, ştie textul foarte bine şi are o siguranţă foarte mare. Emilian Oprea este de asemenea foarte bun, cu o naturaleţe foarte mare în a da replicile. La fel şi Alex Conovaru, şi Răzvan Oprea... Toţi!
Paginademedia.ro: Ce le spui oamenilor? De ce să meargă la cinema să vadă filmul „Visul”?
Gabriel Gheorghe: E povestea unor deţinuţi care acceptă să facă teatru, să înveţe nişte replici şi să se maimuţărească în faţa oamenilor, pentru că vor să evadeze.
Paginademedia.ro: Şi unde evadează Gabriel Gheorghe ca să fie bine?
Gabriel Gheorghe: Acasă, în sânul familiei.
Paginademedia.ro: Ccare este activitatea care îţi este cel mai dragă şi fără de care nu poţi trăi?
Gabriel Gheorghe: Teatrul. Vreau să joc, să mă încarc. Dar mai am şi altele: mă joc pe calculator, citesc...
Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.ro