INTERVIUL LUNII. De ce prind atât de bine la public comediile româneşti? Răspunsuri de la cineva implicat în două dintre "succesuri": Adrian Nicolae, şeful bombardierilor olteni în Teambuilding şi coscenaristul producţiei Taximetrişti.
Producătorii filmului Taximetrişiti au anunţat chiar astăzi că pelicula românească a atins trei milioane de lei încasări (adică peste 600.000 de euro) în mai puţin de o lună.
"Nu vrem să facem comedii în care substanţa comică vine din sexism, homofobie, rasism şi aşa mai departe. Adică, am am căzut cu toţii de acord că nu vrem filme în care odihnim camera 20 de secunde pe fundul unei fete", spune Adrian Nicolae.
Cum a scris Taximetrişti? Ce prinde la public? Cum a fost rolul din Teambuilding? Plus planul pentru un nou film, pe care îl face alături de prietenul lui Micutzu - Cosmin Nedelcu.
De altfel, împreună cu Micutzu ("fratele meu") şi cu Bogdan Theodor Olteanu (coscenarist Taximetrişti), lucrează la o nouă comedie. Una "clean, fără înjurături". "Să arătăm că putem". O comedie în care Adrian Nicolae şi Micutzu vor juca doi fraţi diferiţi ("după mamă, ceea ce ar explica diferenţele morfologice").
Despre rolul lui Micutzu din Taximetrişti?
Adrian Nicolae: Având în vedere constituţia şi persoana lui de stand-uper, tipul de roluri pe care el le-a jucat a fost în acest registru mătăhălos, violent, intimidant şi aşa mai departe.
Şi împreună cu Bogdan am tras de macaz şi l-am dus într-o cu totul altă parte, astfel încât şi pentru el, pentru Cosmin, să fie totuşi o provocare. Să nu fie iarăşi cocalarul tare în gură, care taie şi spânzură, de care oamenii se sperie şi aşa mai departe.
Interviul Lunii este un proiect Paginademedia.ro susţinut de Banca Transilvania.
VIDEO. Adrian Nicolae, olteanul din Teambuilding, coscenarist Taximetrişti:
Cum a venit ideea filmului, după piesa care s-a jucat cinci ani?
Adrian Nicolae: Piesa Taximetrişti, jucată la Apollo 111 a fost foarte apreciată, iar invitaţia de a ecraniza acest text a venit de la spectatori încântaţi. N-a fost o idee de la noi. Oameni care tocmai îşi deschideau o firmă de produs filme au spus "uite, am vrea să să facem cu voi ceva".O întâlnire bună şi din nou un proiect mânat mai degrabă de entuziasm, decât de scopul unui câştig financiar.
De ce cu taximetrişti?
Adrian Nicolae: Taximetristul e depozitarul gândurilor noastre intime, rostite tocmai pentru că până la urmă ne doare în cot de taximetristul ăla. Iar taximetristul emite păreri pentru că îl doare în cot de ce crede clientul ăla. Şi atunci avem prilejul unor conversaţii foarte interesante, pe care de data asta le imortalizăm.
Bogdan (Theodor Olteanu) şi cu mine suntem două creaturi cvasinocturne. Deci interacţiunile noastre cu taximetriştii din Bucureşti au fost dese şi prea dese.
Am avut şi o etapă însemnată de cercetare, atunci când lucram pentru piesa de teatru. Am intervievat taximetrişti, am intrat pe grupurile lor de whatsapp ca să vedem despre ce vorbesc, ce îi preocupă, ce tip de limbaj au, ce structuri verbale.
Legat de limbaj:
Adrian Nicolae: Eu sunt un colecţionar de structuri verbale. Adică în în momentul în care aud o alcătuire interesantă de cuvinte, o memorez instantaneu, că-s fascinat de chestii neobişnuite, înjurături, printre altele.
Suntem un popor deosebit de inventiv şi mereu aflu ceva nou, mai ales din zone diferite ale ţării.
În ceea ce mă priveşte, este şi un defect profesional de actor, că petrec timpii morţi când călătoresc sau mai ştiu eu ce, investigând tipuri umane. Ştii, omul ăla are un tic interesant. Omul ăla are un mod interesant de a sta.
Iar Bogdan este la fel. Are o respingere naturală faţă de ceva care sună artificial. Adică are o ureche foarte bună de cine vorbeşte aşa, cine nu. Cum îţi dai seama că "măi, hai să facem replica asta în altfel". Pentru că nu sună natural, parcă e, nu ştiu.
Este fler, că nimeni nu-ţi predă aşa ceva. N-avem o şcoală de dialog, care să corecteze un text şi să îşi dea seama instantaneu când ceva sună nelalocul lui.
Despre înjurături?
Adrian Nicolae: Cantitatea mare de înjurături pe care o găseşti în filmul ăsta se datorează în uriaşă măsură unui personaj care este un personaj de genul oamenilor care înjură aşa cum noi punem virgulă.
De asta sunt multe înjurături, pentru că avem un personaj degrabă înjurător. Adică înjurăturile vin cumva natural în conversaţie
Personajele?
Adrian Nicolae: Avem acest binom de taximetrişti de la care am pornit cumva structura. Avem un taximetrist foarte vocal, cel pe care, de obicei, din postura de client, îl povesteşti unui prieten. Băi, am dat de unul, nu i-a tăcut gura toată cursa. Covidul? Nu există! Are el pe cineva în străinătate. Cele mai bune maşini sunt cele pe benzină, aici nu trebuiau puse bordurile astea le-a furat primaru' şi aşa mai departe.
Deci, ai acest prototip de taximetrist foarte vorbăreţ şi ai, de cealaltă parte, profilul unui taximetrist mai degrabă rezervat, politicos, care face meseria asta temporar. Sau cel puţin aşa îi place să creadă.
Pentru că foarte mulţi dintre taximetriştii pe care i-am intervievat s-au trezit după 4-5 ani de meserie, că nu prea mai pot spune că e o chestie temporară ce fac ei. Adică e şi un prizonierat pe care îl descoperi lent, ceea ce face parte din partea asta dramatică a poveştii.
Abordarea faţă de taximetrişti?
"A existat şi acest tip de aşteptare, mai ales din partea taximetriştilor, că am făcut un film în care facem băşcălie de taximetrişti, ceea ce ar fi extrem de facil şi extrem de dezgustător. Şi nu, nu e parte din programul nostru."
Lucrăm într-o echipă de trei, deci suntem Bogdan Teodor Olteanu, Cosmin Nedelcu - Micutzu şi cu mine suntem în echipa asta şi mă bucur teribil că avem unitate de gând, apropo de ce vrem să facem.
Nu vrem să facem comedii în care substanţa comică vine din sexism, homofobie, rasism şi aşa mai departe. Adică, am am căzut cu toţii de acord că nu vrem filme în care odihnim camera 20 de secunde pe fundul unei fete. Adică zona asta de facil. Mă bucur foarte tare că o o evităm.
Planuri?
Adrian Nicolae: Ce urmează, cu un film pe care îl vom lansa în toamnă, este să facem un film popular fără a fi irelevant şi substanţial, fără a fi pretenţios. Încercăm cumva să punem şi noi o săgeată pe ţinta tentativelor de a ajunge la public, dar nu cu orice fel de c***t.
Eu şi cu Cosmin am fost colegi de facultate, de grupă şi suntem aproape fraţi de deja 17
ani. Deci cumva e o convieţuire, e o căsnicie lungă.
Micuţul e întotdeauna acolo în ce fac eu şi viceversa. Şi atunci era cumva o etapă naturală să să lucrăm împreună într-o formulă de trei. Cu ce vine el de fapt? Sigur că el vine cu un inside mult mai puternic decât noi amândoi, dacă vorbim, care din grupul ăsta de trei e specialistul pe comedii. Sigur că e Cosmin, dar dincolo de asta, vine cu o contribuţie foarte puternică şi în zona de structură, în zona de ce e verosimil, ce nu-i verosimil.
Va fi o comedie clean, fără niciun fel de înjurătură.
Scopul nostru nu e unu "Hai să facem film să ne umplem de bani"! Nu! Scopul nostru e, în primul rând să comunicăm lucruri. Sigur că este nevoia eternă de a fi băgaţi în seamă şi de a face oamenii să râdă. Şi atunci avem nevoia asta de validare şi vrem să-l facem pentru că pe de o parte e şi un pic ostentativ, vrem să arătăm că putem.
Pe de altă parte cred că în felul ăsta ar ajunge la mai multă lume. E clar că produsul ăsta (Taximetrişti) este foarte personal şi foarte onest aşa cum e, dar e clar că îndepărtează oameni în momentul în care îi merge buhu că sunt multe înjurături. Oameni care în mod normal au o problemă cu înjurăturile şi au văzut acest film, au spus că au înţeles care-i treaba cu înjurăturile şi nu i-a deranjat, dar sunt oameni care când aud că e plin de înjurături nu intră în cinema şi asta e trist. Şi dacă noi putem să evităm asta, de ce să nu o facem?
Povestea viitorului film?
Doi fraţi, Cosmin şi cu mine, care sunt fraţi după mamă, dar nu şi după tată, ceea ce explică anumite diferenţe morfologice între noi doi.
Despre rolul olteanului din Teambuilding?
Adrian Nicolae: A fost un casting şi m-am dus la casting. Ştiam de la Cosmin destul de multe detalii, ştiam detalii despre scenariu, ştiam că e o idee foarte bună. Ideea realmente e foarte bună din toate punctele de vedere, în principal pentru tipul ăsta de magnetism la o categorie foarte mare, corporatişti.
Apoi tipul ăsta concurenţial atrage, că suntem împărţiţi pe regiuni şi fiecare vrea să vadă, are curiozitatea de a vedea cum e reprezentat, chiar dacă pentru el asta e un factor de inflamare.
Mie mi s-a spus "tu eşti mort de când începe filmul şi până se termină". Eu doar am întrebat dacă vor fi totuşi nişte variaţie, şi de acolo ei mi-au zis du-te mult, du-te maxim. Eu fiind un actor docil şi cu un termostat foarte şubred, am zis ok, pot să fac asta.
Ulterior treaba noastră, a găştii de olteni la cadru era doar să întrebăm "Azi suntem mai beţi decât ce am filmat ieri sau mai puţin beţi decât ce am filmat". Apoi multă improvizaţie pe temele date.
Ideea Teambuilding este foarte, foarte bună, dovadă emulaţia pe care a produs-o.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro