Vă prezentăm recomandările de filme româneşti şi internaţionale #MustSee realizate de Emanuel Pârvu, profesor în cadrul primului Masterat de Arta Actorului de Film din România. Printre titluri: „Moromeţii” (1988, regia: Stere Gulea) şi „City Lights” („Luminile oraşului” – 1931, regia: Charles Chaplin).
Emanuel Pârvu, regizor al filmelor „Meda” (2017) şi „Marocco” (2021), dar şi un actor care s-a făcut remarcat în producţii precum „Bacalaureat” (2016, regia: Cristian Mungiu), „5 minute” (2019, regia: Dan Chişu), „Miracol” (2021, regia: Bogdan George Apetri), a vorbit, la Interviul Lunii acordat pentru Paginademedia.ro, despre situaţia din industria cinematografică din România.
Cum este şi profesor în cadrul primului Masterat de Arta Actorului de Film, program lansat în 2021 în cadrul Universităţii „Ovidius” din Constanţa, l-am rugat pe Emanuel Pârvu să ne facă recomandări de filme ce trebuie văzute pentru oricine doreşte ori predinde să aibă o minimă cultură cinematografică sau care caută repere importante în acest domeniu.
Care sunt filmele #MustSee recomandate de Emanuel Pârvu
Aveţi mai jos listele cu filme româneşti şi internaţionale incluse de Emanuel Pârvu la categoria #MustSee.
Menţionăm că acestea sunt concepute adhoc şi că nu sunt topuri, titlurile fiind enumerate în ordine cronologică după data lansării.
Recomandările de filme #MustSee din cinematografia autohtonă
- „Pădurea spânzuraţilor” (1965, regia: Liviu Ciulei), cu Victor Rebengiuc şi Liviu Ciulei în rolurile principale;
- „Reconstituirea” (1971, regia: Lucian Pintilie), cu Vladimir Găitan, George Constantin şi George Mihăiţă în rolurile principale;
- „Moromeţii” (1988, regia: Stere Gulea), cu Luminiţa Gheorghiu, Victor Rebengiuc şi Gina Patrichi în rolurile principale;
- „Moartea domnului Lăzărescu” (2005, regia: Cristi Puiu), cu Luminiţa Gheorghiu şi Ion Fiscuteanu în rolurile principale;
- „După dealuri” (2012, regia: Cristian Mungiu), cu Valeriu Andriuţă, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur în rolurile principale.
Recomandările de filme #MustSee din cinematografia internaţională
- „City Lights” („Luminile oraşului” – 1931, regia: Charles Chaplin), cu Charles Chaplin şi Virginia Cherrill în rolurile principale, sau „The Great Dictator” („Dictatorul” – 1940, regia: Charles Chaplin), cu Charles Chaplin şi Paulette Goddard în rolurile principale şi
- „Les quatre cents coups” („Cele patru sute de lovituri” – 1959, regia: François Truffaut), cu Jeanne Moreau, Jean-Pierre Léaud şi François Truffaut în rolurile principale;
- „La maman et la putain” (1973, regia: Jean Eustache), cu Bernadette Lafont, Jean-Pierre Léaud şi Françoise Lebrun în rolurile principale;
- „Călăuza” (1979, regia: Andrei Tarkovsky), cu Aleksandr Kaidanovsky şi Alisa Frejndlikh în rolurile principale sau „Sacrificiul” (1986, regia: Andrei Tarkovsky), cu Susan Fleetwood şi Erland Josephson în rolurile principale.
- „Le Rayon vert” („Raza verde” – 1986, regia: Éric Rohmer), cu Marie Rivière, María Luisa García, Béatrice Romand şi Vincent Gauthier în rolurile principale.
De asemenea, l-am întrebat pe Emanuel Pârvu care este filmul care l-a impresionat cel mai mult în ultima vreme. Prima menţiune a fost „A Hero” (2021), regizat de Asghar Farhadi. Aveţi mai jos argumentele.
Emanuel Pârvu: „Cred că n-a mai fost atât de impresionat de un film de multă vreme, vorbind din punct de vedere analitic şi gândindu-mă la analiză stilistică. Vorbesc despre filmul «A Hero» (2021) regizat de Asghar Farhadi. Mi-a plăcut foarte mult. Este filmul care a trezit în mine curiozitatea să caut şi alte lucruri despre film şi regizor. De ce l-a scris aşa, cum l-a scris aşa... Am căutat interviuri ca să aflu toate astea. Şi aşa am descoperit şi documentarul după care a făcut Farhadi filmul.”
Iar la capitolul miniserii, recomandarea a fost: „P’tit Quinquin” (2014, regie: Bruno Dumont).
Emanuel Pârvu, despre cinematografia din România
Emanuel Pârvu: „În ultimii 20 şi ceva de ani, de când a izbucnit noul val românesc, probabil doar Simona Halep şi cu cinema-ul sunt cele care ne-au pus pe harta mondială”
Interviul Lunii este un proiect Paginademedia.ro susţinut de Banca Transilvania.
Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.ro