Skip to main content

STAND-UP. Călin Creţu, manager a peste 30 de comedianţi, producător Hai, România şi Mentorii: „Nu mai e suficient să foloseşti cuvinte cu „P” pentru a avea succes pe scenă”

 
STAND-UP. Călin Creţu, manager a peste 30 de comedianţi, producător Hai, România şi Mentorii: „Nu mai e suficient să foloseşti cuvinte cu „P” pentru a avea succes pe scenă”

INTERVIU. „Dacă în urmă cu 10-15 ani cuvintele sau expresiile vulgare în sine încă erau un motiv suficient pentru a-i face pe oameni să râdă, acum pretenţiile au crescut considerabil şi nu mai e suficient să foloseşti cuvinte cu „P” pentru a avea succes pe scenă”, spune Călin Creţu, managerul a peste 30 de comedianţi.

Publicitate

Călin Creţu este cofondatorul The Fool, platforma care reuneşte comedianţi precum Micutzu, Bordea, Nelu Cortea, Radu Bucălae şi mulţi alţii.

El este unul dintre producătorii documentarului Hai, România! şi al filmului Mentorii, pe care îl produce în parteneriat cu cei de la Untold, şi este fondatorul agenţiei Headline.

De asemenea, ideea show-ului de stand-up The Mic îi aparţine lui Mădălin Cîrje şi producătorului Călin Creţu.

E sau nu stand up-ul o industrie profitabilă în România?

„E o industrie profitabilă, cu o dinamică foarte bună. Procesul de creştere este continuu dacă privim pe orizontală, unde au apărut tot mai multe activităţi conexe, ce pot fi exploatate şi care nu au limită de dezvoltare, cum sunt industria cinematografică sau publicitatea”, spune el pentru Paginademedia.

Detalii, în interviul de mai jos:

Paginademedia.ro: Cum ai ajuns să te implici în industria de stand-up comedy?

Călin Creţu: Am fost la un show de-al lui Bordea prin 2010, primul show live la care am participat. Iniţial credeam că sunt un tip amuzant şi că voi urca şi eu pe scenă, dar mi-am dat seama la timp că locul meu e în spatele ei.

Doi ani mai târzi, am început să organizez show-uri de stand up în Arad (oraşul natal). Chiar Bordea a fost unul dintre primii artişti cu care luasem legătura pentru a-l chema în pub-ul pe care îl administram, la momentul respectiv.

Primul turneu l-am organizat cu Unguru Bulan (Ciprian Cătunescu) cu care am şi reuşit performanţa de a avea 32 de show-uri consecutive sold out.

După asta, lucrurile au evoluat natural şi destul de alert. Reuşisem să atrag atenţia prin rezultatele surprinzătoare pe care le aveam şi în scurt timp lucram deja cu unii dintre cei mai mari comedianţi: Bordea, Micutzu, Badea etc

Paginademedia.ro: Care a fost cea mai mare provocare la începutul carierei?

Călin Creţu: Cea mai mare provocare a fost să le câştig încrederea artiştilor consacraţi pe care îmi doream să îi reprezint.

Fiecare dintre ei trecuseră prin multe experienţe dezamăgitoare în carieră, până la momentul respectiv, aşa că munca mea a trebuit să contrazică aşteptările negative pe care le aveau vis a vis de promotorii de la vremea respectivă.
 

Paginademedia.ro: E stand-up-ul din România o industrie profitabilă sau e încă într-un proces de creştere?

Călin Creţu: E o industrie profitabilă, cu o dinamică foarte bună. Procesul de creştere este continuu dacă privim pe orizontală, unde au apărut tot mai multe activităţi conexe, ce pot fi exploatate şi care nu au limită de dezvoltare, cum sunt industria cinematografică sau publicitatea.
 

Paginademedia.ro: Cum decizi ce comedianţi să reprezinţi?

Călin Creţu: Pun foarte mult suflet în ceea ce fac şi atunci e important să existe o chimie bună, altfel sunt şanse mici să putem construi un viitor împreună, indiferent cât de talentat e artistul sau cât de profi am fi noi ca agenţie. 
 

Paginademedia.ro: Cum a fost experienţa cu The Mic? Ce feedback ai primit de la public?

Călin Creţu: Una dintre cele mai mari satisfacţii profesionale a fost să producem “The Mic”- show-ul online, aflat deja la cel de-al doilea sezon, care a început pe 26 ianuarie şi se incheie la sfârşitul lunii martie.

Am simţit că punem cu adevărat umărul la dezvoltarea stand up-ului în România, oferind tinerilor comedianţi o şansă în plus să performeze în faţa unui public numeros şi să se facă remarcaţi.

Mai mult, am putut face cap-coadă nu doar un show, ci un format online cu nouă ediţii.
Feedback-ul din partea publicului a fost foarte bun pentru primul sezon, motiv pentru care am şi continuat să producem acest format.

Am adus şi câteva îmbunătăţiri, iar sezonul doi are deja rezultate mai bune şi ne gândim deja la sezonul următor, în care am vrea să introducem şi o secţiune internaţională, în limba engleză.
 

Paginademedia.ro: Devine publicul mai sensibil sau mai deschis la glume controversate?

Călin Creţu: Publicul se cizelează odată cu artiştii. Dacă în urmă cu 10-15 ani cuvintele sau expresiile vulgare în sine încă erau un motiv suficient pentru a-i face pe oameni să râdă, acum pretenţiile au crescut considerabil şi nu mai e suficient să foloseşti cuvinte cu „P” pentru a avea succes pe scenă. 

Pe măsură ce trece timpul vulgaritatea şi controversele, care păreau cele mai simple unelte pentru a produce umor, au fost înlocuite cu soluţii ce fac apel la inteligenţa publicului şi la capacitatea acestuia de a fi surprins de structura materialului şi tehnicile folosite mai degrabă decât de cuvinte sau subiecte interzise.
 

Paginademedia.ro: Cum crezi că va arăta stand-up-ul românesc peste 10 ani?

Călin Creţu: O industrie mult mai stabilă, cu mai multe pârghii de dezvoltare şi promovare pentru tinerii artişti. Sper ca până atunci să avem deja introdus un curs opţional în facultăţile de teatru şi film, mai sper şi cred că vom avea hub-uri în 3-5 oraşe mari din ţară care vor deveni pepiniere pentru cluburile de stand up din capitală.

În ceea ce ne priveşte, în următorii ani ne dorim să dezvoltăm business-ul nostru la nivel internaţional şi să dăm posibilitatea artiştilor din România să ajungă pe scenele mari din lume.

Paginademedia.ro: Crezi că social media şi platformele online vor înlocui complet scenele live sau publicul va rămâne ataşat de show-urile în sală?

Călin Creţu: Greu de crezut că se va schimba radical obiceiul de consum al show-urilor live pe termen lung. Deşi pare că ne îndreptăm cu paşi repezi către o eră complet digitalizată, e foarte posibil ca trendul să înceapă să se schimbe în curând.

Pandemia ne-a arătat ce înseamnă o viaţă lipsită de activităţi sociale şi care este impactul acesteia asupra sănătăţii noastre fizice şi mentale. Refuz să cred că nu am învăţat nimic din asta şi sunt sigur că oamenii vor continua să iasă din casă, ba chiar o vor face tot mai mult în următorii 5-10 ani.

Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
viewscnt

sus