Skip to main content

MISREPORT. Campanie online împotriva jurnalistei Emilia Şercan: firele duc la o agenţie care a lucrat pentru PNL. Se "rostogolea" un text cu Denise Rifai

 
MISREPORT. Campanie online împotriva jurnalistei Emilia Şercan: firele duc la o agenţie care a lucrat pentru PNL. Se "rostogolea" un text cu Denise Rifai

Postări sponsorizate pe Facebook pentru discreditarea jurnalistei Emilia Şercan. Concluzia vine de la Misreport, un proiect realizat de Codruţa Simina şi Ovidiu Mihalcea, care a analizat o campanie de publicitate plătită pe Facebook.

Publicitate

Una dintre concluzii: firele postărilor sponsorizate duc către o agenţie de publicitate care a lucrat, în trecut, pentru Partidul Naţional Liberal (ai cărui membrii sunt Nicolae Ciucă şi Lucian Bode, nume vizate de investigaţiile jurnalistice ale Emiliei Şercan).

Detalii, în continuare:

Paginile care au găzduit postările sponsorizate cu atacuri la adresa Emiliei Şercan sunt Dezvăluiri şi Ora de Ştiri.

1. Start după ancheta Emiliei Şercan - Denise Rifai, în centrul postării

Prima postare a fost publicată între 26 noiembrie şi 1 decembrie, anul trecut, de pagina Ora de Stiri, la scurt timp după ce Emilia Şercan a dezvăluit că Lucian Bode a plagiat cel puţin 18,5% din teza de doctorat.

Ce spunea postarea:

Practic postarea distribuie un text de pe site-ul SolidNews (al lui Cozmin Guşă). Un text în care Denise Rifai "are două întrebări pentru Şercan". Rifai  sugerează că Şercan e "vârful de lance" a unei "aripi din USR" legate de o tabără din "structurile de securitate".

Textul postării care o distribuia pe Rifai: "Emilia Şercan, candidatul la prezidenţiale al taberei # din vechiul USR şi actualul partid al lui Cioloş? O teorie care prinde contur. Cu posibilul plagiat (fix) al doamnei Şercan cum rămâne?"

2. Contraatac după confirmarea plagiatului

Următoarea postare a fost publicată anul acesta, între 11 şi 16 ianuarie, chiar după ce Universitatea Babeş-Bolyai a confirmat că ministrul a plagiat.

În text, se spunea că “Emilia Şercan a solicitat ca lucrarea ei de licenţă să fie secretizată şi să nu fie considerată publică! DE CE? Logica este: lucrările altora sunt de domeniul public, dar lucrarea ei trebuie să fie atent păzită. Astfel, nimeni să nu poată constata dacă ea a plagiat sau nu”.

În paralel cu atacurile împotriva jurnalistei a apărut şi o postare în care pagina Ora de Stiri promova o postare publicată chiar de Lucian Bode, pe Facebook.

Textul ministrului vorbea despre faptul că “este absolut uluitor demersul de analizare a unei lucrări redactate în 2018 folosind norme actualizate în 2020-2022”.

Cine era în spatele postărilor?

Misreport a descoperit, după ce a analizat postările, că Roxana Stan, asociată în agenţia de publicitate Green Pixel Interactive, care a avut contracte încheiate în 2020 cu PNL, este persoana care a promovat aceste postări.

Misreport a analizat metadatele imaginilor folosite ca logo-uri de către cele două site-uri şi a descoperit că ambele au fost create în aplicaţia Canva, de acelaşi autor, Roxana Stan. A urmat extragerea numelor de utilizator al celor care postează conţinut pe site. Mai departe a fost găsit hash-ul de Gravatar, care a dus în cele din urmă la contul de Facebook al Roxanei Stan.

O parte din serviciile pe care le oferă agenţia de publicitate au fost cele de sponsorizare pe Facebook a unor tipuri de conţinut de propagandă, informaţii publice în rapoartele de finanţare ale alegerilor locale şi parlamentare de acum trei ani.

După ce Misreport a contactat agenţia de publicitate, postările au dispărut de pe Facebook.

Analiza campaniei plătite împotriva Emiliei Şercan, pe Misreport.

Anul trecut, jurnalista de investigaţii Emilia Şercan a publicat o analiză pe site-ul PressOne, în care dezvăluia că teza de doctorat a ministrului de Afaceri Interne, Lucian Bode, are 18,5% conţinut plagiat. Mai târziu, Universitatea Babeş-Bolyai, din Cluj-Napoca, a confirmat că suspiciunile de plagiat se confirmă.

La scurt timp după aceea, ministrul a dat în judecată comisia de etică a universităţii, pentru a bloca reanalizarea tezei de doctorat, dar instanţa a respins plângerea lui.

Citeşte şi: Liberalii sunt instruiţi de partid să o atace pe jurnalista Emilia Şercan


 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Milogu' Milogu'
    Libertatea: "Tot mai multe televiziuni au renunțat la vânzarea publicității pe targetul tradițional: urban, 18 – 49 de ani. În septembrie 2022, grupul PRO TV a anunțat adoptarea targetului comercial All 21 – 54 de ani ESOMAR ABCD Național. Motivul invocat: targetul comercial urban 18 – 49 de ani s-a micșorat în ultimii ani, astfel spus, a îmbătrânit, ieșind din publicul vizat de clienții publicitari. Kanal D a adoptat același target comercial ca și PRO TV. La rândul său, grupul Intact folosește targetul comercial: urban, 18 – 54 de ani. Argumentul acestor schimbări a fost că populația României a îmbătrânit și foarte mulți români s-au mutat în localitățile de lângă marile orașe și nu se mai regăsesc în targetul comercial tradițional. De asemenea, majoritatea clienților publicitari vizează consumatorii și din mediul rural.
    Renunțarea la targetul comercial arhicunoscut (urban, 18 – 49 de ani) este justificată, pentru că, în anii din urmă, includea generația Decrețeilor. Acest target a depășit vârsta de 49 de ani și, din această perspectivă, o analiză pe 21-54 de ani, la nivel național, este mult mai relevantă. Un GRP30 pe targetul All 21 – 54 de ani ABCD Național este echivalentul a 65.000 de persoane. Un GRP30 pe targetul urban, 18 – 49 de ani este echivalentul a 41.000 de persoane. ESOMAR a elaborat „Scala statutului social (Social grade)”. Scala permite clasificare socio-demografică standard. Cu această variabilă se pot crea subeșantioane (pentru diverse piețe) comparabile între ele și, de asemenea, subgrupurile definite astfel vor fi comparabile de la o țară la alta. Ce înseamnă categoriile ESOMAR ABCD: Categoria A: Manageri și profesioniști cu înaltă educație. Categoria B: Manageri, directori de nivel mediu. Categoria C: C1 – Angajați cu înaltă educație ce prestează o muncă non-manuală, patroni de firme mici. C2 – Angajați ce prestează o muncă non-manuală sau muncitori calificați. Categoria D: Muncitori ce prestează o muncă manuală și șefi de departamente mai puțin educați." Poate intelege odata si PDM de ce e ok sa se publice (mai ales) acest target. Vad ca deja ati oprit comentariile la articolele mai noi. La articolul asta cand?
  • Milgori Milgori
    sa nu-l uitam pe cel/cei care ii raspund lui Mile

    Cat timp e postacul Mile pe aici, o sa apar si eu in comentarii. Sa dispara Mile (si mile scris cu m mic); atunci o sa dispar si eu.
  • Milogi Milogi
    alex9875, acum multi ani, acest site era impartial. Era egal. Avea stiri cu audiente pro Pro TV. Dar avea si stiri cu audiente pro Antenuta
    Dar, in ultimii ani, dau audiente pro Antenuta. Pro Pro TV, foarte rar... Audiente doar cu Bucatarii Zero si Americanii (Asiaticii) Zero. Dar audientele de joi unde sunt ? Cu serialele de 2 lei, Adela si Lia spulberate de Pro TV pe toate target-urile nu au mai fost date.
    Sa nu mai zic de audientele de week-end. Acolo unde filmele spulbera Antenuta. Te cunosct mereu sub filme rereredifuzate. Dar audientele pe acest site, nu. Sa nu mai zic de Umor Sec. Dupa ce a plecat Bendea, audientele in scadere. Dar stiri cu audiente, nu.

    Raspunsese nea Petrisor la o intrebare de a mea. Nu dam audiente de week-end ca nu e nimic intersant. Serios ? Adica film Pro peste film Antenuta Zero, e nimic interesant ? Adica Pro spulbera fileme Antenutei si nu dam audientele, ca se face Antenuta de ras sau cum ? Dar cand Antenuta are Bucatarii Zero la bataie cu filmele Pro, dam audiente. Ha ha ha !

    Cum am zis, audientele costa. Asa ca avem "contract" cu Antenuta sa ne scoatem banutii de audiente. Si nu ma refer la audiente, ma refer si la "contract" cu emisiunile Antenutei.

    Azi, stire cu Umor Sec. Ieri, stire cu ZU TV Zero, stire cu Lia Zero, stire cu Neata Zero. "Contractul" antenist, nu paginutademedia ?
    Niste stiri cu trustul Pro nu aveti in meniu ?
  • Milogiscu Milogiscu
    din păcate sunt puține comentariile care chiar spun ceva.Marea majoritate sunt ale postacilor:Mile,R de la Antena sau cel care isi schimba numele de enspe mii de ori raspunzandu-i lui Mile din partea pro
    sa nu-l uitam pe cel/cei care ii raspund lui Mile

    Bolovane, cand dispar Mile si R, dispar si eu. Pana atunci, apar mereu postacule antenist.
  • Sabina Sabina
    ***',cu plăcere.
  • Milogu' Milogu'
    Multumesc pentru audiente, Sabina! Parca vad ca PDM nu o sa preia audientele astea, ci numai pe cele din comunicatul Antenei.
  • Vali LE Vali LE
    Cred că soluția cea mai bună e să se accepte doar comentariile pertinente,restul (ale postacilor) să nu fie aprobate
    Așa nici nu va fi nevoie să se oprească comentariile
  • Sabina Sabina
    Survivor a fost lider absolut de audiență, în intervalul orar 20:28 – 23:43. În rândul publicului național, cu vârsta cuprinsă între 21 și 54 de ani, din categoriile ESOMAR ABCD, PRO TV avea 8.8 puncte de rating și 25.0% cotă de piață, față de locul 2 care avea 8.2 puncte de audiență și 23.3% share. De-a lungul difuzării, peste 1.6 milioane de români au simțit emoțiile concurenților, iar în minutul de aur, la ora 20:55, peste 2.1 milioane de telespectatori erau cu ochii pe PRO TV.
  • Milogu' Milogu'
    alex9875, ce intelegi prin "daca nu e ok"? Tot sper sa nu fiu cenzurat (banat) ca-mi spune opiniile, care nu sunt jignitoare la adresa Pagina de Media, ci as spune mai degraba critice. Am tot zis ca o sa parasesc site-ul asta, dar tot sper ca informatiile privind audientele sa revina la ce a fost odata. De ce sunt valabile doar comunicatele Antenei 1 si nu si cele ale ProTV, pentru ca de cele mai multe ori audientele de acolo vin, prin comunicate. Am dat si exemplu cu serialul Lia, care a fost lider, dar pe publicul comercial feminin, fapt PRECIZAT de alt site de media. Ce sa vezi, nu-mi iau informatiile doar de aici!
  • alex9875 alex9875
    @pagina de media , chiar e greu daca nu e ok vreun comentariu sa fie Banat utilizatorul ? Serios acuma ...
  • Milogu' Milogu'
    Milgoi, nu-i intarata, ca vor incepe sa publice si segmentul "comercial" feminin, la comanda Antenutei. N-au decat sa publice cate targeturi vor. La finalul anului se vede clar, dupa incasari, cine a fost pe primul loc. Pacat! Urmaream cu drag Pagina de Media candva, mai ales inainte sa se ramana doar la targetul Antenei si inainte ca postacul Mile sa intre in trepidatii. Hai baieti, grabiti-va sa inchideti comentariile, ce mai stati?
  • Milgoi Milgoi
    Ba cand v-am zis eu ca nea Petrisor are "contract" cu Antenuta Zero... Deja avem 2 stiri cu Neata Zero si serialul de 2 lei, Lia Zero.
    Voi dati stiri cu Lia Zero, dar audientele serialului nu ? Asa aveti in "contract" ?
  • jk jk
    @Abo din păcate sunt puține comentariile care chiar spun ceva.Marea majoritate sunt ale postacilor:Mile,R de la Antena sau cel care isi schimba numele de enspe mii de ori raspunzandu-i lui Mile din partea pro
    @Xenox sa nu-l uitam pe cel/cei care ii raspund lui Mile
  • Milogu' Milogu'
    geo, pentru ca d-l Petrisor nu vrea in ruptul capului sa publice pe site si audientele targetului COMERCIAL NATIONAL 21-54 ESOMAR ABCD, asa cum o facea odata, si decat sa dea explicatii sau sa faca treaba asta (sa le publice), prefera sa inchida comentariile.
  • Ana Maria Ana Maria
    ***

Trimite un comentariu

sus