
Consiliul Naţional al Audiovizualului are în vedere noi măsuri pentru reglementarea modului în care sunt promovate suplimentele alimentare în spaţiul audiovizual, dar şi în online (acolo unde este vorba de conţinut video).
Vicepreşedintele CNA, Valentin Jucan, a detaliat într-un interviu acordat Paginademedia.ro modificările propuse în cazul campaniilor pentru suplimente.
Spune că una dintre propuneri este un mesaj de interes public, după modelul „Consumaţi minimum doi litri de apă zilnic” (care în curând va dispărea), şi care va informa populaţia că suplimentele alimentare nu vindecă şi nu trebuie să înlocuiască tratamentele prescrise de medici.
Valentin Jucan: „Avem nişte probleme, ca societate, imense, iar aceste probleme se văd cel mai clar în impactul bugetar pe bugetul Ministerului Sănătăţii. Pentru că avem mărturiile şi am avut chiar şi acum, în aceste consultări, am avut mărturii ale medicilor care spuneau că vin pacienţi şi spun că refuză să urmeze tratamentul indicat de medic pentru că doresc să ia suplimente alimentare, fiindcă aşa au văzut în dreapta, în stânga, pe Tiktok sau pe nu ştiu unde.
Sau am avut cazuri care ne-au fost semnalate inclusiv de Ministerul Sănătăţii cu pacienţi ajunşi la urgenţă care au făcut cocktail-uri din suplimente alimentare.
Deci este o problemă reală în societate, ea vine din credulitate, din lipsa de educaţie sanitară şi minime informaţii medicale, dar mai ales mai ales din precare, pot să spun.”
Jucan spune că acest dezechilibru din societate a apărut în contextul creşterii nivelului de analfabetism funcţional, mai ales după pandemia de COVID.
„Rolul nostru este de a găsi un echilibru, de a nu prejudicia piaţa, dar de a proteja publicul. Fiindcă legea spune textual, Consiliul Naţional al Audiovizualului şi membrii acestora sunt garanţi ai interesului public.
Noi trebuie, atunci când vedem în că în societate există astfel de elemente periculoase, să încercăm să găsim nişte mecanisme aflate în rolul nostru în, în jurisdicţia noastră pentru a proteja”, expşlică Jucan.
Acesta adaugă:
„Şi atunci dorim să marcăm reclamele la suplimente alimentare într-un mod corespunzător, astfel încât publicul să înţeleagă că ele nu înlocuiesc tratamentele, că înainte de orice, trebuie oricum să îţi consulţi medicul sau farmacistul, chiar dacă este vorba de un supliment alimentar şi mai ales să nu renunţi la tratament în detrimentul suplimentele alimentare.
Mai mult, este vorba şi despre clarificarea faptului că ele nu pot să să fie prezentate ca fiind cu caracter de tratament al unor boli cronice.
Noi am avut foarte multe, inclusiv pe TV, am avut astfel de situaţii pe care le-am sancţionat prin a dispune oprirea campaniei respective, a sportului respectiv, reclame la suplimente alimentare care induceau ideea că îţi dai cu puţină cremă şi ai scăpat de eu ştiu, de cancer, ai scăpat de eu ştiu ce boli.”
Cum va fi clar delimitat, adică va fi reclama pentru un supliment?
Jucan: „Ne propunem să avem acest avertisment care să nu mai poată să fie fuşerit, astfel încât el să nu mai aibă efect. Exact asta ne propunem până la urmă.
Aici vreau să vreau să mai adaug, să mai subliniez un lucru ştiţi expresia aceea, cum ţi-ai făcut-o cu mâna ta. Până la urmă, discutăm şi despre autoreglementare.
Autoreglementare în această industrie a suplimentelor alimentare, în strict în opinia mea, nu s-a petrecut. Dacă îşi puneau totuşi o anumită limită cu toţii. Hai să nu depăşim un prag în modul în care ne adresam, nu ajungeam aici.
Cu fiecare lună care trecea şi cu fiecare aprobare foarte uşoară, de altfel, ştim cum cum sunt avizate aceste suplimente alimentare, unde sunt, că sunt mai multe zone, nu este doar una cu minister al Ministerul Sănătăţii atunci când discutăm despre medicamente ca atare, tot ceea ce ţine de suplimente alimentare sunt mult mai uşor avizate, iar prospectele acestora conţin şi elemente pe care, dacă le discuţi cu un medic le contrazice în primele paragrafe.”
Declaraţiile au fost făcute de Jucan în Studioul Paginademedia.ro, la Interviul Lunii.
Interviul unii este un proiect Paginademedia.ro susţinut de Banca Transilvania.
VIDEO. Valentin Jucan despre reclamele la suplimente alimentare
Transcriere realizată cu soluţia Vatis.Tech.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu