Fostul jurnalist Răzvan Mitroi a decis să plece de la Federaţia Română de Fotbal, unde a lucrat în ultimii opt ani, la început ca PR manager, apoi ca manager pe diverse proiecte din cadrul FRF (precum Euro 2020 sau turneul EURO U21 din 2023 din România). Luna iulie a fost ultima în organizaţie.
Am stat de vorbă cu Răzvan Mitroi şi venim cu detalii. Nu numai despre plecare, dar şi despre cum s-a schimbat credibilitatea FRF în ultimii ani. De notat de unde s-a plecat, în 2016: gradul de credibilitate al FRF era în jur de 25%. Performanţele Naţionalei la EURO au urcat puternic indicele. Unde e acum?
Zece procente în plus aduse într-o lună de EURO
Răzvan Mitroi: "Indicatorul de credibilitate al FRF era, în 2022, pe publicul pasionat de fotbal, la 26%. Înainte de Campionatul European, era 38%. Cifrele se realizează greu, pentru că fotbalul este un fenomen pasional şi e dependent de rezultate. Iar după EURO gradul de încredere a urcat la 48%.
În ceea ce priveşte percepţia pozitivă a FRF în ochii publicului? În 2016 era tot pe la 26 de procente, acum a urcat. Este de 52%, spune (de acum) fostul oficial al FRF.
Paginademedia.ro: Care au fost poziţiile tale la FRF?
Răzvan Mitroi: Am venit în 2016 ca manager de comunicare. Era un an greu, după un EURO dezastruos, cu o Federaţie cu o imagine de instituţie retrogradă şi coruptă. Asta era de schimbat. În primii trei ani, m-am ocupat de formarea echipei de comunicare şi dezvoltarea canalelor proprii: canalele sociale, contul de Facebook, studioul (pe atunci) FRF care acum s-a dezvoltat în platforma FRF TV.
După 2019, am intrat în zona de PR şi comunicare a proiectelor UEFA derulate în România, prin FRF. Am fost Communication Manager la EURO 2020 şi, prin forţa împrejurărilor, Project Manager pentru combaterea COVID-19 la Bucureşti în timpul turneului.
Apoi am fost Manager Comunicare şi Marketing la turneul EURO U21 din 2023, care a însemnat 15 meciuri la Bucureşti şi Cluj. Ambele turnee UEFA au fost organizate fără niciun fel de problemă şi au fost exemple de bune practici la UEFA, pentru diferite paliere.
O mică biografie, nota redacţiei:
Înainte de FRF, Răzvan Mitroi a fost manager de proiect la Antena 3 şi apoi redactor-şef la Digi 24 (un interviu video făcut cu Mitroi acum mai bine de zece ani, la finalul articolului). A intrat în comunicare şi a fost consultant în comunicare pentru Chevron, companie de exploatare a gazelor naturale.
Răzvan Mitroi a fost project manager Antena 3 încă de la lansarea staţiei de ştiri. A făcut o pauză de aproximativ un an, în perioada 2005-2006, când a fost redactor-şef al ziarului Adevărul. Din 2009, a fost project manager la Financiarul, cotidian economic închis de Intact în 2011. Din ianuarie 2012, Mitroi a fost, pentru scurt timp, redactor-şef la Digi 24. A intrat apoi în comunicare şi a fost consultant în comunicare pentru Chevron, companie de exploatare a gazelor naturale.
În ultimii 11 ani a activat în domeniul PR pentru mai multe entităţi private. Are un Master în Comunicarea de Criză obţinut la Oxford College. Este membru al Institutului britanic de PR (CIPR)
Paginademedia.ro: De ce pleci din FRF?
Răzvan Mitroi: Am împlinit 60 de ani şi am simţit că pot începe încă un proiect. Îmi place să iau lucrurile de la început. M-am gândit că mai e rost de o provocare.
Paginademedia.ro: Unde?
Răzvan Mitroi: Mă voi ocupa de realizarea şi implementarea unui concept de comunicare şi PR pentru un grup de business care înglobează 17 companii. Este un grup industrial din Braşov, ICCO se numeşte, şi-au deschis şi un birou la Bucureşti, aici voi lucra. Mulţumesc FRF pentru oportunitatea de carieră. Merg mai departe.
N. red: Grupul de firme ICCO este deţinut de Călin Costan.
Paginademedia.ro: Unde era FRF când ai venit?
Răzvan Mitroi: În 2016, am plecat de la o imagine pozitivă a FRF de 26% pe România. Sunt cifre de la Nielsen. Toţi oamenii din Federaţie au lucrat să schimbe imaginea instituţiei, iar în 2022 am ajuns la 52%. Deja am inversat situaţia, este peste 50%.
Paginademedia.ro: Căt tot a fost Euro. De unde boom-ul de PR al Naţionalei la EURO 2024?
Răzvan Mitroi: Echipa de la FRF a ştiut foarte bine să acceseze toate facilităţile pe care UEFA le oferea, cum a fost Cornerul fanilor sau acel Fan Walk de la Koln, Parada fanilor cu Mihai Bobonete. Partea de fan engagement a fost foarte bine pusă la punct. Toate cele trei departamente cheie din FRF - Comunicare, Marketing şi Events au lucrat impecabil.
Mai trebuie spus ceva. Contează mult şi rezultatele. Pentru că au fost activităţi de PR tot timpul, dar nu au avut tracţiune, pentru că nu erau rezultate şi în teren. Dacă nu există victorie, nu există permeabilitate pentru proiecte conexe fotbalului.
Paginademedia.ro: Ai fost mai mult de 20 de ani ziarist, te-ai mai întoarce în presă?
Răzvan Mitroi: Nu, pentru că am descoperit avantajele de pe partea cealaltă a baricadei. Avantajele de a fi fost ziarist şi de a şti, a înţelege mecanismele de acţiune ale media. E provocator acest şah de comunicare şi PR cu un ”adversar” căruia îi intuieşti următoarea mişcare.
Pe de altă parte, peisajul media s-a schimbat foarte mult de când am plecat eu din presă, acum 10 ani. Când ne vedem, cei care am început jurnalismul în 1990 şi ne-am specializat la ”locul de muncă” în multe bătălii, glumim între noi: e timpul să mai facă şi alţii revoluţii în presă, noi am dus destule!
Citeşte şi: Fostul jurnalist Răzvan Mitroi, director de comunicare la Federaţia Română de Fotbal
VIDEO. Răzvan Mitroi, într-un interviu Paginademedia.ro acum peste zece ani. Era şef la Digi 24
În 2012, când se pregătea lansarea Digi 24, Răzvan Mitroi era redactor-şef al viitorului post de televiziune. "În momentul cand doriti sa vedeti mai putina forfota si mai putin patos in dezbaterile de acolo si vreti un post curat care sa va linsteasca si nu care sa va infierbante, sa stiti ca aveti varianta Digi24", spunea el atunci despre postul TV.