Matinalele posturilor Radio ZU, Radio 21 şi Kiss FM sunt ascultate de tineri. Europa FM are dimineaţa un public mai matur, iar programul matinal de la Radio România Actualităţi este preferat într-o proporţie consistentă de bucureştenii de peste 50 de ani.
Înainte de profilul ascultătorilor, iată audienţele: Cel mai ascultat matinal în Capitală este Morning ZU, cu 177.000 de ascultători. Urmează Radio România Actualităţi – 160.000, Fabrica dementă (Radio 21) – 130.000, Cronica cârcotaşilor (Kiss FM) – 129.000, Deşteptarea (Europa FM) – 129.000 şi matinalul Pro FM – 56.000 de ascultători. Guerrila este ascultat dimineaţa de 18.000 de bucureşteni. Audienţele detaliate le găsiţi AICI.
Pe baza studiului de audienţă, paginademedia.ro prezintă profilul ascultătorilor principalelor emisiuni matinale de radio.
Câteva concluzii:
- profilele ascultătorilor de ZU, Kiss FM şi Radio 21 sunt asemănătoare, cu mici diferenţe. Toate trei au acelaşi format – Contemporary Hit Radio.
- Matinalul Radio România nu are ascultători mai tineri de 19 ani. Aceeaşi situaţie şi la Radio Guerrilla.
- Radio ZU are cei mai puţini ascultători peste 50 de ani.
- Fabrica dementă (Radio 21) este ascultată mai mult de femei. Are cel mai mic procent de public peste 60 de ani.
- Cronica cârcotaşilor (Kiss FM) are publicul cel mai educat dintre posturile Contemporary Hit Radio.
- Deşteptarea Europei FM are ascultători maturi, în general peste 30 de ani.
- Puţini bucureşteni până în 20 de ani ascultă programul matinal al Pro FM.
- Matinalul Guerrilla are ascultători puţini, însă educaţi.
Profilele, pe larg:
Radio ZU
Procent bun de public tânăr. Are cei mai puţini ascultători peste 50 de ani dintre toate matinalele analizate (în jur de 14% din totalul publicului). După Radio 21, programul lui Buzdugan şi Morar are cei mai mulţi ascultători până în 20 de ani. Aproximativ 56% din publicul Morning ZU au între 20 şi 40 de ani, cea mai bună reprezentare pe acest segment dintre marile comerciale.
Un sfert din ascultători sunt absolvenţi de studii primare şi aproape 32% universitare. Cea mai mare parte a publicului sunt persoane active (80%, al doilea ca pondere, după Kiss FM).
ZU are o reprezentare foarte bună şi după categoriile sociale: aproape 40% sunt Manageri, directori şi profesionişti, specialişti (categoria Esomar AB).
Radio România Actualităţi
Matinalul public are o structură de public cu o medie de vârstă foarte ridicată: 80% din public are peste 50 de ani. Peste jumătate din ascultători au peste 60 de ani. Procentul este cu mult mai mare decât media de vârstă a ascultătorilor de radio în general (vezi tabel). Foarte mulţi ascultători au doar studii primare (42%, de departe cea mai mare pondere dintre matinalele de radio).
Radioul public punctează şi la publicul inactiv: 65% dintre ascultători. Aproape jumătate din publicul Radio România este plasată în cele mai de jos categorii sociale – D şi E: Angajaţi ce prestează o muncă manuală necalificată şi alte categorii de angajaţi cu educaţie redusă.
Radio 21
Fabrica dementă este ascultată mai mult de femei (61% din public). Este singurul matinal în care predomină publicul feminin. Matinalul 21 are cel mai bun procent de public până în 19 ani (aproape 9% din ascultătorii programului de dimineaţă). Reprezentare bună şi în segmentul 20-29 de ani.
Cel mai mic procent de public peste 60de ani (3,2%). După Radio România, are cea mai bună reprezentare în rândul ascultătorilor cu studii primare (aproape 29% din public) şi cea mai slabă între cei cu studii superioare. Tot după Radio România (dar la mare distanţă), este postul cu cei mai mulţi ascultători în categoriile sociale inferioare.
Kiss FM
Structura de vârstă de la Cronica cârcotaşilor (Kiss FM) este foarte uşor diferită faţă de ZU şi 21: are ceva mai puţini ascultători până în 20 de ani şi cu puţin mai mulţi (în jur de un procent) în zona de vârstă de peste 50 de ani.
Huidu şi Găinuşă au însă publicul cel mai educat dintre posturile Contemporary Hit Radio: peste 35% din ascultătorii cronicii au studii superioare. Kiss atrage şi un segment important de persoane active: 85%, cel mai mare procentaj.
Procent bun de persoane din categoriile sociale superioare.
Europa FM
Deşteptarea, programul prezentat de Monica Anghel, are un public matur. Zonele de vârstă preponderente sunt peste 30 de ani. După Radio România, are cel mai mare procent de public peste 50 de ani: 22%. Pondere mică la Europa FM de persoane cu studii primare. Aproape jumătate dintre ascultători au studii medii.
Europa FM are un procent bun şi în categoriile superioare (manageri şi specialişti): 38% din public. Aproape jumătate din public sunt în categoriile sociale medii – C: Muncitori calificaţi, angajaţi ce prestează o muncă non-manuală, patroni de firme mici, muncitori calificaţi absolvenţi de liceu.
Pro FM
Matinalul postului de radio are o structură de vârstă surprinzătoare, având în vedere formatul postului. Astfel, are o reprezentare slabă în rândul tinerilor până în 20 de ani şi în segmentul 20-29 de ani, dar stă bine la publicul peste 60 de ani: 16,2% dintre ascultătorii programului de dimineaţă. Reprezentare bună după venituri şi după categoriile sociale: matinalul Pro FM are puţini muncitori ca ascultători.
Guerrilla
Programul de dimineaţă (cu o medie de 18.000 de ascultători) are o structură de public interesantă: 85% dintre ascultători au între 20 şi 40 de ani. Restul au peste 60 de ani. Reprezentare sub 0 în categoriile 11-19 ani, 40-49 şi 50-59 de ani.
Aproape 70% din ascultători au studii superioare (cel mai bun procentaj) şi doar 6% au studii primare.
După împărţirea pe categorii sociale, peste 80% dintre ascultători sunt de top: manageri, specialişti, directori şi profesionişti.
Iată tabelul cu profilele ascultătorilor de programe matinale în Bucureşti:
Profilul general al ascultatorului | ZU | RRA | R21 | KissFM | EFM | Pro FM | Guerilla | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% | % | % | % | % | % | % | % | |
Barbati | 48,5 | 52,5 | 45,9 | 39,2 | 57,6 | 53,3 | 51,4 | 52,6 |
Femei | 51,5 | 47,5 | 54,1 | 60,8 | 42,4 | 46,7 | 48,6 | 47,4 |
Vârste
Profil general | ZU | RRA | R21 | Kiss | EFM | ProFM | Guerrilla | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
11-19 ani | 5,4 | 8,0 | 0,0 | 8,7 | 5,6 | 7,4 | 3,7 | 0,0 |
20-29 ani | 19,0 | 26,1 | 1,4 | 30,6 | 28,7 | 9,6 | 12,4 | 42,4 |
30-39 ani | 23,5 | 30,2 | 6,2 | 23,0 | 24,7 | 27,4 | 35,1 | 42,6 |
40-49 ani | 17,4 | 21,5 | 12,0 | 19,5 | 20,0 | 22,7 | 19,6 | 0,0 |
50-59 ani | 16,7 | 10,4 | 27,3 | 15,0 | 16,4 | 22,5 | 13,0 | 0,0 |
peste 60 de ani | 18,1 | 3,8 | 53,1 | 3,2 | 4,4 | 10,6 | 16,2 | 15,0 |
Studii
Profil general | ZU | RRA | R21 | Kiss | EFM | ProFM | Guerrilla | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primare | 28,6 | 25,0 | 42,4 | 28,7 | 26,6 | 21,3 | 22,5 | 6,2 |
Medii | 39,9 | 43,1 | 36,7 | 43,9 | 38,3 | 48,9 | 44,2 | 24,0 |
Superioare | 31,5 | 31,9 | 20,9 | 27,4 | 35,1 | 29,8 | 33,3 | 69,8 |
Statut profesional
Profil general | ZU | RRA | R21 | Kiss | EFM | ProFM | Guerrilla | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activi | 67,6 | 80,6 | 35,8 | 73,1 | 84,9 | 78,5 | 74,6 | 76,8 |
Inactivi | 32,4 | 19,4 | 64,2 | 26,9 | 15,1 | 21,5 | 25,4 | 23,2 |
Gradul social ESOMAR
Profil general | ZU | RRA | R21 | Kiss | EFM | ProFM | Guerrilla | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AB - superior | 36,2 | 38,8 | 21,3 | 36,7 | 37,6 | 38,0 | 34,5 | 80,4 |
C- mediu | 40,1 | 41,2 | 36,0 | 40,4 | 43,3 | 47,1 | 53,5 | 13,4 |
DE - inferior | 23,7 | 20,0 | 42,7 | 23,0 | 19,1 | 14,8 | 12,0 | 6,2 |
Notă:
AB (superior): Manageri, directori şi profesionişti, specialişti
C (mediu): Muncitori calificaţi, angajaţi ce prestează o muncă non-manuală
DE (inferior): Angajaţi ce prestează o muncă manuală necalificată şi alte categorii de angajaţi cu educaţie redusă.
Comentarii
"După Radio 21, programul lui Buzdugan şi Morar are cei mai mulţi telespectatori până în 20 de ani."... Pe bune ca am crezut ca am scapat de problema asta. Nu te mai stresez de acum inainte daca promiti sa fii mai atent. :)
Punctele 1 şi 2 s-au rezolvat. În mintea mea erau matinale de radio, dar a ieşit matinale de dimineaţă :)
3. Aşa apare în studiu, la pondere: 0. De fapt, sunt procente subunitare neînsemnate.
1. "Pe baza studiului de audienţă, paginademedia.ro prezintă profilul ascultătorilor principalelor emisiuni matinale de dimineaţă." Sigur nu se difuzeaza seara?!
2. "Are cei mai puţini telespectatori peste 50 de ani dintre toate matinalele analizate (în jur de 14% din totalul publicului)." - Imi explici ce sunt aia telespectatori de radio?
3. "Reprezentare sub 0 în categoriile 11-19 ani, 40-49 şi 50-59 de ani." Wow, cat sub 0?
Iar Zu a ramas in continuare postul cu cei mai multi telespectatori (in continutul articolului), vad. :)