Skip to main content

AdePlast: o reclamă de autobază din preistoria publicităţii, care a supărat-o şi pe Daciana Sârbu

 

Pentru amatorii de călătorii în timp, pauzele publicitare oferă, de câteva zile, o călătorie sigură. “Auzi, ţie ţi s-a întărit?”, începe o reclamă ruptă din preistoria publicităţii. Replica zugravului, care urmează unui cadru cu o tânără care se unduieşte lasciv, exploatează, ieftin, un procedeu des întâlnit în publicitate.

Publicitate

Avem să aflăm că este vorba de un glet, la finalul unui spot cu dialoguri de înaltă ţinută intelectuală: “Auzi, ţi s-a întărit? Nu mă, nu mi s-a întărit”, “Nici acum nu ţi s-a întărit, mă? Parcă începe să se întărească”.

Înainte de detalii, iată spotul cu pricina, semnat Media Consulta:

Spotul pentru adezivul AdePlast

Face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră”, spun cei de la Media Consulta despre spotul care trimite cu gândul la epoca reclamelor “Krescova? Crezi c-o va...?”. Explicaţiile detaliate ale creativilor de autobază, în cele ce urmează.

Reclamele au fost remarcate şi de europarlamentarul Daciana Sârbu. În ce fel, vom vedea în continuare.

Înainte de observaţiile Dacianei Sârbu, iată cum justifică Media Consulta conceptul creativ al campaniei.

Media Consulta:

"Înainte de toate, nu este o campanie convenţională, nu funcţionează după regulile publicităţii clasice, face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră sau la care nu are acces şi are ca scop nu doar awarness-ul, ci crearea de word of mouth."

"Mesajul spotului pentru glet este "Gletul Meseriaşului se întăreşte mai greu". Acesta e USP-ul gletului (Unique Selling Point, n. Red), pentru care clientul a investit în producţie."

Din acelaşi registru, creativii AdePlast şi-au mai pus imaginaţia întărită la treabă. Iată un al doilea spot, de data aceasta pentru vopsea.

Spotul pentru vopseaua AdePlast

[flashvideo filename=video/adeplast.flv /]

Cum îl justifică Media Consulta?

"Mesajul spotului pentru vopsea este "Vopseaua noastră se întinde bine" (acesta este si USP-ul produsului)."

"Conceptul ambelor este similar. Un Qui pro quo cu efect comic, menit să atragă atenţia asupra produselor respective. Am vrut să executăm un spot simplu, chiar extrem de simplu, care să iasă în evidenţă mai ales prin acest qui pro quo."

"Execuţia aleasă a depins strict de buget. Am compensat lipsa unui buget semnificativ cu un clou de conţinut. Execuţia şi conţinutul spoturilor reflectă exact ce a dorit această campanie."

daciana-sarbuUmorul invocat de cei de la Media Consulta nu a fost pe aceeaşi lungime de undă cu europarlamentarul Daciana Sârbu.

Daciana Sârbu este revoltată de campania AdePlast, care “face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală”. La capătul unei scurte argumentaţii, europarlamentarul cere la CNA mutarea reclamei după ora zece seara şi aşteaptă de la AdePlast un mesaj de scuze.

Iată scrisoarea Dacianei Sârbu:

Către conducerea Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Către managementul posturilor TV comerciale,
Către conducerea firmei AdePlast,

Vă scriu în legătură cu o campanie publicitară transmisă frecvent la TV, fără restricţii pentru intervale orare specifice. Mă refer la spoturile AdePlast în care se face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală. Realizatorii clipului ne propun, în mod explicit, o suprapunere între două obiecte: o vopsea şi o femeie, fiindcă veţi fi de acord cu mine că în acest produs publicitar femeia este portretizată, direct şi neechivoc, drept un obiect sexual.

Nu voi face o pledoarie pentru drepturile femeii, fiindcă o fac deja alţii, mai aplicat şi mai consistent. Dar vreau să subliniez trei aspecte pe care le consider foarte importante, şi să vă rog să luaţi act de ele.

1. Potrivit unei cercetări realizate la comanda CNA, peste două treimi din copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani urmăresc publicitatea la televizor. Dintre aceştia, cei în vârstă de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclame tv (75%). Faptul că spotul menţionat este prezentat în timpul zilei şi nu după ora 22 înseamnă că el este vizionat fără restricţii de către copii. Nuditatea şi limbajul prezentate nu intră în categoria pe care eu sau orice alt părinte să o considere potrivită pentru copii.

2. Conform unor concluzii CNA, copiii tind să se expună la publicitate ca la orice alte emisiuni de televiziune, privindu-le cu aceiaşi ochi şi nediferenţiindu-le. Acest segment de public îşi formează reprezentările sociale şi comportamentale inclusiv în funcţie de informaţiile sau sugestiile oferite de astfel de clipuri publicitare. Drept urmare, din asemenea clipuri în care femeile sunt portretizate ca simple obiecte de uz sexual ei pot desprinde concluzii generale referitoare la rolul femeii în societate.

3. Conform statisticilor UNFPA, femeile între 15 şi 44 de ani sunt mai predispuse la riscul de viol sau violenţă în familie decât la riscul de a contracta orice formă de cancer sau de a fi implicate într-un accident rutier. De asemenea, între 40 şi 70% dintre femeile care au fost supuse violului sau violenţei în familie au fost victimele propriilor soţi. Prin reducerea femeii la statutul de accesoriu sexual, la care contribuie inclusiv clipul citat, astfel de comportamente sunt încurajate în mod aproape direct.

Din toate aceste considerente, vă adresez solicitarea fermă să remediaţi această situaţie în cel mai scurt timp, pentru a putea evita efectele negative ce s-ar putea genera pe termen mediu şi lung. În acest sens, adresez un apel:

  • Televiziunilor, să înceteze difuzarea clipului publicitar în cauză, cel puţin înaintea orei 22, şi să emită mesaje de sancţionare a comportamentului discriminator faţă de femei
  • Companiei AdePlast, să retragă în cel mai scurt timp acest clip din spaţiul public şi să transmită un mesaj de scuze
  • Consiliului Naţional al Audiovizualului, să sancţioneze televiziunile care refuză suspendarea difuzării acestui clip publicitar.
  • Consumatorilor, să boicoteze achiziţionarea produsului promovat în acest clip până la rezolvarea situaţiei.

Cu toată consideraţia,
Daciana Sârbu, europarlamentar

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Victor N. Victor N.
    Toar'sa daciana nu prea lasa loc la critici pe blogul domniei sale asa incat comentariul care l-am postat eu si prietenii mei acolo la "dansa pe internet" nu a aparut.Dar ea este o feminista convinsa si nu suporta sa vada cum femeile acestea sunt folosite ca jucarii sexuale...ooops!...am folosit cuvantul sexual asa ca iar o sa se supere doamna Paciana.Spotul nu este super-extraordinar,nu este decat OK si foloseste pornirile primitive ale oricarui barbat pentru a face o reclama la un produs X.De aici si pana la frustrarile sexuale ale doamnei in cauza e cale batuta,dar si dansa ar putea juca intr-un spot despre Cocolino...numai cand te uiti la ea ti se face moale si pufoasa.Si sefu' Nastase cate oua mai are?!...ca nu i le-a mai numarat de mult intransigenta si "razboanica" luminii.
    Iar cat despre spotul celalat cu "Niste Tarani" nu conteaza nimic...va ramane pentru mult timp aceasta cugetare adanca, valabila si in cazul doamnei D....niste tarani,dom'le!
  • Dorel Dorel
    Stimate Eugen, faptul ca un produs e premiat de industrie nu inseamna ca mesajul lui e moral sau principial.
    In rest... Discutia despre neuroni e prea putin flatanta pt dvs, fiindca dvs sunteti acela care nu face o distinctie la indemana oricarei... blonde (ca sa raman la referentialul clipului atat de disputat): Daciana vorbeste despre mesaj, comentatorii de pe aici - despre calitatea clipului.
    Putina luciditate nu strica... Hai ca se poate!
  • elovir elovir
    am vazut la domnul Lovin cum apara MediaConsulta in fata acestui atac marsav. Acum ceva vreme, pe la inceputurile reporterului virtual, a scris dl Lovin un atac f dur la Media Consulta, ceva despre contractele Media Consulta cu statul, parca cu zona de energie. Dupa o vreme, a aparut banner cu Media Consulta sus pe blogul dlui Lovin. Eu voiam sa intreb daca asta e definitia santajului de presa, pardon, blog. Ca stiam ca dl Lovin nu e santajist, si voiam sa stiu daca e. Ma scuzati daca am intrerupt discutia.
  • dedeman dedeman
    degeaba va suparati (nici eu sunt un admirator al doamnei Sarbu) dar adevarul este ca reclamele sunt de un prost gust si o mitocanie infernala.
  • Radu Radu
    Sunt încântat că d-lui Bărbuț i-au crescut vânzările cu 24% în data de 1 noiembrie. Mă întreb doar un lucru: ce d..u caută un spot pentru zugravi pe Money Channel? Nu pot decât să cred că avem cei mai investitori zugravi din lume. Nu sunt publicitar sau media planner, doar pun așa o întrebare pentru specialiști. În rest, probabil că afacerea se va întări. Să sperăm că nu va avea nevoie de pilula albastră.
  • Eugen Eugen
    Pt Potol: daca tot ai pomenit de Effie si "cava d'oro", sa nu uitam ca si acel spot a fost interzis de CNA deoarece in reclama aparea replica “niste tarani” si acest lucru ar fi dus la stirbirea autoritatii politistilor in fata cetatenilor. Din punctul meu de vedere acela chiar a fost un motiv intemeiat si bine justificat de critici. Cu toate acestea spotul a luat marele premiu Effie anul acesta.
    In cazul de fata, nu inteleg de ce Daciana Ponta este atat de "confuzata". Dupa ea, ar trebui si cei de la Colgate sa renunte la a prezenta femei cu probleme dentare in spoturi (ex.:albirea dintilor)pentru a nu se intelege ca femeile au probleme cu dantura atunci cand se duc in fata altarului, ceea ce le-ar "portretiza" ca un obiect murdar, neigienic si cariat al socientatii ... sau spotul Tide pentru mame (alt castigator Effie), unde daca ne folosim neuronul Dacianei, am putea intelege ca mamele sunt citez: "portretizate, direct si neechivoc, drept un obiect": menajer sau sclave (ca sa ne intelegem).
    Asa cum vedeti, cu totii putem sa ne facem ca avem unul sau doi neuroni si sa facem scrisori deschise catre CNA, pentru ca toate spoturile care apar pe TV pot fi supuse unei portretizari caracterizate in mod negativ prin care sa ne afisam chipurile caracterul profesionist si de mari cunoscatori d-ale publicitatii sau drept aparatori ai drepturilor socientatii compusa ea din ce vrei tu ... nu-i asa Daciana ...?!
  • Marcel Barbut Marcel Barbut
    Stimati domni,
    Am analizat vanzarile din 1-11-2008 pina la 19-11-2008 cu 1-11-09 la 1-11-09 si am constatat ca vanzarile intr-un domeniu in cadere libera(toate statisticile arata o scadere de minim 25% ajungand la unii undeva la 45 % - vezi ZF,DB,BS samd)Rzultatele noastre sunt : PLUS 24 % !!!!
    Orice ati spune despre reclama, pe termen scurt a realizat ce am dorit !!!In timp de criza sa cresti vanzarile !!!Dl Emil Budau este un om cu ideei bestiale si veti vedea in continuare ca intradevar este un mic geniu.Eu i-am spus ce doresc si totul se face exact asa cum ne-am propus !!!
    Dl Budau are propuse spoturi care depasesc orice exigenta dar nu ne-am dorit un spot pentru gustul celor mai inteligenti si pregatiti domni sau doamne.Publicul nostru tinta sunt meseriasii !!! (NU, PENTRU PROFESIONISTII),,Meseriasi sunt pentru noi niste oameni care fac totul cu sufletul "Lor le -a placut acest spot !!!Si nu numai !!Am sute de e-mail-uri de incurajare si felicitari pentru spotul realizat,oricine il vizioneaza ,rade cu multa pofta si nu uita ce a vazut din contra mai spune si la altii,asta trebuie sa faca un spot !!!
    Marcel Barbut
  • potol potol
    pt zugravi, creativi si patroni

    poti intreba si un premiant effie ce crede despre o campanie atat de grosolana, chiar daca inventezi o urmare-surpriza care sa ne arate ce de-a neuroni jucausi exista in dotare.

    din pacate, rezultatul e acelasi - spoturile sunt simpliste, grobiene si, in final, respingatoare.

    poate au crescut vanzarile, dar asta se intampla si fara nici o cheltuiala pe "creativ" - doar pozai o fata semi-dezbracata cu o punga de adeziv si dadeai banii pentru media.

    ceea ce ne scutea pe noi, astia din public, de o aberatie impanata ulterior cu pretentii imaginare. dar il lipsea pe autorul blogului de un articol foarte ok.

    jalnic!

    ps - seria de spoturi "dorel" sau "cava d'oro" nu se adreseaza tot unui public compatibil cu zugravii?
  • Emil Budau Emil Budau
    Doar un update.
    Campania asta este un experiment neconventional. Stiu ca nu pare, asta e partea frumoasa. Si, oricum, nu ati vazut decit prima parte a experimentului. O sa ne distram mult mai misto in partea a doua.

    Publicitatea a murit.
    Decit un spot splendid pe care nu-l crede nimeni, e doar un cadavru frumos, mai bine un spot precambrian, jurasic, carbonifer, ca asta, dar care traieste, e viu.
    altminteri, eu sint un amator in sensul etimologic al termenului, adica fac asta din pasiune, alteori sint diletant, adica fac asta din placere.
    Profesionistii sint niste oameni demni de mila. ;-)
  • iocan iocan
    E ca-n bancul ala vechi, fie ce-o fi, pe-asta tot o comentez, ma refer la interventia dlui Budau...e bine ca stim acum ca aceasta campanie a fost creata intentionat asa, sa ne ferim alta data. Fiindca in prostia noastra, acumulata in vreo 18 ani de profesare a acestor detalii minore, inca mai traiam cu impresia ca toata campania asta e doar o mostra de amatorism din punct de vedere marketing & advertising.
  • radu radu
    GENIAL!!!!
    Campania poate ca e intr-adevar subtire si plasata pe o nisha vulgara intr-un mediu de expunere generalist,dar nu ea mi-a atras atentia.
    Pe mine m-a castigat replica dlui. Marcel Barbut .E mai catchy decat tot ce-au scos creativii angajati!!!
    ,,CELE DOUA TELEFOANE DE PE SAC SUNA DIRECT LA MINE.''
    Asta-i ,frate,haiku-ul economiei romanesti!
    Asta-i usp-ul , asta era brief-ul!Asta e poezie curata,asta-i Romania de zi de zi!E de pus pe print,e de slogan,e de packshot!:))Poate ca echipa de creatie a dat-o prea mult in diverse incercand sa accentueze tusha grossiera,da' nu cred ca-s de condamnat pentru asta,ci pentru ca au sarit cu privirea zona vie a lui ,,Cele doua telefoane de pe sac suna direct la mine!''

    apropo de viata adevarata...
    Acu' doi ani,un amic isi construia casa in regie proprie.Intr-o zi vine omu' la santier cu un papuc incarcat cu 20 de saci de ciment.Ii descarca muncitorii,omu' mai fumeaza o tigara si cand sa plece zice sa-i mai numere o data,asa,din ochi.19 saci.Nici nu plecase!
  • Emil Budau Emil Budau
    Dragii mei,
    eu am facut reclama asta si, da, este o reclama primitiva, asa a si fost conceputa.
    Mie imi pare rau ca dl obae nu a vazut spoturile de o secunda de asta vara, care erau din postmodernitatea advertisingului, ba chiar au fost o premiera mondiala. Vad ca il intereseaza mai mult can can urile, ceea e de inteles. Eu mi-am facut treaba exact cum trebuie, reclama a realizat mai mult de 200% din ce ne-am propus.
    O ultima remarca, eu am conceput o reclama din pleistocenul advertisingului, daca dl obae o plaseaza doar in preistorie, ii multumesc, e un dragut.
  • George Hari Popescu George Hari Popescu
    Soso C., ia zi, umplea sacii "cu adeziv" sau "de adeziv"? Dacă este a doua variantă, cu ce-i umplea?

    Cît despre reclamă, iată un alt argument pentru a angaja mai multe femei în publicitate. Bărbaţii nu mai pot gîndi şi crea mai sus de cele două nuci moi.
  • iocan iocan
    Ca oameni de marketing patrunsi de respect pentru profesie, nu prea avem de-ales, musai le amestecam. Fiindca eventualul succes pe termen scurt in awareness si vanzari, bazat pe aplecarea spre vulgar a mesterului Manole sau Dorel (cel din spotul faimos, nu cel de mai sus), s-ar putea traduce in moartea ulterioara a brandului. De altfel, se intrevede deja o dicrepanta intre calitatea superioara a produsului clamata de dl. Barbut, si calitatea spotului care pozitioneaza acel produs direct in zona "slab calitativ, ieftin".
  • the natural the natural
    sunt taaaaareee , dar taaaareee curios daca " draga Petrisor " ii da replica lui Mihai Craiu.....

Trimite un comentariu

sus