"Pentru mine e foarte funny să fiu aici", şi-a început Bogdan Naumovici discursul.
De ce era funny? Pentru că Naumovici, iniţiatorul campaniei Ziua Bărbatului, vorbea la o dezbatere despre stereotipurile de gen în reclame, la care au participat şi reprezentantele unei organizaţii care apără principiul egalitatii de şanse între femei şi bărbaţi.
"Noi făceam reclamele la Bonux, iar eu am încercat să-i omor personajul Magdei Catone"
De ce apar femei în reclamele pentru detergenţi? Magda Catone s-a lipit cel mai bine de imaginea Bonux. Atât de tare încât atunci când au scos-o din reclame şi au băgat un bărbat în loc, vânzările au scăzut, iar oamenii au cerut-o pe Magda Catone înapoi, a povestit Naumovici.
TENTATIVĂ DE "OMOR". "Eu am vrut s-o omor pe Magda Catone de foarte multe ori. Noi făceam reclamele la Bonux, iar eu am încercat să-i omor personajul Magdei Catone.
Toate studiile care ne arată că reclamele la detergenţi cu personaje feminine sunt urâte de femei, sunt contrazise de vânzări.
La un moment dat am făcut o reclamă la Bonux în care a jucat un bărbat, imediat după aceea ne-au venit în cap toate cercetările, femeile şi-au cerut-o pe Magda Catone înapoi", a spus Naumovici.
Cât despre discriminarea bărbaţilor: "Nu-mi aduc aminte de o organizaţie care să protejeze bărbaţii, care să se lupte pentru drepturile noastre", a spus Naumovici.
Ce a mai spus Naumovici la evenimentul organizat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC)?
- "Cred că avem mici diferenţe care e normal să fie exploatate. Dacă vorbim despre lucrurile pe care oamenii şi le recunosc e mai simplu ca mesajul să ajungă la public, până la urmă ne adresăm maselor."
- "Toată pledoaria mea este despre cum să avem un echilibru în toată această discuţie."
- "Putem să vorbim despre stereotipuri în reclame cu zâmbetul pe buze, cu mai puţină îndârjire. Noi n-avem nicio problemă să recunoaştem, chiar şi în spoturi, că uneori suntem sub papucul femeii."
- "Avem caracteritici care ne diferenţiază şi ele fac deliciul."
Profesor doctor Mihaela Miroiu (SNSPA):
- Prin studiile pe care le realizăm şi prin această dezbatere vrem să vedem dacă ceea ce se întâmplă în publicitate respectă principiile morale.
- 80% din persoanele care se pregătesc în domeniul comunicării sunt femei, o cifră zdrobitor de mare
- 70% din personalul medical şi cel din învăţământ sunt tot femei. În politică nu vorbim însă de acelaşi lucru. De exemplu, la alegerile locale, din 3111 primării doar 5 au fost câştigate de femei.
- Un lucru îngrijorător este că România se află pe locul 109 în topul ţărilor în care sunt discriminate femeile, foarte aproape de ţările arabe.
- Stereotipurile sunt un element important al modului în care vedem simplificator societatea.
- Unele reclame provoacă stereotipurile, altele le întăresc. Aceste reclame duc la discriminări.
- Lipsa acordului la denumirile meseriilor şi funcţiilor duce la diferenţe de gen. Parcă suntem mutanţi când ne exprimăm astfel: "Soţul senatorului a aşteptat câteva ore ca senatorul să nască".
- Stereotipurile n-ar fi asa o crimă dacă nu ar conduce la prejudecăţi.
- Mi-aş dori să apară mai multe reclame cu femei purtatoare de minte. Piaţa este invadată de reclame cu femei purtătoare se sâni şi fese, dar asta nu mai prezintă nimic nou, ar fi bine să existe şi reclame cu barbaţi sensibili. Bărbaţii mor cu şapte ani mai devreme decat femeile din cauza bolilor de inimă sau atacurilor cerebrale, pentru ca socitatea i-a învăţat ei nu trebuie să fie sensibili şi, în consecinţă, nu se extereorizează.
- Femeile se uită mai mult la reclame, deci ele sunt publicul ţintă în general.
Cristina Trepcea, membru CNA şi psihoterapeut:
- De fiecare dată când este vorba de discriminări de gen în mine se bat trei personaje, cea care a fost jurnalist - nu de mult timp, cea care este psihoterapeut şi cea care este membră în CNA. Subiectul este unul în legătură cu care este un mare scandal în interiorul meu. După prezentarea colorată şi seducătoare pe care a facut-o Bogdan, trebuie să vă spun că sunt de acord şi cu doamnele şi cu ce a spus Bogdan.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.roPrincipalul subiect al întâlnirii au fost stereotipurile de gen şi, în particular, imaginea femeii în publicitatea românească din perspectiva sociologică, legislativă şi a creativului.
Reprezentanţi ai mediului academic, ai autorităţilor, ai agenţiilor de publicitate şi ai companiilor au discutat modul în care este reprezentată femeia în publicitate, care sunt cele mai comune stereotipuri, către ce ne îndreptăm în materie de portretizare a femeii, ce standarde creează publicitatea şi cum percepe consumatorul român mesajele transmise de reclame.
aștept să o văd pe femeia Dorel, pe femeile care adoră gustul puternic și amărui, pe femeile care poartă dialogurile Cava Doro si așa mai departe...