Skip to main content

România TV, amendată de CNA pentru dezinformări despre despre ONG-urile SAR şi G4Media

 
România TV, amendată de CNA pentru dezinformări despre despre ONG-urile SAR şi G4Media

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a sancţionat postul România TV cu o amendă de 5.000 de lei, pentru dezinformări despre ONG-uri din România care ar fi primit fonduri de la Uniunea Europeană. Postul a venit cu numeroase acuzaţii legate de ong-urile Societatea Academică Română (SAR) şi G4Media, în emisiuni de ştiri, dar şi în emisiunea lui Silviu Mănăstire, Cutia Neagră. 

Publicitate

Forul audiovizual a votat sancţiunea cu 5.000 de lei cu opt voturi „pentru”, un alt membru, Monica Gubernat, a propus o somaţie, iar alţi doi membri, Georgică Severin şi Lucian Dindirică, nu au votat pentru niciuna dintre propuneri. 

Amenda a vizat emisiunea „Cutia neagră” din 8 august şi Ştiri şi dezbateri din 4 august 2025. În emisiunea Cutia Neagră, Silviu Mănăstire a comentat despre contractele ONG-urilor cu Bruxelles-ul cu Felix Rache, Octavian Hoandră şi Şerban Nicolae. 

În cadrul acestora, au fost afişate titluri considerate manipulatorii, precum:

  • „ONG-urile Rezist, contracte dubioase de la Bruxelles”
     
  • „Scandal uriaş cu ONG-urile reziştilor din România”
     
  • „Banii publici tocaţi pe propaganda mincinoasă”

Sancţiunea a fost propusă de Mircea Toma, membru CNA, care a şi argumentat de ce România TV merită amendată, precizând, printre altele, că postul nici măcar nu a cerut un punct de vedere celor acuzaţi. 

Mircea Toma: „Cred că esenţa a ceea ce e subiectul dezbaterii noastre, este ceea ce am auzit. Este o ştire, care a fost difuzată mai multe zile la rând, despre sume importante infuzate în mass-media, în general, dar se precizează două instituţii din România, între care una este Societatea Academică Română.

Nu apare niciodată un punct de vedere al Societăţii Academice. Nu se pune problema să se documenteze şi, sigur, o dimensiune secundară, dar importantă, este în spiritul postului faptul că orice infuzie în procese democratice este o deturnare ideologică de la rostul de a fi al României. Adică ţara riscă să fie democratică, acesta este mesajul. Profund antidemocratic.

Dar nu merg cu analiza până acolo. Mă refer pur şi simplu la dezinformare. Este fals faptul că SAR ar fi primit sumele despre care se povesteşte aici. Informaţia este vizibilă pe site-ul Uniunii Europene, a Comisiei Europene, acolo unde s-au detaliat toţi beneficiarii finanţărilor pentru programe de combatere a dezinformării.

Se pare că au primit banii degeaba pentru că nu reuşesc să potolească dezinformarea pe care, iată, acest post de televiziune o face.

Deci, unu: se minte, doi: se încalcă principiul „audiatur et altera pars”. Şi asta nu într-o singură emisiune, ca să spun că, hai, n-a durut, dar durează mai multe zile. În 4 august sunt mai multe ştiri date pe parcursul zilei. Şi ceea ce am văzut acum este reluarea ştirii şi sunt comentariile celor care sunt „adevăraţii patrioţi” ai României, care nu vor ca România să aibă procese democratice şi ”care se apără de dezinformare.

Ce s-a mai spus în emisiune: 

Şerban Nicolae: „Dacă îl lăsai în piaţa liberă pe unul ca Tapalagă, să zicem, nu făcea una  de un leu. Scoateţi ecuaţia finanţărilor Soros din viaţa lui Tăpălagă şi o să vedeţi că nu face una de un leu, cum spune românul, pe cont propriu, pentru că n-are nici talent, nici carismă, n-are nici condei. El este un propagandist. Era un exemplu.”

Felix Rache: Şi Anca Alexandrescu l-a cunoscut pe Soros. Pare că a făcut multe de un leu. 

Voce din off: România se regăseşte printre principalii beneficiari ai fondurilor europene destinate contracarării dezinformării şi consolidării rezilienţei societale, în cadrul unui amplu program coordonat de Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii. Potrivit unor anchete recente, G4Media şi Societatea Academică din România- SAR, figurează printre entităţile româneşti care au primit sume importante, ridicând semne de întrebare cu privire la scopul real al acestor finanţări.

Uniunea Europeană ar fi direcţionat, în ultimii ani aproximativ 17 miliarde de euro către presa şi societatea civilă din statele membre, sub pretextul combaterii dezinformării. În România, G4Media ar fi beneficiat de un contract de sponsorizare în valoare de 3 milioane de euro, în timp ce Societatea Academică din România- SAR, fondată de Alina Mungiu-Pippidi, ar fi primit peste 6 milioane de euro. Aceste fonduri au fost acordate prin programe coordonate de USAID şi UE, având ca obiectiv declarat susţinerea valorilor democratice şi informarea corectă a publicului.

Documentele şi datele aferente finanţărilor au fost făcute publice de Gruparea Patrioţii Europei, care susţine că a identificat o reţea transatlantică de influenţă mediatică şi ideologică, finanţate prin mecanisme opace.

Potrivit anchetei, schema ar include numeroase ONG-uri şi platforme media din România şi alte ţări europene, acuzate că ar promova agende ideologice sub acoperire a rezilienţei democratice. G4Media apare în documente cu o finanţare directă de 2 milioane 8 sute de mii de euro, în timp ce SAR are contracte totalizând 6 milioane 3 sute de mii euro, obţinute în cadrul iniţiativei European Democracy Action Plan. Cazul României este relevant nu doar prin sumele primite, ci şi prin natura actorilor implicaţi. Atât G4Media media, cât şi SAR-ul Alinei Mungiu-Pippidi sunt entităţi vizibile în spaţiul public şi recunoscute pentru poziţionările lor proeuropene.

Finanţările primite ar putea pune sub semnul întrebării independenţa editorială, în special în contextul în care activitatea jurnalistică ar trebui să se bazeze pe echidistanţă şi imparţialitate.

Silviu Mănăstire: Aceştia sunt, oameni buni, cenzorii moralităţii publice din România. Aşa cum vă spuneam la începutul emisiunii, ei hotărăsc ce este bine şi ce este rău, ei hotărăsc cine este bun şi cine este rău, cine are dreptul la opinie şi nu are dreptul la opinie, cine trebuie maculat, atacat şi făcut de ruşine. Pentru că una dintre tehnicile folosite de această brigadă de această platformă progresistă se numeşte în limba engleză shaming. Dacă vor să te distrugă, să-ţi distrugă imaginea, să-şi distrugă cariera, să-şi distrugă până la urmă credibilitatea, se foloseşte această tehnică de shaming. Şi eşti pus la colţ prin postări pe internet, prin articole de presă, prin aşa-zise dezvăluiri.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus