Postul B1 TV a fost sancţionat cu o somaţie pentru reclamă mascată la un supliment alimentar. B1 TV a fost sancţionat pentru o ediţie a emisiunii Ritmul sănătăţii, difuzată în data de 21 octombrie, după ce a primit o sesizare de la un telespectator.
În cadrul emisiunii tip interviu, invitata, medicul Oana Nemeş, a vorbit, fără a da nume, despre un remediu, care ar fi eficient în cazul durerilor de articulaţii, artroză sau boala oaselor fragile.
În acelaşi timp, periodic, pe ecran apărea mare şi numele sponsorului emisiunii, un produs, unguent şi capsule, pentru...articulaţii.
În aceeaşi emisiune, au intrat în direct şi persoane care vorbeau de efectele miraculoase ale tratamentului recomandat de „doamna doctor”, şi ei fără să pronunţe numele produsului.
Chiar şi medicul care vorbeşte despre acest subiect este imaginea produsului.
Rareş Aniţa, director de programe B1 TV, a declarat: „Este o emisiune sponsorizată marcată ca atare. Recunosc că aici s-a cam exagerat, dar este marcat, lumea ştie despre ce este vorba. Sunt marcate la început, la sfârşit, e clar că e emisiune sponsorizat. E o emisiune de 20 de minute, iar în cea mai mare parte se vorbeşte despre afecţiune şi nu despre remediu.”
Valentin Jucan, vicepreşedinte CNA:
„Este o emisiune sponsorizat, este marcată ca atare, perfect. Problema este că se promovează un supliment alimentar care vindecă boli cronice.
Nici nu mai pun la socoteală faptul că testimonialele acelea erau nişte falsuri.
Practic îţi dădeai seama după structura testimonialului că erau scrise şi regizate şi cineva în spate efectua un aşa-zis apel telefonic care conţinea din punct de vedere al marketingului absolut toate elementele esenţiale de promovare a produsului.
Afirmaţia de reţinut e cea în care un astfel de apelant a spus: am luat o pastilă dimineaţa şi una seara şi gata, s-a simţit bine.
Este un supliment alimentar care pretinde că vindecă boli cronice.”
Legislaţia încălcată:
Legea audiovizualului: art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;
Codul Audiovizual: art. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro