Ministerul Finanţelor vrea să lanseze o campanie de informare pentru companii ce anunţă că, de la 1 ianuarie, facturarea electronică prin e-factura devine obligatorie pentru toate tranzacţiile între companii.
Ministerul vrea să ajungă şi pe TV şi radio cu noua campanie, după cum le-a spus membrilor CNA reprezentanta instituţiei.
„De la 1 ianuarie 2024, Facturarea electronică prin e-factura devine obligatorie pentru toate tranzacţiile între companii”, anunţă mesajul campaniei.
„Cei care nu vor respecta această prevedere vor fi sancţionaţi conform legii. eFactura este un instrument care contribuie la combaterea fraudei TVA şi reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală”, mai spune campania.
După vizionarea mesajului de către CNA, unul dintre membri, vicepreşedintele Valentin Jucan, a afirmat: „După părerea mea, această campanie conţine o ameninţare”
Detalii despre campanie şi ce spune reprezentantul Ministerului de Finanţe, în continuare:
Alexandra Chirilă, reprezentant din partea Ministerului de Finanţe:
„Începând cu 1 ianurie 2024, factura electronică devine obligatorie în relaţia business-to-business, adică între două companii sau două firme. Această campanie este foarte importantă pentru că are impact la nivel naţional. Afectează toate firmele din România şi toate relaţiile comerciale dintre acestea.
Rezultatul acestei măsuri este creşterea colectării de taxe şi impozite, eliminarea evaziunii fiscale, dar în acelaşi timp are şi un beneficiu pentru companii.
Prin această măsură încercăm să eliminăm concurenţa neloială, să eliminăm acea zonă gri unde se emit facturi care nu trec mai departe în contabilitate.”
Deşi Legea Audiovizualului a fost modificată de câţiva ani, iar CNA nu mai poate trimite către televiziuni şi radiouri recomandări, aşa cum se întâmpla înainte, instituţiile publice apelează totuşi la forul audiovizual pentru a ajunge pe TV cu campaniile. Iar CNA redirecţionează campaniile către radiodifuzori cu „rugămintea” de a fi preluate.
Valentin Jucan, vicepreşedinte CNA:
„După părerea mea, această campanie conţine o ameninţare şi, până la urmă, o dublare a mesajului. Pe de o parte se spune că, de la 1 ianuarie, există obligativitatea, după care se spune că persoanele (firmele - n.r.) care nu vor respecta prevederile vor fi sancţionate.
Nu cred că o campanie publică care anunţă o măsură care are un scop pozitiv faţă de economia unei ţări ar trebui să debuteze cu o campanie care să conţină o ameninţare. Evident că vor fi sancţionate, pentru că aceeaşi campanie spune că devine obligatoriu. (...)
După părerea mea, nu trebuie ca o astfel de campanie pentru care şi noi să oferim un endorsment, nu ar trebui să conţină din start ameninţarea că o să fii sancţionat.”
Alexandra Chirilă:
„Din punctul nostru de vedere considerăm că e important să ştie şi să cunoască operatorii economici şi partea de sancţiuni. Faptul că îi informăm la posibilele sancţiuni dacă nu se conformează, totuşi considerăm necesar şi acest aspect.”
În ciuda criticilor lui Valentin Jucan, membrii au votat ca spotul de interes public să fie trimis către televiziuni şi radiouri, cu rugămintea să fie preluat.