
Valentin Jucan, vicepreşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului, a anunţat schimbări importante în ce priveşte reglementarea publicităţii pentru instituţiile financiare nebancare (de tipul provident), aşa-numitele IFN-uri.
Jucan a explicat într-un interviu pentru Paginademedia.ro despre principalele schimbări din Codul Audiovizual, legislaţia secundară a CNA, care a fost până în recent în dezbatere publică. În următoarele două săptămâni, CNA va supune la vot modificările Codului.
„Vom avea reglementări doarte clare. În cazul IFN-urilor, acele cartoane de pe ecran vor fi extrem de vizibile. Aproape o treime din ecran va fi ocupată de aceste avertismente”, a spus Jucan.
Forul audiovizual ar eprintre propuneri şi includerea unui mesaj de tipul „Atenţie, acest credit are un nivel ridicat de risc şi poate duce la executarea bunurilor.”
Oficialul CNA a subliniat că publicul-ţintă al acestor reclame este format de persoane vulnerabile financiar, cu venituri mici sau instabile
Valentin Jucan: „Ceea ce noi am explicat reprezentanţilor acestei industrii este că, din nou, nu ne propunem să aducem prejudicii, însă n-avem cum să nu vedem că acele promovări şi acele reclame se adresează unui anumit public.
A celor care doresc nişte bani puţini, de azi pe mâine, iar acea categorie din datele pe care le avem este cea mai expusă categorie, pentru că nu au nişte venituri consistente sau poate că nu au nişte venituri neapărat sigure, chiar dacă ele sunt constante”.
Vicepreşedintele CNA remarcă şi uşurinţa cu care se pot obţine aceste credite.
„Tot ce ai nevoie este telefonul şi o carte de identitate. Foarte multe dintre dintre aceste IFN-uri promovează inclusiv ideea că nu vor verifica birou în biroul de credite. Deci, din start, ei targetează persoane care au probleme financiare, spunându-le „nu te vom verifica în biroul de credite”. Adică, chiar dacă ai datorii sau chiar dacă nu ţi-ai respectat contractele anterioare, noi îţi vom da bani.
Care este rata de succes a unui astfel de contract? Da, ca să fie considerat a fi un credit pozitiv? Un credit”, a mai adăugat Jucan.
Reprezentantul CNA atrage atenţia că oamenii care apelează la astfel de credite
„Se joacă, în opinia noastră, pe un public credul, needucat financiar, care are nevoie rapid de bani şi pe care nu-l interesează, care nu este conştient că gestul pe care el îl face în 20 de minute, cât durează să aplici pentru un astfel de credit, îl poate costa casa.
Pentru că astea sunt re-a avem extrem de multe rezultate în acest sens. Şi atunci discutăm despre un segment de publicitate. Haideţi să avertizăm: atenţie, aplici, citeşte şi asumă-ţi riscurile pentru un asemenea tip de credit, pentru că nu este un credit cum este cel pe care l-ai obţine la o bancă.”
Cum ar trebui să se modifice legislaţia dacă va trece de CNA?
Valentin Jucan: „În primul rând, datele pe care fiecare operator, dacă pot să le spun aşa, le are. Deci datele pe care informaţiile despre creditele pe care le le dau, care sunt dobânzile, care este valoarea, DAE şi aşa mai departe. Iar noi am adăugat acel avertisment obligatoriu la fiecare: „Atenţie, acest credit are un nivel ridicat de risc şi poate duce la executarea bunurilor.” Aici cred că am fost puţin sever, dar vom discuta.
Declaraţiile au fost făcute de Jucan în Studioul Paginademedia.ro, la Interviul Lunii.
Interviul unii este un proiect Paginademedia.ro susţinut de Banca Transilvania.
VIDEO. Valentin Jucan despre reclamele la companii de tip Provident