VIDEO. "Începe să vină un timp în care trebuie să conştientizăm clar că lucrurile nu sunt gratis. Nimic nu e gratis pe lumea asta. Pentru ceea ce ni s-a părut gratis la un moment dat, vom plăti cu vârf şi îndesat în viitor", spune Dio Boacă, managerul Phoenix Media.
"De-a lungul timpului, am luat aerul ca atare, că e gratis, şi l-am poluat. Aşa e omul: când e gratis, nu te interesează", continuă el, într-o discuţie despre sustenabilitatea în zona de Outdoor.
Ce înseamnă sustenabilitatea în outdoor? În episodul de astăzi Totul despre Digital Outdoor, un proiect Paginademedia.ro în parteneriat cu Phoenix Media.
Cum poate fi outdoorul clasic prietenos cu mediul? Cum este outdoorul digital la acest capitol?
Să le luăm pe rând:
Outdoorul clasic?
Dio Boacă: "Fiecare campanie lasă o amprentă de carbon. În outdoorul clasic, este în primul rând producerea poliplanului. Apoi, poliplanul trebuie să ajungă la destinaţie. Ai şi acolo emisii, că le transporţi cu ceva. Unde ajung apoi aceste poliplane? Pe câmp.
"În proporţie de 70%, ajung pe câmp, n-ai văzut că toate căpiţele de fân sunt cu poliplane pe ele, toate coteţele de găini, tot ce vrei tu. După campanie, nu mai e nevoie de ele."
Cum poate fi sustenabil outdoorul clasic?
Cu afişe de hârtie sau din plastic reciclabil, cum se întâmplă în ţările occidentale. "Puteţi vedea afară mashuri mai galbene şi nu trebuie să ne bucurăm că imaginea pe mashurile de la noi e albă, mult mai frumoasă, ci trebuie să înţelegem că acelea sunt pe material reciclabil."
Sustenabil e mai scump?
Dio Boacă: "Materialele reciclabile sunt mai scumpe, da. Cam de două trei ori. Am prieteni în zona de producţie publicitară care au adus material reciclabil, dar nu le cumpără nimeni. Toată lumea vrea ieftin, ieftin, ieftin, ieftin. Afară, sunt companii care-s penalizate de cetăţeni pentru că nu respectă normele de sustenabilitate, nu mai cumpără de la ei. Nu am ajuns încă la nivelul ăla. Poate fi ieftin acum, dar te poate costa în viitor."
Outdoorul Digital?
"Oudorul digital e mult mai sustenabil", spune Dio Boacă. De patru, cinci ori mai sustenabil decât oudorul clasic", spune Dio Boacă. "La outdoorul digital, putem vedea inclusiv ce tip de energie folosiv: hidro, fotovoltaică sau de la Centrala de la Cernavodă. Am făcut şu un soft care îţi poate spune exact ce procent din fiecare ai folosit".
Amprenta de carbon este mult mai mică (nu există transport, de exemplu) în cazul panourilor video digitale.
În cazul outdoorului clasic, eu nu pot să calculez decât metri pătraţi de plastic au fost afişaţi şi atât. Eu n-am de unde să ştiu că el a făcut 100km să posteze un panou sau cinci. Şi traficul contează, că dacă îi faci prin Bucureşti, s-ar putea ca acei 5km să lase o emisie în amprenta de carbon mult mai mare, pentru că e un blocaj.
Dio Boacă: Dar dacă eşti multinaţională sau companie, ai şi o obligaţie din punct de vedere moral, lăsând la o parte că deja unele companii, azi citeam că sunt penalizate la bursă. La modul cel mai serios, vei plăti la un moment dat această ieftineală.
"Noi am venit şi am spus: conştientizaţi, fiecare face ceva, fiecare are business-ului şi fiecare le ia pe toate ca atare. Dar mai devreme sau mai târziu, vor plăti. Va plăti şi multinaţionala care a folosit zeci de mii de metri pătraţi de mashuri, care nu se ştie unde au ajuns.
VIDEO. Dio Boacă şi sustenabilitatea în outdoor