Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Florin-Constantin Mituleţu-Buică, anunţă noi modificări la legea finanţării partidelor politice, iar toate contractele cu presa ar urma să devină publice, ulterior mai multor critici venite din partea societăţii civile.
Astfel, site-urile ar purea fi obligate să marcheze distinct articolele plătite de către partidele politice, iar în cazul în care nu o fac, vor fi amendate cu minim 35.000 de lei per articol nemarcat.
„Obligatoriu va fi un semn distinct, minim un P, [...] dar vom stabili prin hotărâre dacă va fi detaliat pe diverse tipuri de publicitate” afirmă şeful AEP, într-un interviu pentru Europa Liberă.
Acesta precizează că vor exista „mai multe sancţiuni” şi vor trebui sesizate „mai multe autorităţi”, în cazul în care furnizorii de servicii de publicitate politică, precum site-urile web, vor continua să nu îşi distingă diferit materialele plătite politic.
De ce nu a intervenit AEP „mai repede”?
Întrebat de jurnalistul Cristian Andrei de ce instituţia pe care o conduce nu a intervenit „mai repede” pentru a tranşa „relaţia toxică” cauzată de contractele de publicitate dintre partidele politice şi presă care nu au fost făcute publice, preşedintele AEP spune că situaţia e „criticabilă” la nivelul întregii Uniuni Europene, şi că oricum am fi deja obligaţi să reglementăm marcarea publicităţii politice, conform ultimei forme al unui Regulament în acest sens al Comisiei Europene, aşa că vom fi „cu un pas înainte”.
„Situaţia este criticabilă la nivelul UE, avem Regulamentul în lucru, dezbatere privind marcarea publicităţii politice şi publicitatea politică la nivel european. Autoritatea a aşteptat acest material de lucru, acum avem aproape regulamentul final.
Ultima formă spune că va fi obligatorie de către toate statele membre, deci avem un moment de plecare, proiectul de regulament. Noi suntem cu un pas înainte, vom reglementa acest lucru. Când Regulamentul va fi aplicabil noi vom avea marcarea publicităţii politice în mod obligatoriu”, a mai precizat Florin-Constantin Mituleţu-Buică.
Ce urmează pentru noua lege a finanţării partidelor politice şi cine îl va susţine în Parlament în actuala formă
Proiectul pentru modificarea Legii cu nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aflat în prezent în dezbatere publică, urmează să fie trimis către Guvern şi Parlament, acolo unde ar putea avea parte de modificări substanţiale.
„E un proiect de lege, noi îl trimitem pe procedură legală către Guvern, Guvernul îl va trimite în Parlament. Va fi adoptat de cele două camere, Senat, Camera Deputaţilor şi va deveni lege în forma finală adoptată de către Parlament”, precizează şeful AEP, care detaliază că există, „de principiu”, un „agreement” în prezent cu partidele politice inclusiv în privinţa noii obligaţii ca acestea să raporteze lunar toate contractele cu presa.
Centrul pentru Inovare Publică şi Expert Forum, cu susţinerea Coaliţiei Cod Electoral ACUM!, solicită AEP transparenţă „reală” în finanţarea partidelor politice şi pun sub semnul întrebării chiar „buna credinţă” a instituţiei, după ce AEP a propus inclusiv eliminarea Curţii de Conturi din controlul modului în care partidele politice folosesc banii publici. Detalii aici.
Autor: Alexandru Aruşilor alexandru.arusilorpaginademedia.ro
Comentarii
Cel mai bine ar fi ca partidele să nu mai investească bani în publicitate și să pună mâna la treabă în folosul românilor. Sau cine știe, unii ca acest “Bam” preferă ca partidele să dea sute de mii de euro pentru pub în loc să le crească lor veniturilor și să beneficieze de un trai mai bun. (La ce idei are, nici nu vreau să mă gândesc ce viață are acest individ inutil)
-Cât la sută din cei care se informează din online vor mai da click pe un articol dacă e marcat ca publicitate?
-Ce interes vor mai avea partidele să investească, dacă oamenii NU vor mai acceasa articolele, ca urmare a acestei inițiative?
-Cum vor face respectivele site-uri să NU-și piardă prestigiul, pe model RTV/etc, ca urmare a afișării faptului că jurnalistul/redacția X SCRIE LA COMAMDĂ POLITICĂ?
-Cum vor face față redacțiile pierderilor uriașe ca urmare a acestei inițiative?
NU lucrez în NICIO televiziune!
Dar dacă tu crezi că site-urile pot trăi dintr-un trafic semnificativ redus (cauzat de viitorul marcaj), dintr-un prestigiu făcut praf, te felicit pentru puterea de a crede în UTOPII! (Mai ales că această poveste se va restrânge și asupra televiziunilor...)
CONFUNZI tupeul cu o atitudine pesimistă (dar realistă)! Vedem ce va decide timpul! Eu, unul, NU-mi voi renega opinia deja exprimată!!!
Eu chiar nu cred că românii vor împrățișa publicitatea marcată!!!! Iar acest lucru, odată introdus, va produce
(atât imediat, cât și în timp) prejudicii financiare și de imagine grave!!!
Dar repet... E DREPTUL TĂU SĂ CREZI ÎN UTOPII!!!
P.S.
Jurnaliștii sunt liberi să-si decidă locul de muncă (respectiv pot alege dintr-o publicație CU contracte semnate și o alta FĂRĂ, dacă o exista) și (eventual) salariul pentru care pot presta (CU sau FĂRĂ eventuale ingerințe politice)
Acest demers VA DISTRUGE o parte însemnată din mass-media. "De ce?" vor întreba unii mai rupți de realitate...
1)Odată cu marcarea acestei așa-zise publicitați electorale, traficul site-urilor în cauză VA SCĂDEA DRAMATIC!!!! (Românii NU au fost și NU vor fi adepții EXISTENȚEI publicității comerciale. Deci de ceea electorală nici nu mai are rost să vorbim!!!!) Astfel o parte importanta din venituri va scădea.
2) Se poate deduce că odata cu scăderea traficului, bazinul de oameni cărora li se adresează un site va scădea. Ceea ce vor determina partidele să nu mai investească, de unde vor apărea iar pierderi...
3) Ca tot nu erau de ajuns cele 2 efecte negative, în cazul televiziunilor care au site-uri, această decizie de a marca publicitatea online LE VA SCĂDEA DIN PRESTIGIU, rămânându-le 2 variante: fie renunță de tot la banii partidelor (ceea ce îi va FALIMENTA în timp), fie își vor sacrifica prestigiu pentru AMÂNAREA falimentului inevitabil!!!!
Și iată cum am ajuns la marginea prăpastiei "datorită" unor dubioși care mimează jurnalismul și deontologia...
Cu toate că, în modelul lor de țară (S.U.A.), acest lucru este acceptat. Astfel avem un post al democraților (CNN) și unul al republicanilor (FOX News).
Și nimeni nu se plânge de acest lucru...
P.S.
@Ha, e tot varianta feminină?
Dacă da...
E tot cu vedete? Sau se întorc la fete normale (adică anonime)?
Dacă chiar așa va fi, nu știu dacă va fi o decizie atât de inspirată, mai ales că pe Kanal D deja există un tronson umplut de reluări în daytime, și anume Jocul Cuvintelor
Bine că a rămas emisiunea la ei, că știți că erau speculații cum că ar ajunge pe Acasă