
Campania electorală pentru turul al doile al alegerilor prezidenţiale din 2025 începe oficial astăzi, 9 mai, anunţă Autoritatea Electorală Permanentă. Instituţia reaminteşte într-un comunicat de presă regulile campaniei şi îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfăşurarea unei campanii corecte, integre şi transparente, care să răspundă aşteptărilor democratice ale cetăţenilor.
Cei doi candidaţi rămaşi în cursă sunt George Simion şi Nicuşor Dan. Judecătorii CCR au validat astăzi rezultatul primului tur al alegerilor.
Ce este permis: doar anumite tipuri de activităţi şi materiale de publicitate politică (materiale de propagandă electorală), precum afişele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condiţiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broşurile, pliantele şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.
Printre interdicţiile valabile în această perioadă:
-
Sunt interzise bannerele, mash-urile, corturile şi panourile mobile
-
Fără spectacole, focuri de artificii sau caravane cu boxe
-
fără vehicule colantate cu chipul sau sloganul candidaţilor
- fără mesaje discriminatorii, instigatoare la ură sau defăimare.
Noutatea acestui tur al alegerilor o reprezintă menţiunile care trebuie să însoţească obligatoriu materialele de campanie ale candidaţilor.
Acestea trebuie să includă:
-
o indicaţie privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
-
datele candidatului sau formaţiunii care l-a comandat.
-
o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 şi 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
-
o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
- codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
Plângerile referitoare la campania online – mai ales pe „platforme online foarte mari” precum Meta, Google sau TikTok – se adresează Biroului Electoral Central. Modelele de plângeri şi listele de platforme sunt disponibile pe site-ul oficial al BEC.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro