
INTERVIU. „În cazul lui Jennifer Lopez, am primit o listă lungă cu alimente sănătoase şi câteva restricţii (fără mâncăruri picante ori nuci — pentru a evita alergiile). Am primit chiar şi fotografii despre cum trebuie să arate cabina”, spune Ioana Capanu, PR-ul care s-a ocupat de concertul lui Jennifer Lopez, într-un interviu pentru Pagina de media.
Ce înseamnă să faci PR la un astfel de concert? Cum a ajuns să se ocupe de evenimentul cu Jennifer Lopez? Şi multe altele, în continuare.
Weekend-ul trecut, Jennifer Lopez a susţinut un concert la Bucureşti, iar organizarea acestui eveniment a însemnat luni de pregătire, întâlniri şi call-uri.
Ioana Capanu a fost responsabilă de zona de PR: de la redactarea comunicatelor de presă, parteneriatele media şi până la coordonarea social media şi relaţiile cu partenerii din graphic design şi video.
„Conceptual vorbind, înseamnă un „vârf” al carierei mele în media, începută în 2001, la 19 ani, trecând prin publishing şi continuând cu succes spre relaţii publice şi marketing”, ne mai spune PR-ul.
Cum a primit Ioana Capanu această provocare?
„Am fost onorată să primesc această responsabilitate din partea DD East Entertainment, partenerul sytrategic al lui Marcel Avram în România, după ce mă ocupasem anterior de promovarea concertului lui Robbie Williams la Bucureşti.”
Cine este Ioana Capanu?
- Are aproape 20 de ani de experienţă în comunicare
- În 2011 şi-a lansat Glam PR, o agenţie boutique
- Are în spate 10 ani în publishing ca editor pentru reviste glossy
- A fost PR pentru casa de producţie a lui Valeriu Lazarov
- S-a ocupat în trecut de promovarea concertului lui Robbie Williams la Bucureşti
Paginademedia.ro: Ce înseamnă, practic, să faci PR pentru un concert de genul celui susţinut de Jennifer Lopez?
Ioana Capanu: Conceptual vorbind, înseamnă un „vârf” al carierei mele în media, începută în 2001, la 19 ani, trecând prin publishing şi continuând cu succes spre relaţii publice şi marketing.
Practic, a însemnat luni de pregătiri: întâlniri, call-uri, e-mailuri, planuri şi strategii care au culminat cu organizarea efectivă a concertului — implementare, coordonare în timpul spectacolului şi, totodată, munca post-eveniment, chiar în momentul în care îţi răspund.
Folosesc clişee, dar acest gen de munca este un „iceberg”: publicul vede doar vârful — concertul lui Jennifer Lopez, savurat şi aclamat de zeci de mii de oameni pe 27 iulie, în Piaţa Constituţiei, la Summer in the City.
De la început mi s-a părut un proiect ofertant şi dificil, dar adevărata magnitudine a devenit clară abia când am văzut-o pe scenă.
Am avut privilegiul să particip la unul dintre primele concerte ale turneului, la Madrid, şi am realizat că JLo nu este doar o artistă ce cântă şi dansează, ci un fenomen global — o prezenţă organizată ca un ceas elveţian, care, timp de o lună, repetă acelaşi spectacol la fiecare două zile, cu mici schimbări de costume sau declaraţii, în diverse colţuri ale Europei şi Orientului.
Nu este vorba despre un simplu spectacol, ci despre un turneu pe care Marcel Avram — promotorul român, considerat un „mohican” al industriei — l-a pregătit meticulos, implicând sute de oameni din diverse ţări, pe lângă staff-ul numeros al artistei.
Am fost onorată să primesc această responsabilitate din partea DD East Entertainment, partenerul sytrategic al lui Marcel Avram în România, după ce mă ocupasem anterior de promovarea concertului lui Robbie Williams la Bucureşti — un alt proiect frumos, dar provocator atât profesional, cât şi personal.
Emoţiile s-au amplificat după concertul de la Madrid, când am realizat din nou că trebuia să reprezint in România un proiect, ce avea sa se transforme in evenimentul anului, cu maximă responsabilitate profesională, şi să ne ridicăm la standardele impuse de artistă.
Paginademedia.ro: Practic, de ce te-ai ocupat?
Ioana Capanu: Am gestionat zona de PR: lansări de comunicate de presă, parteneriate media, coordonarea social media, relaţiile cu partenerii din graphic design şi video.
Am făcut monitorizări, oferit feedback şi coordonat o parte din activităţile de marketing outdoor, sub îndrumarea lui Denise Săndulescu, CEO al DD East Entertainment, cu aproape 20 de ani de experienţă în acest domeniu. Ea a recunoscut momentele cheie de impact într-o vară supra-saturată de festivaluri.
Am fost implicată şi în organizarea în timpul spectacolului, când echipa trebuia să comunice cu partenerii media, cameramanii, reporterii şi fotograţii, facilitând accesul conform restricţiilor impuse de staff-ul artistei.
Împreună cu Denise Săndulescu, am coordonat şi plecarea unei echipe mici de jurnalişti la Madrid, unde au fost realizate interviuri faţă în faţă cu artista — un efort remarcabil menit să crească interesul publicului român, uşor coplesit anul acesta de realitatea cotidiana.
Paginademedia.ro: Cum ai ajuns să te ocupi de PR-ul acestui concert? Care a fost atu-ul tău?
Ioana Capanu: Sunt un mare fan al lui Robbie Williams — atât de mare, încât mi-am botezat copilul după celebrul artist. Când mi s-a propus PR-ul concertului (prin agentia mea, Glam PR care este o agentie boutique lansata in 2011), am fost atât de entuziasmată, încât am spus glumind că „aş da şi cu mopul la concert”, amintindu-mi de un videoclip Nirvana, in care regizorul juca acest rol.
Acesta a fost „botezul” meu în industria de entertainment la acest nivel, dar nu a fost întâmplător: aveam în spate experienţă în televiziune, 10 ani în publishing ca editor pentru reviste glossy, rolul de PR pentru casa de producţie a lui Valeriu Lazarov, colaborări cu brand-uri internationale, precum Burberry în România şi organizarea evenimentului ecvestru Karpatia Horse Show, care anul acesta împlineşte un deceniu. În total, vorbim de aproape 20 de ani de experienţă, acumulata in domeniu.
În plus, networking-ul, relaţiile consolidate cu jurnaliştii (mulţi fiind colegi de breaslă), capacitatea de a scrie coerent, de a sintetiza, de a crea şi implementa strategii m-au ajutat.
Experienţa în marketing acumulata in ultimii ani si consolidata la Londra m-a făcut să privesc fiecare proiect ca pe un produs. Şi mai am un punct forte: entuziasmul şi pasiunea intensă — fiecare proiect e ca un copil nou-născut ce necesită multă atenţie, dedicare, rezilienta.
Recunosc: am crescut muzical cu muzica acestei artiste, am fost inspirată de apariţiile ei şi, acum 30 de ani, când citeam revista „Cosmo” având-o pe JLo ca protagonistă, nu mi-aş fi imaginat vreodată că voi coordona campania de PR pentru un astfel de proiect!
Paginademedia.ro: Ce are special faţă de alt tip de evenimente?
Ioana Capanu: Magnitudinea evenimentului, de care la început nu eşti conştient. Când m-am trezit luni dimineaţă şi am intrat pe social media, am citit recenziile — în special ale bărbaţilor, şi mai ales ale unor intelectuali rafinaţi si chiar oameni de cultura ori business — şi am conştientizat impactul unui astfel de show, care nu produce doar entertainment, ci modifică percepţii si comportamente!
Practic, nu vorbim doar despre un concert, ci despre evenimentul anului în Capitală. Despre o femeie-model care a transmis un mesaj puternic societăţii: despre ambiţie, rezistenţă, reinventare — şi despre un val de reacţii!
Paginademedia.ro: Cu cine ţineai legătura din partea staff-ului ei?
Ioana Capanu: În primul rând, am ţinut legătura cu Denise Săndulescu, de la DD East Entertainment, care a organizat în trecut concertele AC/DC, Bon Jovi, Maroon 5. Apoi raportam direct lui Marcel Avram şi staff-ului companiei sale care are sediul in Germania.
Ulterior, am început să colaborez cu membri ai echipei lui Jennifer Lopez, cu care a trebuit să mă coordonez în timpul concertului. A fost o echipă multi-etnică si multi-culturala, extrem de profesionistă, dar cu asteptari ridicate.
Paginademedia.ro: Au fost cerinţe speciale din partea staff-ului? Ce trebuia evitat?
Ioana Capanu: Întotdeauna, promotorul primeşte cu luni înainte un rider tehnic care include detalii despre cerinţele artistei: de la ce mănâncă, cum trebuie amenajată cabina sau camera de hotel, până la ce anume trebuie evitat.
În cazul lui Jennifer Lopez, am primit o listă lungă cu alimente sănătoase şi câteva restricţii (fără mâncăruri picante ori nuci — pentru a evita alergiile). Am primit chiar şi fotografii despre cum trebuie să arate cabina.
A fost o mare provocare să transformăm un simplu container într-o cabină glam, cu lastre din ceramică, mobilier alb, covoare, oglinzi şi alte elemente elegante. Piaţa Constituţiei e, în esenţă, o parcare, dar a trebuit să devină un spaţiu demn de o artistă internaţională.
Am creat o zonă de backstage eleganta, cu corturi, palmieri, covoare, platforme VIP şi ultra-VIP cu canapele, mese de cocktail şi plante exotice — totul pentru ca spectatorii să aibă parte de o experienţă memorabilă.
Paginademedia.ro: Care a fost politica legată de interviuri? Unde şi cui le-a oferit? A existat un protocol special?
Ioana Capanu: Singurele interviuri oferite de artistă au fost pentru partenerii media: revista Elle (prin redactorul-şef Roxana Voloşeniuc) şi Antena Stars, care a desemnat-o pe Geanina Ilieş, prezentatoarea jurnalului de ştiri, înaintea evenimentului de la Bucuresti.
Întrebările au fost trimise dinainte, aprobate şi curatoriate de staff-ul lui JLo, pentru a se încadra în obiectivul artistei: promovarea turneului în Europa şi Orient.
Întâlnirea a avut loc la Madrid, iar interviurile s-au desfăşurat după concert — fapt remarcabil, având în vedere că, după două ore de cântat şi dansat, JLo a apărut „scoasă din cutie”, şi a răspuns cu multa diplomaţie şi eleganţă. Ne-a impresionat profund, iar noi ştiam că impactul în România va fi uriaş.
Paginademedia.ro: Cea mai mare provocare?
Ioana Capanu: Cea mai mare provocare a fost vremea. A fost caniculă, iar duminică, la prânz, în Piaţa Constituţiei, cred că nu exagerez când spun că au fost peste 50 de grade. Nu existau locuri umbroase, iar aerul condiţionat din zona de backstage făcea cu greu faţă.
Ne doream ca publicul sa participe si la celelalte momente din eveniment: DJ Danny Smith şi concertul lui Nicole Cherry (sunt fani care, imediat ce se deschid porţile, se poziţionează în primul rând, lipiţi de gard, pentru a fi cât mai aproape de artist), o artistă în plină ascensiune, cu un potenţial masiv, dar sa nu se creeze nici busculada la intrare.
Provocarea a fost să facem faţă valurilor de comentarii şi mesaje, dar şi să rămânem funcţionali ca organizatori — oameni care muncesc din zori şi termină la ore târzii, cu mult după plecarea spectatorilor.
Ce nu înţeleg multe persoane este că venim după luni de efort mental şi o săptămână de foc, cu nopţi nedormite. Pentru cei care montează scena, munca continuă, chiar şi peste noapte si in urmatoarea zi, pentru demontarea scenei şi a platformelor.
După ce s-a terminat concertul, nu mai aveam voce şi abia mă ţineam pe picioare. Dar, în backstage, ne-am îmbrăţişat şi am început să plângem de emoţie. Am zis: We did it! A fost greu, au fost momente tensionate, dar le-am depăşit. Iar reacţia publicului a fost extraordinară — de aici şi valurile de comentarii din zilele următoare.
Gândiţi-vă că am transformat o parcare goala într-un venue demn de o artistă internaţională! Nu e puţin lucru, chiar dacă inevitabil apar şi comentarii negative, unele justificate, altele doar cârcoteli sau minciuni.
Vă mărturisesc că am citit cu stupoare, a doua zi, pe un site de prestigiu, că un spectator a declarat că „nimeni altcineva în afară de JLo nu a mai concertat”. M-am blocat si m-am întrebat: de ce suntem un popor cu atâta ura si lipsă de empatie?
Şi cum sunt scrise aceste articole, fără să se ia un alt punct de vedere sau să se verifice informaţia din trei surse — aşa cum am fost învăţati la şcoală ori cum cere deontologia profesionala?! Dar incerc sa nu reacţionez imulsiv, sa primesc criticile cu calm, cu maturitate si sa vad lucurile bune care s-au intamplat, acest concert despre care vorbeste intreaga tara, chiar si oameni care nu au fost acolo!
Paginademedia.ro: Ai apucat să stai de vorbă (şi să faci o poză) cu ea? Ai participat la interviuri? Cine altcineva era prezent?
Ioana Capanu: Da, am avut privilegiul să asist la interviurile jurnalistelor din Madrid. Nu am făcut o fotografie cu ea, pentru că nu mi s-a permis, staff-ul ei fiind strict. La Bucureşti, însă, am fost inclusă pe lista de Meet & Greet, care a fost limitată la 50 de persoane — cei care achiziţionaseră biletul special, dar şi o parte dintre cei care au contribuit activ la organizarea concertului.
Aş vrea să subliniez că suntem foarte norocoşi ca români că Bucureştiul a fost inclus pe lista turneului. Şi pot spune că, la fel ca la Madrid, Jennifer Lopez a acordat o atenţie deosebită acestui moment.
După concert, s-a machiat, s-a coafat, s-a schimbat din hainele de scenă şi a făcut nu doar o fotografie cu fiecare persoană, ci a avut un moment personal în care a vorbit cu fanii, ba chiar i-a îmbrăţişat pe unii dintre fani.
A fost extrem de emoţionant. Jennifer Lopez nu este doar un artist global, ci o persoană care emană căldură, bunătate, feminitate şi... umanitate! Mă simt privilegiată că am avut această interacţiune şi că mi s-a acordat rolul de a coordona comunicarea.
Aş dori să transmit un mesaj: doar prin colaborare şi înţelegere reciproca putem evolua ca oameni şi ca profesionişti. Avem nevoie de coeziune şi sprijin reciproc pentru ca astfel de proiecte să continue să aibă loc în România, atat de la autoritatile locale, cat si de la sposori si desigur media care este un pion principal.
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro