MEDIA FACT BOOK. Piaţa de publicitate şi-a revenit puternic anul trecut, iar cifrele pe 2021 şi 2022 arată cel mai mare nivel din ultimii 30 de ani. Numai posturile TV au atras publicitate de 350 de milioane de euro!
Cât a fost piaţa de publicitate în 2021? Cât este estimat pentru 2022? Cât s-a dus spre televiziune, digital, radio, print şi outdoor? Detalii din ultimul raport Media Fact Book, realizat în România de agenţia Initiative.
1. Piaţa totală de publicitate: mult peste 600 de milioane de euro
Anul acesta - 2022 - va aduce un record în materie de publicitate. Estimările Initiative arată că piaţa totală se va ridica la 640 de milioane de euro. Asta după ce în 2021 a sărit de 600 de milioane de euro.
De fapt, 2021 a fost anul cu cel mai mare salt: 26% a fost creşterea faţă de primul an de pandemie.
Cum explică Media Fact Book creşterea? Înainte de răspunsuri, cum e repartizată publicitatea.
2. Publicitatea, pe medii: televiziunea, încă în top. Digitalul s-a dublat în trei ani
Cea mai mare "felie" se duce către televiziune: în acest an estimările se ridică la 350 de milioane de euro, adică peste jumătate din piaţa totală. Televiziunea rămâne suportul principal pentru publicitate, chiar dacă ponderea scade (în 2017, piaţa TV era de 66% din total).
Evident, digitalul are creşterea cea mai pronunţată: anul acesta, publicitatea pe digital e estimată la 224 de milioane de euro, adică 35% din total. De notat că în 2017, era la jumătate: 18% din piaţă. Chiar şi aşa, încă suntem în urmă: la nivel internaţional, digitalul are 65% din piaţă.
"Evoluţia uimitoare a pieţei a fost alimentată de relaxarea restricţiilor de mobilitate a populaţiei şi de activitatea economică fluidă", spun realizatorii Media Fact Book.
Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România:
"Mă bucur să văd că România depăşeste ritmul de creştere al industriei de advertising globale. Anul 2021 a fost de-a dreptul spectaculos atât global (+23%), cât şi în România (+26%), piaţa de media a depăşit considerabil estimările iniţiale.
Ne aşteptăm ca acest ritm să fie încetinit seminificativ în 2022 datorită reacţiei industriei noastre la criza din Ucraina, dar şi a recesiunii globale. "
Piaţa de publicitate în ultimii ani
Media | Total (mil euro) | TV | Digital | Radio | OOH | |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 313 | 198 | 51 | 18 | 28 | 17 |
2015 | 332 | 212 | 57 | 19 | 28 | 16 |
2016 | 366 | 240 | 64 | 20 | 28 | 14 |
2017 | 412 | 273 | 73 | 23 | 29 | 13 |
2018 | 454 | 300 | 85 | 26 | 31 | 13 |
2019 | 480 | 308 | 99 | 28 | 32 | 12 |
2020 | 476 | 300 | 119 | 24 | 24 | 4 |
2021 | 601 | 349 | 186 | 30 | 30 | 6 |
2022 (est) | 640 | 352 | 224 | 32 | 32 | 6 |
Sursa: Media Fact Book
Concluzii din raportul Media Fact Book 2022:
- Până la finalul lui 2022, piaţa totală de media va ajunge la 640 de milioane de euro, cu o creştere de 6% faţă de 2021, incluzând o creştere de +20% estimată în digital media.
- Audienţa posturilor TV în anul 2021 s-a menţinut într-un trend descendent, cu un rating mediu de -8% comparativ cu 2020, în timp ce bugetele investite au revenit pe un trend crescător, aducând o cerere crescută în piaţă şi punând sub presiune inflaţionistă costul expunerii.
Această tendinţă a fost susţinută şi de evenimentele sportive emblematice, precum Euro 2020 şi Jocurile Olimpice de vară, care au fost suspendate în 2020 şi reprogramate pentru 2021. Valoarea netă a publicităţii TV in 2021 a avut o creştere de 16%, ajungând la 350 de milioane de euro şi reprezentând 58% din totalul pieţei de media.
- Ne aşteptăm ca anul 2022 să aducă o plafonare a bugetelor investite în TV pe fondul faptului că există o lipsă de predictibilitate la nivelul departamentelor de marketing pentru evoluţia economică şi o ameninţare constantă asupra nivelului de consum al populaţiei alimentată de un val inflaţionist fără precedent.
Cum s-au repartizat cheltuielile publicitare pe suporturi media
- Procesul de digitalizare început în 2020 a fost susţinut şi în 2021 de creşterea utilizării dispozitivelor mobile, astfel că dinamica zonei de digital s-a menţinut la un nivel foarte ridicat (+56%).
- La finalul lui 2021, digitalul a ajuns la o valoare estimată de 186 de milioane de euro, reprezentând aproape o treime (31%) din totalul pieţei de media locale.
- Procesul de digitalizare început în 2020 a fost susţinut şi în 2021 de creşterea utilizării dispozitivelor mobile, astfel că dinamica zonei de digital s-a menţinut la un nivel foarte ridicat (+56%).
- În ceea ce priveşte piaţa de OOH, după ce, în 2020, aceasta a fost foarte afectată de lockdown şi de restricţiile continue de mobilitate, în 2021 şi-a revenit semnificativ. Segmentul a înregistrat venituri de publicitate de 30 de milioane de euro, +23% faţă de 2020, reprezentând 5% din piaţa de media.
- Staţiile radio şi-au adaptat cu uşurinţă programele şi au trecut de la o structură de difuzare mai mult factuală în 2020, la un conţinut relaxat, axat pe entertainment & leisure. Anul 2021 a reflectat o redresare remarcabilă pentru industria radio, care a crescut cu 21% faţă de 2020, la o valoare netă estimată la 29 de milioane de euro.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii