Reclamele pentru Roşia Montana induc publicul în eroare, drept pentru care au fost oprite de la difuzare. Măsura CNA este tardivă, întrucât campania pentru Roşia Montana se va termina joi, 25 iunie. Spoturile lasă impresia că toate cele patru miliarde de dolari sunt în totalitate la dispoziţia statului, dar suma de care va beneficia direct statul român direct este de 1,8 miliarde. Restul sunt beneficii indirecte.
Spotul manipulează, a spus Ioan Onisei, membru CNA. “Întrebarea de la început nu face decât să arate câte nevoi are România de acei patru miliarde”, s-a apărat Bogdan Naumovici, autorul campaniei.
Concluzia a venit în urma unei analize făcute de RAC - Consiliul Român al Publicităţii. RAC a constatat că "din cele patru miliarde de dolari introduse în economie prin proiectul de exploatare minieră Roşia Montana, doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficii directe ale Statului, materializate în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe."
Unul dintre spoturile pentru Roşia Montana:
Spotul Roşia Montană
[flashvideo filename=video/spot1.flv /]
După analiza RAC, Roşia Montana Gold Corporation a propus modificarea spoturilor, dar CNA a considerat că problema nu s-ar fi rezolvat.
În varianta refăcută, care oricum ar mai fi rulat doar două zile, reclamele ar fi detaliat, într-un text, ce reprezintă cele patru miliarde de dolari:
- Beneficii directe ale Statului român, într-un cuantum evaluat la 1,8 miliarde USD.
- Beneficii indirecte pentru economia României, într-un cuantum evaluat la 2,2 miliarde USD.
“Spotul e impecabil, ca producţie, dar ascunde marile adevăruri. Reclama manipulează”, a spus Ioan Onisei, membru CNA. „Tot ceea ce povestiţi în spot nu are nicio legătură cu realitatea economică. Este ca şi cum referendăm în România ce facem cu patru miliarde de dolari.”
Campania este realizată de Bogdan Naumovici, director de creaţie 23 Communication Ideas, iar conceptul a fost explicat într-un interviu pentru paginademedia.ro, AICI.
Din discuţii:
Bogdan Naumovici: "Întrebarea de la început nu face decât să arate câtă nevoie are România de acei patru miliarde."
Christian Mititelu, CNA: "Se creează impresia că votul popular contribuie la cheltuirea banilor."
Grigore Zanc, CNA: "Gold Corporation nu aduce acei bani acum. Sunt împărţiţi în cei 16 ani. E vorba de sume mult mai mici în fiecare an."
Andreea Năstase, director de comunicare RMGC: "Exista percepţia că Roşia Montana nu aduce mulţi bani României. De aceea am ales să mergem pe varianta cu suma de patru miliarde de dolari."
"Afirmaţia Roşia Montana aduce României patru miliarde de dolari este corectă."
Concluziile Consiliului Român al Publicităţii:
"Succesiunea în spoturi a afirmaţiei “În ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari” şi a afirmaţiei “Noul proiect Roşia Montana aduce României 4 miliarde de dolari” pot induce consumatorului ideea că cele patru miliarde de dolari sunt în totalitate la dispoziţia Statului Român pentru a fi investite de către acesta în proiectele propuse în răspunsurile obţinute prin vox-pop.
În fapt, din datele prezentate chiar de compania Roşia Montana Gold Corporation pe pagina de internet la care se face trimitere în spoturile analizate, rezultă că din cele patru miliarde de dolari introduse în economie prin proiectul de exploatare minieră Roşia Montana, doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficii directe ale Statului, materializate în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe."
Citeşte şi:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Eu nu am incredere in tehnologia lor. Ar promite orice sa-si realizeze proiectul. Nu uitati de poluarea Tisei cu cianura... nici acolo n-au vrut... au avut cele mai bune intentii, dar iata ce a iesit.
Si pe de alta parte, acum nici de aurul din munti nu mai incapem? Hai sa nu vindem noi tot, ca sa aiba smecherii ce sa fure si sa nu vedem oricum nimic, ci sa mai lasam ceva si pentru vremurile in care Romania va fi in mainile copiilor nostri.
Asadar...unii pierd altii castiga.
Am stat in RO 2 sapt si m-a capiat promo-ul acela, oameni mai prosti n-au gasit sa introduca in clip : cum era analfabeta aia cu salariile mai mari ca sa-si dea interesul (?!) cine femeie ?
Well done CNA, bun articolul din blog !!
Naumovici a gresit ca s-a expus lucrand pentru Rosia Montana. Sau in definitiv e treaba lui, a luat bani, n-a facut nimic ilegal sau nazist si aia e.
iata, reclama ruleaza in continuare, doar ca a primit un mic text, care "lamureste" problema! Evident, textul este practic invizibil!
Felicitari CNA, era cat pe ce sa va faceti treaba!