Skip to main content

AdePlast: o reclamă de autobază din preistoria publicităţii, care a supărat-o şi pe Daciana Sârbu

 

Pentru amatorii de călătorii în timp, pauzele publicitare oferă, de câteva zile, o călătorie sigură. “Auzi, ţie ţi s-a întărit?”, începe o reclamă ruptă din preistoria publicităţii. Replica zugravului, care urmează unui cadru cu o tânără care se unduieşte lasciv, exploatează, ieftin, un procedeu des întâlnit în publicitate.

Publicitate

Avem să aflăm că este vorba de un glet, la finalul unui spot cu dialoguri de înaltă ţinută intelectuală: “Auzi, ţi s-a întărit? Nu mă, nu mi s-a întărit”, “Nici acum nu ţi s-a întărit, mă? Parcă începe să se întărească”.

Înainte de detalii, iată spotul cu pricina, semnat Media Consulta:

Spotul pentru adezivul AdePlast

Face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră”, spun cei de la Media Consulta despre spotul care trimite cu gândul la epoca reclamelor “Krescova? Crezi c-o va...?”. Explicaţiile detaliate ale creativilor de autobază, în cele ce urmează.

Reclamele au fost remarcate şi de europarlamentarul Daciana Sârbu. În ce fel, vom vedea în continuare.

Înainte de observaţiile Dacianei Sârbu, iată cum justifică Media Consulta conceptul creativ al campaniei.

Media Consulta:

"Înainte de toate, nu este o campanie convenţională, nu funcţionează după regulile publicităţii clasice, face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră sau la care nu are acces şi are ca scop nu doar awarness-ul, ci crearea de word of mouth."

"Mesajul spotului pentru glet este "Gletul Meseriaşului se întăreşte mai greu". Acesta e USP-ul gletului (Unique Selling Point, n. Red), pentru care clientul a investit în producţie."

Din acelaşi registru, creativii AdePlast şi-au mai pus imaginaţia întărită la treabă. Iată un al doilea spot, de data aceasta pentru vopsea.

Spotul pentru vopseaua AdePlast

[flashvideo filename=video/adeplast.flv /]

Cum îl justifică Media Consulta?

"Mesajul spotului pentru vopsea este "Vopseaua noastră se întinde bine" (acesta este si USP-ul produsului)."

"Conceptul ambelor este similar. Un Qui pro quo cu efect comic, menit să atragă atenţia asupra produselor respective. Am vrut să executăm un spot simplu, chiar extrem de simplu, care să iasă în evidenţă mai ales prin acest qui pro quo."

"Execuţia aleasă a depins strict de buget. Am compensat lipsa unui buget semnificativ cu un clou de conţinut. Execuţia şi conţinutul spoturilor reflectă exact ce a dorit această campanie."

daciana-sarbuUmorul invocat de cei de la Media Consulta nu a fost pe aceeaşi lungime de undă cu europarlamentarul Daciana Sârbu.

Daciana Sârbu este revoltată de campania AdePlast, care “face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală”. La capătul unei scurte argumentaţii, europarlamentarul cere la CNA mutarea reclamei după ora zece seara şi aşteaptă de la AdePlast un mesaj de scuze.

Iată scrisoarea Dacianei Sârbu:

Către conducerea Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Către managementul posturilor TV comerciale,
Către conducerea firmei AdePlast,

Vă scriu în legătură cu o campanie publicitară transmisă frecvent la TV, fără restricţii pentru intervale orare specifice. Mă refer la spoturile AdePlast în care se face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală. Realizatorii clipului ne propun, în mod explicit, o suprapunere între două obiecte: o vopsea şi o femeie, fiindcă veţi fi de acord cu mine că în acest produs publicitar femeia este portretizată, direct şi neechivoc, drept un obiect sexual.

Nu voi face o pledoarie pentru drepturile femeii, fiindcă o fac deja alţii, mai aplicat şi mai consistent. Dar vreau să subliniez trei aspecte pe care le consider foarte importante, şi să vă rog să luaţi act de ele.

1. Potrivit unei cercetări realizate la comanda CNA, peste două treimi din copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani urmăresc publicitatea la televizor. Dintre aceştia, cei în vârstă de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclame tv (75%). Faptul că spotul menţionat este prezentat în timpul zilei şi nu după ora 22 înseamnă că el este vizionat fără restricţii de către copii. Nuditatea şi limbajul prezentate nu intră în categoria pe care eu sau orice alt părinte să o considere potrivită pentru copii.

2. Conform unor concluzii CNA, copiii tind să se expună la publicitate ca la orice alte emisiuni de televiziune, privindu-le cu aceiaşi ochi şi nediferenţiindu-le. Acest segment de public îşi formează reprezentările sociale şi comportamentale inclusiv în funcţie de informaţiile sau sugestiile oferite de astfel de clipuri publicitare. Drept urmare, din asemenea clipuri în care femeile sunt portretizate ca simple obiecte de uz sexual ei pot desprinde concluzii generale referitoare la rolul femeii în societate.

3. Conform statisticilor UNFPA, femeile între 15 şi 44 de ani sunt mai predispuse la riscul de viol sau violenţă în familie decât la riscul de a contracta orice formă de cancer sau de a fi implicate într-un accident rutier. De asemenea, între 40 şi 70% dintre femeile care au fost supuse violului sau violenţei în familie au fost victimele propriilor soţi. Prin reducerea femeii la statutul de accesoriu sexual, la care contribuie inclusiv clipul citat, astfel de comportamente sunt încurajate în mod aproape direct.

Din toate aceste considerente, vă adresez solicitarea fermă să remediaţi această situaţie în cel mai scurt timp, pentru a putea evita efectele negative ce s-ar putea genera pe termen mediu şi lung. În acest sens, adresez un apel:

  • Televiziunilor, să înceteze difuzarea clipului publicitar în cauză, cel puţin înaintea orei 22, şi să emită mesaje de sancţionare a comportamentului discriminator faţă de femei
  • Companiei AdePlast, să retragă în cel mai scurt timp acest clip din spaţiul public şi să transmită un mesaj de scuze
  • Consiliului Naţional al Audiovizualului, să sancţioneze televiziunile care refuză suspendarea difuzării acestui clip publicitar.
  • Consumatorilor, să boicoteze achiziţionarea produsului promovat în acest clip până la rezolvarea situaţiei.

Cu toată consideraţia,
Daciana Sârbu, europarlamentar

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Petre Petre
    ok, autobaza sau nu, cele doua spoturi reusesc sa surprinda, de minune, motto-ul Adeplast: ieftin si bun. Parca asa isi ziceau, nu?

    Pana la urma, nu cred ca pe un antreprenor ca Barbut, "domnul control" - cum ii zicea MExpress, il intereseaza stilistica, apreciaerea publictarilor etc. El vrea sa vanda. Ei bine, eu cred ca si-a atins scopul. Sau si-l va atinge. Pana la urma, baietii sau fetele de la Media Consulta au inteles modelul cultural al meseriasilor. Astia sunt ei, si e treaba lor ca sunt asa. Bravo!

    Cat despre fata lu' tata si a lu' Ponta, jalnica. Nu neaparat ea, europarlamentarul, cat PRistii ei. Asta e PR parazitar. E simplu. Daca nu ai ce zice, macar te agati de ceva si poate apari in presa, iei si tu pozitie! Te-am prins, te intinzi bine Daci!

    Dar cu adevarat iresponsabila si nedemna de un (euro)parlamentar roman este urmatoarea sentinta: "Consumatorilor, să boicoteze achiziţionarea produsului promovat în acest clip până la rezolvarea situaţiei.". Pentru asta, doamna europ ar trebui judecata.

    Ce vreau sa spun: una e sa crezi ca poti sa-ti faci imagine pe tema publicitate neadecvata/publicitate adecvata si alta e sa instigi la necumpararea unui produs romanesc, care, culmea, se bate cu produse multinationale. Rusine, doamna!

    Daca as fi AdePlast, i-as cere in instanta sa-si ceara scuze public pentru fraza asta de final.

    Bafta!
  • potol potol
    ma scuzati ca intervin langa asa nume mari, sunt doar un consumator de publicitate, dar spotul este rusinos de simplu si de grosolan.

    nu inteleg cum cineva poate sustine cu atata vorbarie goala dar foarte pretentioasa un banc atat de jalnic. daca nu ma credeti, intrebati un premiat pe la cannes sau macar portoroz.

    ha!
  • Daniel Buca Daniel Buca
    @Adrian Oprea: nu vreau sa-i iau apararea lui Obae dar poate tu ar trebui sa te ocupi cu altceva.
    USP e atat "unique selling proposition" cat si "unique selling point", in acest context fiind sinonime.
  • Adrian Oprea Adrian Oprea
    USP e unique selling proposition

    Domnu Obae, de ce nu va ocupati de altceva?
  • mihai craiu mihai craiu
    Draga Petrisor

    As vrea sa evoc aici USP ul sefului Dacianei Sarbu dl Adrian Nastase care ne-a trimis sa-i "numaram oule" si atunci Daciana nu s-a sesizat si nici nu a cerut CNA ului sa interzica aceasta stire sau lui Adrian Nastase sa-i ceara scuze ci dimpotriva...As vrea sa iterez deasemenea faptul ca dupa argumentele Dacianei ziarul Cancan ,ziarul Libertatea sau Click-care targeteaza acelasi umor de "autobaza" cum il numesti tu ar trebui interzise cand colo...iata ce succes au...si ghici cine le citeste? Uita-te pe demografice...In acest spot nu exista suprapuneri de imagini, nu exista tenta vulgar sexuala ci complementaritati care se subinteleg cu umor si cu detasare...Sa nu uitam ca parintii tai pot lucra la autobaza si ca e putin likely ca ei sa citeasca Tolstoy...de acord ca spotul ataca tangential o anumita limita dar limbajul lui nu e menit sa atace statutul femeii in nici un fel...nu mai vorbesc de vulgaritatile de limbaj din emisiunile tabloid de la Diaconescu pana la Acces Direct sau de emisiunile de copii, desene animate cu un subtitraj vulgar, agresiv si chiar explicit violent..Sa vorbim si despre targetul nostru, sa vorbim si pe limba celor care ne cumpara si care gusta o gluma chiar daca la limita...
    Nu in ultimul rand Adeplast si-a atins scopul...chiar daca tie nu ti-a placut trebuie sa tii cont ca targetul vizat de noi este unul care a inteles mesajul si care apreciaza cele doua calitati ale produsului Adeplast- produs care se intareste mai greu-sunt sigur ca Daciana intelege , si se intinde mai usor...Cumparati produsele Adeplast ca sunt romanesti si bune.

    Mihai Craiu

Trimite un comentariu

sus