În numele organizaţiei European Network for Smoking Prevention vă adresez rugămintea să dispuneţi aplicarea legii şi aplicarea măsurilor necesare pentru întreruperea acestei campanii. Aşa sună scrisoarea trimisă către CNA de Cornel Radu Login, reprezentantul în România al Reţelei Pentru Prevenirea Fumatului.
Textul scrisorii se referă la campania finanţată de British American Tobacco - BAT, realizată de agenţia Graffiti BBDO, asupra căreia paginademedia.ro a atras atenţia AICI.
Organizaţia eropeană a spus clar: suntem în prezenţa publicităţii înşelătoare.
Iată justificarea:
Contrabanda cu ţigări păgubeşte statul cu un miliard de euro, spune reclama. Ce spune forul european?
"Prin aceste mesaje se transmite explicit informaţia că traficul ilegal de ţigări este cuantificabil şi că la ora actuală se cunoaşte cu exactitate dimensiunea acestuia: anual, bugetul de stat pierde un miliard de euro din cauza contrabandei de ţigări. Or, în prezent nu există mijloace obiective de verificare şi cuantificare a sumelor reprezentând economia subterană, acestea fiind simple speculaţii, care, în mod evident nu pot fi probate."
Iată, integral, textul scrisorii:
Scrisoare deschisă adresată Domnului Presedinte Rasvan Popescu
Stimate Domnule Presedinte,
Prin prezenta scrisoare dorim sa va semnalam cateva aspecte legate de recenta campanie media initiata de Ministerul Administratiei si Internelor in colaborare cu British American Tobacco Romania.
Campania contine urmatoarele mesaje: “In acest cartier toate cladirile ar putea fi reabilitate, daca s-ar colecta la bugetul de stat 1 miliard de euro, cat se pierde anual din contrabanda cu tigari”. / “Aici ar putea fi o parcare subterana daca s-ar colecta la bugetul de stat 1 miliard de euro, cat se pierde anual din contrabanda cu tigari“ / Aici ar putea fi un pasaj daca s-ar colecta la bugetul de stat 1 miliard de euro, cat se pierde anual din contrabanda cu tigari”.
Consideram ca suntem in prezenta publicitatii inselatoare, interzise de lege.
In acest sens, va semnalam ca mesajul acestei campanii intra sub incidenta Legii nr. 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa si vizeaza Articolele 4 si 5 din textul normativ invocat.
Astfel, Art. 5 lit. a) detaliaza aspectele publicitatii inselatoare: “caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de executie, compozitia, metoda si data fabricatiei bunurilor ori a prestarii serviciilor, daca acestea corespund scopului lor, destinatia, cantitatea, parametrii tehnico-functionali, originea geografica sau comerciala, rezultatele asteptate ca urmare a utilizarii lor ori rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a serviciilor”.
Prin aceste mesaje se transmite explicit informatia ca traficul ilegal de tigari este cuantificabil si ca la ora actuala se cunoaste cu exactitate dimensiunea acestuia: anual, bugetul de stat pierde un miliard de euro din cauza contrabandei de tigari. Or, in prezent nu exista mijloace obiective de verificare si cuantificare a sumelor reprezentand economia subterana, acestea fiind simple speculatii, care, in mod evident nu pot fi probate. In consecinta, consideram ca pasajul referitor la suma de 1 miliard de euro este unul pur speculativ care induce in eroare opinia publica.
drept pentru care va solicitam intreruperea campaniei
In numele organizatiei European Network for Smoking Prevention va adresez rugamintea sa dispuneti aplicarea legii si aplicarea masurilor necesare pentru intreruperea acestei campanii, pana pana la care cele doua entitati sustinatoare ale campaniei vor furniza toate dovezile necesare privind exactitatea afirmatiilor din mesajele difuzate.
In plus, acest parteneriat contravine prevederilor Articolului 5.3 din Conventia cadru pentru Controlul Tutunului ratificata de Romania prin Legea nr. 332 / 2005 articol ce stipuleaza clar:
„În stabilirea şi implementarea politicilor de sănătate publică referitoare la controlul tutunului, părţile vor acţiona pentru protejarea acestor politici de interesele comerciale sau de alt tip din industria tutunului”.
ENSP este o asociatie nonprofit internationala creata in anul 1997 avand ca obiectiv principal reducerea consumul de tutun, in special in randul tinerilor din Europa dezvoltand in acest sens strategii comune organizatiilor europene implicate in controlul tutunului.
O lista completa a organizatiilor membre ENSP este disponibila online, AICI, in Romania ENSP fiind reprezentata de Reteaua Pentru Prevenirea Fumatului in Romania (RPFR).
Activitatile principale pe care le implementeaza ENSP in vederea atingerii obiectivelor sunt:
- Faciliteaza crearea si operarea de alliante nationale in domeniul controlului tutunului
- Stimuleaza si coordoneaza participarea la proiecte commune la nivel european;
- Colecteaza si disemineaza informatii relevante domeniului controlului tutunului de la si spre organizatiile membre si institutiile europene
ENSP beneficiaza in permanenta de aportul celor mai de seama experti si specialisti in domeniul controlului tutunului la nivel european si mondial iar prin intermediul biroului din Bruxelles se afla in permanenta legatura cu DG SANCO din cadrul Comisiei Europene in tot ceea ce priveste problematica controlului tutunului la nivel European.
Cornel Radu-Loghin
Director of Policy and Strategy
Citeşte şi:
- DILEMA UNEI CAMPANII: Poţi preveni contrabanda cu ţigări altfel decât …cumpărând ţigări? Două interviuri şi un scurt exerciţiu de logică
- Roşia Montana, varianta cu ţigarete. Cui îi foloseşte o campanie împotriva contrabandei cu ţigări?
- Adevărul: Fără reclame plătite din industria tutunului
Trimite un comentariu