“Contrabanda cu ţigări înseamnă infracţiune. Descurajeaz-o”, spune imperativ o reclamă de pe TV. Întrebam acum ceva timp, evident retoric, cum poate fi descurajată contrabanda cu ţigări, altfel decât ...cumpărând ţigări.
Exerciţiul de atunci şi apariţia reclamelor pe TV mă face să revin cu un nou episod de logică. Totul bazat pe ce există în TV. Reamintesc că încurajarea fumatului este interzisă la nivel european, dar mesajul este ascuns în campania de faţă de forma spoturilor. Într-o perioadă de criză, pe o foame de bani (de moralitate nu vreau să vorbesc), totul e posibil. Important e să fie legal. Şi atât. Iar CNA, evident, doarme.
Înainte de exerciţiul de logică, iată un spot:
[flashvideo filename=video/clip1tvr1.flv /]
15.000 de locuri de parcare vor fi construite în Bucureşti, spune reclama plătită de British American Tobacco - BAT. Întrebarea logică, şi de această dată, este: cum pot fi construite cele 15.000 de locuri de parcare? Simplu: cumpărând ţigări legale, de pe urma cărora să se colecteze taxele pentru cele fix 15.000 de locuri de parcare. Scârţâie această logică pe undeva?
Într-o altă execuţie, agenţia Graffiti/BBDO (toate laudele) vrea să atingă un punct sensibil: “Lista medicamentelor compensate ar putea fi extinsă”. Ironic, nu (ca să nu spunem de-a dreptul cinic), dacă ne gândim că pentru a se extinde această listă, trebuie să se vândă ţigări, pentru a se strânge taxe. De ce n-ar spune mai bine, ca să ducem cinismul până la capăt “Lista medicamentelor compensate pentru cancer la plămâni ar putea fi extinsă”?
[flashvideo filename=video/clip2tvr1.flv /]
Recurg iar la explicaţii aparent infantile, dar demonstraţia o cere. Stoparea evaziunii fiscale ca să aduci bani la buget înseamnă intrarea în legalitate a unei activităţi, în speţă vânzarea de ţigări. Descurajăm contrabanda, dar ce încurajăm, ce punem în loc? Consumul legal, nu? Altfel cum să se genereze veniturile?
Campania se derulează nestingherită, iar actorii implicaţi nu par câtuşi de puţin să îşi facă probleme morale (oricum, nicio lege nu amendează derapajele morale). Nici agenţia BBDO, care s-a ocupat de execuţii (chiar, oare de ce nu a făcut campania agenţia oficială a BAT?), nici posturile de televiziune care încasează banii (deh, în criză, ca în dragoste şi în război, totul e posibil), nici CNA.
Nu am lăsat deloc întâmplător, la urmă, Consiliul Naţional al Audiovizualului. Forul care supraveghează audiovizualul (în numele interesului public!) doarme. Găseşte explicaţii (penibile chiar) de parcă ar fi avocaţii posturilor şi nu arbitri ai pieţei. Deşi de multe ori invocă principii morale, acum e cât se poate de pragmatic.
Culmea penibilului vine chiar de la vicepreşedintele CNA, Ioan Onisei (atenţie, nu e de râs!):
“Un om obişnuit poate să împiedice contrabanda cu ţigări şi semnalând statului, poliţiei, vameşilor, când fenomenul se produce. De pildă, un nefumător care vede că la colţul străzii se vând pe sub mână cartuşe de ţigări poate sesiza lucrul acesta poliţiei”, a fost răspunsul lui Onisei la întrebarea paginademedia.ro.
Chiar vă vine să faceţi asta, nu? Dar, ca şi în cazul posturilor TV şi al agenţiilor, şi pentru membrii CNA este criză, nu-i aşa?
Şi mai pun, scuzaţi-mă, o întrebare de final: ce interes are o companie producătoare de ţigări să plătească o reclamă? CNA, ne aude cineva?
Citeşte şi:
- DILEMA UNEI CAMPANII: Poţi preveni contrabanda cu ţigări altfel decât …cumpărând ţigări? Două interviuri şi un scurt exerciţiu de logică
- Reţeaua Europeană pentru Prevenire a Fumatului: Campania împotriva contrabandei cu ţigări este înşelătoare!
Trimite un comentariu