Televiziunea Română strânge punga pentru a acoperi deficitul. Mai multe competiţii vor fi sublicenţiate. Ieri, Comitetul Director al TVR a aprobat începerea negocierilor pentru sublicenţierea unor competiţii aflate în portofoliu. E vorba, printre altele, de Jocurile Olimpice din 2012, Mondialele de fotbal şi competiţiile de patinaj.
La alte competiţii TVR a renunţat deja. Postul public rămâne cu Liga Campionilor (competiţia care a cauzat cea mai mare gaură).
Ce nu vom mai vedea la TVR şi câţi bani a făcut postul public până acum din Liga Campionilor, în continuare:
- Contractul cu Federaţia Română de Rugby a fost reziliat la jumătatea derulării lui, după cum a declarat pentru paginademedia.ro Andi Vilara, şeful departamentului Sport.
- Andi Vilara, pentru paginademedia.ro: “Am renunţat la mai multe contracte tradiţionale la TVR: Campionatul Mondial de atletism, Campionatele Mondiale de Gimnastică, unele meciuri ale naţionalei, refuzând să intrăm în sarabanda creşterii preţurilor generată de apariţia posturilor de nişă deţinute de distribuitorii de servicii de telecomunicaţii”.
Alte măsuri:
- “Am sublicenţiat mai multe competiţii (CM de fotbal din Africa de Sud, Cupa Mondială de la Oradea şi Campionatul European de polo de la Zagreb) şi vom continua să cesionăm drepturi pentru diferite programe sportive”
- Din informaţiile paginademedia.ro, meciurile de la Mondialul din Africa de Sud au fost sublicenţiate către Romtelecom, care le-a difuzat pe Telesport (în vară nu era încă lansat postul propriu Dolce Sport)
- "Nu mai cumpărăm programe scumpe"
- "Am micşorat costurile de producţie."
UEFA Champions League, cea mai mare gaură
TVR rămâne cu Liga Campionilor, competiţie care a lăsat o gaură uriaşă în bugetul TVR. “Vorbim de o pierdere de vreo 90% în acest contract”, spunea Andi Lăzescu, preşedintele TVR, la puţin timp după preluarea mandatului. Dacă valoarea contractului TVR este de aproximativ 35 de milioane de euro, rezultă un deficit consistent.
Paginademedia.ro a calculate cât publicitate au adus meciurile din Liga Campionilor în primul sezon din cele trei cumpărate, 2009 – 2010. Estimările indică aproximativ 1,5 milioane de euro din publicitatea inserată în timpul partidelor.
Andi Vilara a declarat, pentru paginademedia.ro, că TVR va continua să difuzeze meciurile UEFA Champions League:
“TVR a achitat sezonul 2009-2010 şi a reeşalonat plăţile pentru sezonul actual. Valoarea tranşelor, conform contractului, diferă de la un sezon la altul.”
„Vânzarea de publicitate a fost afectată atât de scăderea bugetelor unor clienţi tradiţionali ai Champions League (categoriile: auto, servicii financiare, retail de electronice şi electrocasnice), cât şi de scăderea preţului punctului de audienţă pe piaţa media, inclusiv pe canalele TVR. Din informaţiile pe care le am, preţului punctului de audienţă pe piaţa TV a scăzut, în ansamblu, cu aproximativ 40-50% în ultimii doi ani.”
Andi Vilara spune că nicio televiziune nu putea câştiga din Liga Campionilor:
“Înainte ca TVR să înceapă să transmită meciurile din Champions League, echipa TEAM (reprezentantul UEFA) a sosit la Bucureşti, pentru o prezentare tehnică a competiţiei. Ei spuneau la vremea respectivă că nicio televiziune – fie ea publică sau comercială – nu are, de regulă, un profit direct din difuzarea UCL. Că este genul de produs premium care poate creşte audienţa unei staţii şi care, indirect, poate ajuta ulterior la negocierile de vânzări prin prisma acestui lucru.”
Bute, o achiziţie riscantă
Difuzarea meciului de box disputat de Lucian Bute ar fi fost prea riscantă, explică Andi Vilara:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro"Am fost acuzaţi că nu am cumpărat drepturile de difuzare a meciului de box profesionist dintre Lucian Bute şi Jesse Brinkley, care ar fi costat 100.000 de euro, potrivit sumelor vehiculate în presă. Dată fiind starea pieţei de publicitate la ora actuală şi presiunea contractelor încheiate în vremurile de creştere economică, eşti de două ori mai atent la costul de oportunitate decât altădată.
În special când e vorba de sporturi aşa-zis „riscante” – un K.O. poate încheia în câteva minute o transmisiune scumpă. Şi, mai ales, în condiţiile în care clienţii de publicitate evită să se asocieze cu acest sport. Acesta este un exemplu de măsură de precauţie financiară. Toate televiziunile sunt atente la costuri în această perioadă."
Comentarii