Învinşii licitaţiei pentru măsurarea audienţelor TV contestă procesul. GfK, care măsoară în prezent audienţa TV, susţine că a fost dezavantajată şi că licitaţia, câştigată de Kantar Media, nu a fost transparentă.
Compania a depus o contestaţie la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor, care se ocupă de licitaţiile publice.
Măsurătorile de audienţă TV sunt plătite de ARMA – Asociaţia Română de Măsurare a Audienţelor TV, adică de posturile TV şi de agenţiile de publicitate.
De ce ar fi trebuit să respecte regulile unei licitaţii publice, dacă banii (aproxmativ 10,5 milioane de euro) vin din privat?
Explicaţia GfK:
"Prezenta unor membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, a carui lege de constituire il defineste ca fiind „autoritate publica autonoma sub control parlamentar si garantul interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale“, în chiar organismul decizional al licitaţiei de evaluare şi selecţie a furnizorului SNMATV (Comisia Paritara – COMPAR) implica automat, în opinia GfK România, aceleaşi standarde de transparenţă ca cele impuse în cazul organizării oricărei licitaţii publice în care este implicat un organism guvernamental."
Din comisia de licitaţie au făcut parte cinci membri CNA, cinci reprezentanţi ai posturilor de televiziune şi cinci ai agenţiilor de publicitate.
În urmă cu patru ani, GfK câştiga licitaţia de măsurre a audienţelor TV în baza aceloraşi proceduri pe care le contestă în prezent. Săptămâna trecută, licitaţia pentru măsurarea audienţelor TV a fost câştigată de compania Kantar Media. Kantar (fostul CSOP) va măsura audienţa TV începând de anul viitor.
Ce contestă GfK?
"Nerespectare transparentei procesului decizional in conditiile in care CNA, ca institutie publica si co-participant in procesul de selectie a castigatorului SNMATV, trebuia, dimpotriva, sa fie garantul unei transparente absolute. Despre ce fel de transparenta trebuie sa vorbim in conditiile in care mecanismul licitatiei nu prevede niciun mecanism de atac, nicio eventuala posibilitate de contestare a deciziilor?"
"GfK se considera dezavantajata deoarece, dupa depunerea ofertei tehnice pentru licitatie, COMPAR i-a cerut o alta oferta, pentru panel nou, desi acest lucru nu era prevazut in caietul de sarcini. Mai mult decat atat, ni s-a cerut doar o oferta financiara, nu si una tehnica! Apreciem ca acest demers a fost facut special cu scopul de a forta GfK sa ofere un pret mai mare, lucru care sa ne defavorizeze in acest proces."
Lucia Romaniuc, preşedintele Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor, spune că GfK a primit toate informaţiile legate de procedura licitaţiei.
Lucia Romaniuc:
“ARMA a depus la CNSC punctul de vedere al asociaţiei. Aşteptăm să ne comunice decizia lor.”
“GfK a avut toată documentaţia legată de licitaţie, în momentul în care au primit caietul de sarcini.”
Un alt participant la licitaţie – Media Research, contestă, de asemenea, procesul, la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor. Punctele invocate de Media Research sunt asemănătoare cu argumentele GfK. Compania de PR a Media Research, Ginger, susţine că nu este nicio legătură între cele două contestaţii.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii