2010 a fost, poate, cel mai slab an al presei postdecembriste. Două ziare importante, Evenimentul zilei şi Adevărul, au terminat 2010 cu vânzări la jumătate faţă de începutul anului.
Paginademedia.ro vă prezintă evoluţia fiecărui titlu din presa scrisă cotidiană a anului 2010. Graficele arată o pantă descendentă serioasă la mai toate ziarele quality şi mai temperată la tabloide.
Analiza şi graficele, în continuare:
Singurul ziar care a vândut mai mult în decembrie 2010 decât în prima lună a anului este Gazeta sporturilor. Publicaţiilor de business au reuşit să îşi conserve vânzările. Cu două excepţii: o creştere notabilă la Săptămâna financiară şi o prăbuşire la Forbes.
Click, aproape constant
- Tabloidul editat de Adevărul Holding a început 2010 cu vânzări de aproape 210.000 de exemplare pe ediţie în luna ianuarie. Click s-a menţinut anul trecut în jurul pragului de 200.000 de ziare pe zi, cu mici fluctuaţii în sus sau în jos.
- Ultimele luni din 2010 arată vânzări de 212.000 de exemplare în octombrie şi de 199.000 în luna decembrie.
- În ianuarie 2011, Click vindea aproximativ 180.000 de exemplare.
- Faţă de 2009, media de vânzări a anului trecut a scăzut cu circa 4.800 de exemplare.
Libertatea, minus 40.000 într-un an
- Tabloidul deţinut de grupul de presă elveţian Ringier avea în 2009 o medie de vânzări pe ediţie de aproape 180,600 de exemplare, iar în 2010 a ajuns la o medie de circa 140.000 de exemplare.
- Cotidianul a început anul 2010 cu vânzări de aproape 160.000 de exemplare pe ediţie şi a scăzut constant ajungând, în luna decembrie, la vânzări de 121,300 de copii.
Cancan, cu 30% mai puţin
- Al patrulea ziar ca vânzări din România a început anul cu 62.500 de exemplare vândute pe ediţie, a crescut în lunile februarie şi martie la peste 83.000 de copii, iar în restul anului a avut parte de scăderi constante. În luna decembrie a ajuns la vânzări de circa 43.000 de exemplare pe ediţie.
- Faţă de 2009, vânzările medii ale tabloidului au scăzut, în 2010, cu 25.100 de exemplare pe ediţie.
Adevărul, minus 50% într-un an
- Dacă ziarul Click a avut o evoluţie constantă, scăderea este puternică la Adevărul. La sfârşitul lui 2010, Adevărul vindea cu 50% mai puţine ziare decât la începutul anului. O analiză mai complexă despre acest titlu găsiţi aici.
- Un factor care a influenţat evoluţia titlurilor Adevărul Holding este şi distribuţia. În octombrie 2010, Rautakirja, cel mai important distribuitor de presă, a sistat relaţiile cu grupul de presă, după cum paginademedia.ro a scris aici. În prezent, a reluat colaborarea cu Adevărul.
- Ca medie de vânzări pe 2010, cotidianul Adevărul a avut o scădere de 8.600 de exemplare, faţă de vânzările din 2009. Anul trecut, vânzarea medie a ziarul quality numărul 1 din România a fost de circa 101.700 de exemplare pe ediţie.
Jurnalul Naţional, fluctuaţii mari pe parcursul anului
- Cotidianul deţinut de trustul Intact a început anul 2010 şi l-a încheiat cu vânzări medii pe ediţie care se situează în jurul valorii de 53.000 de exemplare.
- Pe parcursul anului, fluctuaţiile au fost puternice. Cotidianul a avut un vârf de 73.000 de exemplare vândute pe ediţie, dar a coborît în lunile octombrie şi noiembrie la 40.000 de copii vândute.
- Faţă de 2009, vânzările medii ale ziarului Jurnalul Naţional a scăzut cu 8.200 de exemplare, ajungând la o medie pe 2010 de 62.000 de exemplare pe ediţie.
România liberă şi-a menţinut vânzările
- Cotidianul editat de Medien Holding Group, a avut în cea mai mare parte a anului 2010 o uşoară scădere a vânzărilor. Însă spre final s-a redresat.
- Astfel a ajuns ca cifra de vânzări înregistrată în decembrie se se apropie destul de mult de cea cu care a început anul, respectiv 43.500 de exemplare vândute pe ediţie.
- Comparând media de vânzări a anului 2010 cu cea a lui 2009 constatăm că ziarul a avut o scădere de 4.400 de exemplare.
Evenimentul zilei a pierdut jumătate din vânzări
- Evenimentul Zilei se aseamnă cu Adevărul în privinţa scăderilor de vânzări. La sfârşitul lui 2010, Cotidianul deţinut de Bobby Păunescu (din februarie 2010) vindea cu aproape 50% mai puţine exemplare decât la începutul anului.
- Astfel, în luna ianuarie 2010, cotidianul Evenimentul Zilei se vindea în 31.300 de exemplare, iar în ultima lună din an a ajuns la vânzări de circa 17.800 de exemplare.
- Media de vânzări a Evenimentului Zilei pe 2010 este cu 12.200 mai mică decât media de vânzări pe 2009 (34276 - exemplare vândute pe ediţie).
Gândul
- Publicaţia deţinută de trustul Media Pro a avut parte de o scădere uşoară, dar constantă, a vânzărilor.
- Astfel, în prima lună din 2010 ziarul Gândul se vindea în 13.600 de exemplare, iar în decembrie ajugea la o medie a vânzărilor pe ediţie de 11.400 de copii.
- Faţă de 2009, media de vânzări a cotidianului Gândul pe 2010 a scăzut cu circa 2.500 de exemplare.
Gazeta Sporturilor
- Gazeta Sporturilor, liderul pe segmental ziarelor de sport, a încheiat anul 2010 cu o uşoară creştere a vânzărilor faţă de prima lună a aceluiaşi an.
- Astfel, dacă în prima lună din 2010 cotidianul de sport vindea peste 38.400 de exemplare, la finele anului, acesta avea vânzări medii pe ediţie de 39.100 de exemplare.
- Valoarea cea mai mare a vânzărilor a fost înregistrată în luna martie, când s-a atins un vârf de 47.000 de exemplare vândute pe ediţie.
Pro Sport
- Pro Sport se află ca medie a vânzărilor pe 2010 la o distanţă de 10.000 de exemplare faţă de competitorul său, Gazeta Sporturilor. Vânzările cotidianul de sport al trustului Media Pro au avut variaţii considerabile în 2010.
- Ziarul de sport a pornit anul cu vânzări de circa 29.000 de exemplare, a urcat în luna august la 40.000 de exemplare şi a încheiat anul cu circa 26.300 de exemplare vândute pe ediţie.
Publicaţiile economice, evoluţie diferită faţă de presa generalistă cotidiană
Săptămâna Financiară şi-a dublat vânzările cu English Today
- Săptămâna Financiară, editată de Intact Media Group, a avut cea mai spectaculoasă creştere dintre ziarele cu distribuţie naţională.
- Din ianuarie şi până în luna august, vânzările medii pe ediţie ale publicaţiei economice s-au situat în jurul valorii de 20.000 de exemplare. Iar la sfârşitul anului trecut, vânzările revistei Săptămâna Financiară erau de peste 41.000 de exemplare.
- Creşterea majoră s-a produs începând cu luna octombrie. Explozia de vânzări se datorează unei puternice campanii de marketing construită în jurul cursului multimedia de învăţare rapidă a limbii engleze English Today.
- Efectele imediate ale acestei inserţii au fost atestate de însăşi Săptămâna Financiară, care scria că tirajul revistei a fost epuizat din ziua în care a apărut cu English Today.
- În ciuda creşterii semnificative, media de vânzări pe 2010 (25.005) a fost mai mică decât cea pe 2009 cu circa 6.000 de exemplare.
Capital
- Capital, publicaţia de afaceri cumpărată de Bobby Păunescu la începutul lui 2010, şi-a menţinut vânzările în jurul valorii de12.300 de exemplare pe ediţie, cu mici fluctuaţii în sus sau în jos.
- A început anul cu 12.287 de exemplare vândute şi l-a închiat cu 12.284 de copii vândute pe ediţie.
- Faţă de 2009, media de vânzări pe 2010 (12.500) a scăzut cu circa 7300 de exemplare.
Business Magazin
- În luna ianuarie 2010 a avut vânzări de 10.100 de exemplare pe ediţie, după primele trei luni a început să scadă sub pragul de 8.500 de exemplare şi a încheiat anul cu 8.300 de copii.
Ziarul Financiar
- Cotidianul de afaceri Ziarul Financiar a început anul cu vânzări de aproape 14.000 de exemplare, s-a menţinut aşa în primele trei luni, după care a scăzut sub 12.500 de exemplare şi aşa a rămas până la sfârşitul anului.
Financiarul
- Cotidianul de afaceri deţinut de trustul Intact a avut în luna ianuarie 2010 vânzări de 3500 de exemplare. În următoarele două luni a avut parte de o creştere spectaculoasă ajungând la peste 11.00 de exemplare vândute.
- Această creştere a fost urmată de o scădere aproape constantă care a dus ziarul, în luna decembrie, la vânzări mai mici decât în prima lună a anului (3.300 de exemplare pe ediţie).
Forbes România
- Forbes, revista bilunară editată de Adevărul Holding, a avut parte în 2010 de scăderi drastice. . La sfârşitul lui 2010, revista de afaceri avea vânzări cu 50% mai mici decât la începutul anului.
- În luna marte s-a înregistrat un vârf de peste 9.600 de exemplare, iar în ultimele luni ale anului vânzările Forbes se situau în jurul valorii de 4.300 de exemplare.
- Faţă de 2009, media de vânzări pe anul trecut a scăzut cu 2.300 de exemplare.
Cum au stat săptămânalele de satiră?
- Academia Caţavencu a început anul cu vânzări de 24.800 de exemplare pe ediţie. Per total, vânzările publicaţiei s-au înscris într-un tren descrescător.
- Astfel, la sfârşitul anului 2010, publicaţia trustului Realitatea-Caţavencu vindea cu 4.500 de exemplare mai puţin decât în luna ianuarie.
Kamikaze
- Lansată la jumătatea lunii martie, revista Kamikaze a avut un star bun: 12.700 de exemplare pe ediţie. Până la sfârşitul anului, săptămânalul n-a mai atins acest nivel, ba din contră, a urmat un trend descendent, ulterior stabilizându-se în jurul valorii de 7.000 de exemplare.
ANEXE
Vânzările ziarelor pe cele patru trimestre din 2010
ian- mar 2010 | apr-iun 2010 | iul-sept 2010 | oct-dec 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|
Click | 234,200 | 207,400 | 193,200 | 208,900 | |
Libertatea | 157,500 | 148,400 | 126,500 | 126,900 | |
Adevarul | 125,100 | 116,700 | 91,000 | 75,300 | |
Cancan | 77,100 | 58,500 | 55,500 | 48,300 | |
Jurnalul National | 55,000 | 66,200 | 46,100 | 48,100 | |
Gazeta Sporturilor | 44,100 | 42,400 | 44,500 | 39,900 | |
Romania Libera | 45,000 | 42,400 | 40,300 | 40,900 | |
PRO Sport | 28,700 | 33,200 | 39,000 | 31,400 | |
Saptamana Financiara | 18,700 | 18,200 | 17,400 | 46,316 | |
Academia Catavencu | 24,200 | 23,900 | 22,100 | 19,981 | |
Evenimentul Zilei | 28,000 | 22,500 | 20,000 | 18,200 | |
Ziarul Financiar | 14,000 | 12,300 | 12,200 | 12,154 | |
Gandul | 13,400 | 13,200 | 12,200 | 11,600 | |
Capital | 12,700 | 12,700 | 12,250 | 12,231 | |
Business Magazin | 10,100 | 8,400 | 8,500 | 8,330 | |
Kamikaze | 12,700 | 6,900 | 6,600 | 6,658 | |
Forbes | 9,400 | 8,200 | 6,100 | 4,582 | |
Financiarul | 8,700 | 9,000 | 3,800 | 3,844 |
Vanzarile medii pe 2010, comparate cu vanzarile medii pe 2009
Vânz?ri medii pe 2010 | Vânz?ri medii pe 2009 | Diferenta | |
---|---|---|---|
Click | 210642 | 215421 | -4779 |
Libertatea | 139583 | 185519 | -45936 |
Adevarul | 101730 | 110375 | -8645 |
Cancan | 60362 | 85506 | -25144 |
Jurnalul National | 53752 | 61919 | -8167 |
Gazeta Sporturilor | 42754 | 61780 | -19026 |
Romania Libera | 41855 | 46258 | -4403 |
PRO Sport | 33153 | 43484 | -10331 |
Saptamana Financiara | 25005 | 31033 | -6028 |
Academia Catavencu | 22583 | 28599 | -6016 |
Evenimentul Zilei | 22101 | 34276 | -12175 |
Ziarul Financiar | 12667 | 15790 | -3123 |
Gandul | 12610 | 15075 | -2465 |
Capital | 12463 | 19725 | -7262 |
Business Magazin | 8822 | 10618 | -1796 |
Kamikaze | 7136 | ||
Forbes | 7023 | 9364 | -2341 |
Financiarul | 6318 | 4443 | 1875 |
Comentarii
Ziarele moguliste nu o duc nici ele bine. Cel mai bine se pastreaza RL care este un cotidian echidistant. Felicitari!