Skip to main content

Două spoturi pentru Roşia Montană, considerate înşelătoare

 

Două spoturi pentru Roşia Montana Gold Corporation au fost declarate înşelătoare. Decizia a fost luată de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) în şedinţa din 5 august.

Publicitate

Reclamele vorbesc despre cele ”70 de milioane de dolari investiţi de RMGC în patrimoniu” şi despre “miile de locuri de muncă” pe care proiectul minier ar urma să le creeze.

[youtube width="350" height="280"]http://www.youtube.com/watch?v=MDXLvcn-W44 [/youtube]

Cele două spoturi au fost reclamate de asociaţia Eco Civica. Organizaţia a depus o plângere la CNA, for care, la randul lui, a trimis mai departe spoturile la RAC.

Consiliul Român pentru Publicitate este o organizaţie cu rol consultativ, dar CNA ţine cont adesea de recomandările RAC în momentul în care opreşte de la difuzare un spot

Ce a reclamat Eco Civica?

  • Potrivit sesizării, afirmaţia “soluţii, nu poveşti” este calomnioasă şi înşelătoare, cuvântul “poveşti” (considerat ca născocire, scornitură, minciună) discreditând argumentele contra aduse de cei care se opun exploatării aurului la Roşia Montană.
  • Afirmaţia “Roşia Montană are nevoie de bani pentru restaurarea caselor monument istoric, pentru conservarea galeriilor romane” este doar “în esenţă adevărată”, aceste activităţi nefiind printre obiectele de activitate ale RMGC şi nu fac obiectul unui aviz obţinut de companie.
  • Iar afirmaţia “aur pentru România” este înşelătoare prin omiterea oricăror precizări legate de măsura în care acest beneficu se va răsfrânge asupra statului, aşa cum el ar fi stipulat într-un eventual contract.
  • Comunicarea “nu precizează ce anume promovează”.
  • Proiectul “Roşia Montană” nu există într-o formă autorizată, fiind promovat un produs aflat încă în fază de analiză.

Cum sună recomandarea RAC?

  • Comitetul etic al RAC a decis că afirmaţia “mii de oameni din întreaga ţară vor avea din nou ce munci” şi afirmaţia “Proiectul Roşia Montană creează mii de locuri de muncă” nu au putut fi susţinute de către reprezentanţii RMGC, potrivit cărora politica de personal implică angajarea cu precădere a persoanelor fără ocupaţie din zona exploatării.
  • Antrenarea altor companii pentru colaborarea cu RMGC ( “muncitorii care descarcă piesele venite pe mare”, “şoferii care transportă străbătând ţara întreagă” etc) nu presupune, obligatoriu, crearea de noi locuri de muncă (“vor avea din nou ce munci”), ci furnizarea de volum de lucru suplimentar către aceste companii.
  • Cât priveşte spotul despre "restaurarea caselor monument istoric" şi "conservarea galeriilor romane, (...)”, afirmaţia “Roşia Montană Gold Corporation investeşte 70 de milioane de dolari în conservarea patrimoniului” poate crea consumatorului impresia că această investiţie este în derulare şi reprezintă o certitudine. În fapt, afirmaţia nu este susţinută întrucât, în acest moment, doar o parte din sumă a fost investită, iar investirea în totalitate se face pe perioada de derulare şi este condiţonată de anumiţi factori.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • ostropel ostropel
    Baltazar n-are bani de loc de veci
  • Florin Florin
    De ce nu vorbiti mai mult despre poluarea lasa ta in urma de stat la Rosia Montana? Aia nu mai conteaza ? ecologistii nu o vad ? Zona ar urma sa fie depoluata, in continuare riscurile ar fi aproape 0 sa se intample vreo tragedie
  • Anda Anda
    Bine, pana una alta, fostele yone miniere din Romania se confrunta cu saracia lucie. Sunt sigura ca multi ecologisti nu au vizitat Rosia sau Valea jiului, sau Anina, sa vada cat de disperati sunt acei oameni.

Trimite un comentariu

sus