Skip to main content

Agenţiile resping modificarea legii care, printre altele, interzice rebate-ul: " proiectul încalcă principiul libertăţii economice"

 

Publicitate

Agenţiile de publicitate cer Guvernului să retragă ordonanţa de modificare a Legii audiovizualului. Proiectul "încalcă principiul libertăţii economice", spune un punct de vedere al UAPR - Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România.

Una din prevederi atinge puternic agenţiile pentru că interzice rebate-ul (un subiect aproape tabu al industriei, un fel de "para-ndărăt" pe care televiziunile îl dau înapoi, din bugetul de publicitate, către agenţiile de media).

Ce este rebate-ul? Este un procent din suma pe care agenţiile o investesc în publicitate, pe care televiziunile/posturile de radio îl restituie agenţiilor. Din bugetul de publicitate, o parte din bani se întorc la agenţia de publicitate ca un fel de"bonus". Rebate-ul este unul din principalele criterii de alocare a publicităţii.

Cum este interzis rebate-ul în proiectul de lege? Proiectul nu vorbeşte direct de rebate, ci spune că: "Intermediarii (...) nu pot să primească altă plată sau contraprestaţie decât cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România:

Proiectul "încalcă principiul libertăţii economice, cu efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale."

Propunerea îngrădeşte dreptul agenţilor de a-şi construi campanii media integrate şi afectează posibilitatea acestora de a folosi în mod egal, unitar şi nediscriminatoriu spaţiile publicitare puse la dispoziţie de trusturile media.

Propunerea limitează puterea de negociere a agenţiilor de media, denumite intermediari, în relaţia cu radiodifuzorii şi favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spaţiului publicitar propriu.

Radu Florescu, preşedinte UAPR: 

"Elaborarea unui proiect de act normativ fără a consulta partenerii de dialog şi instituţiile care reglementează şi veghează la respectarea principiilor libertăţii economice, a transparenţei şi competiţiei pun sub semnul întrebării dorinţa declarată de reglementare corectă şi nediscriminatorie a acestei pieţe."

Punctul de vedere al UAPR:

UAPR solicită guvernului retragerea OUG care modifică Legea Audiovizualului, nr 504/2002

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) solicită guvernului României retragerea proiectului de modificare, prin ordonanţă de urgenţă a Legii audiovizualului, nr 504/2002 care încalcă principiul libertăţii economice, cu efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale.

”Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România este o instituţie pentru care transparenţa este unul dintre principiile de bază. Elaborarea unui proiect de act normativ fără a consulta partenerii de dialog şi instituţiile care reglementează şi veghează la respectarea principiilor libertăţii economice, a transparenţei şi competiţiei pun sub semnul întrebării dorinţa declarată de reglementare corectă şi nediscriminatorie a acestei pieţe”, a declarat Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi&Saatchi România, preşedintele Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.

UAPR respinge propunerea privind introducerea în Legea audiovizualului a articolului 29, din cauza efectelor negative pe care le va genera asupra competiţiei pe piaţa serviciilor media audiovizuale, în contradicţie cu obiectivul declarat al propunerii de act normativ.

Conform propunerii, în Legea Audiovizualului urmează să fie introdus articolul 29 care stipulează următoarele:

“Art. 291 (1) Orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate.

(2) Orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de intermediarii menţionaţi la alin. (1) beneficiarilor finali ai publicităţii televizate, vor fi în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul. Intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor şi mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ.

(3) Obiectul achiziţionării menţionate la alin. (1) va fi plătit direct de către beneficiarul final al publicităţii televizate radiodifuzorului, în baza facturii ce va fi transmisă beneficiarului final al publicităţii televizate de către radiodifuzor. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestora, acordat de către radiodifuzor trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate.

(4) Intermediarii menţionaţi la alin. (1) nu pot să primească altă plată sau contraprestaţie decât cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului."

Modificările propuse în ordonanţa de urgenţă care modifică Legea audiovizualului, nr 504/2002, au un profund impact negativ asupra mediului concurenţial prin favorizarea radiodifuzorilor.

Propunerea îngrădeşte dreptul agenţilor de a-şi construi campanii media integrate şi afectează posibilitatea acestora de a folosi în mod egal, unitar şi nediscriminatoriu spaţiile publicitare puse la dispoziţie de trusturile media.

Propunerea limitează puterea de negociere a agenţiilor de media, denumite intermediari, în relaţia cu radiodifuzorii şi favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spaţiului publicitar propriu. O astfel de măsură nu oferă nici un fel de garanţie în privinţa reducerii anumitor costuri din partea clienţilor, beneficiari ai relaţiei cu radiodifuzorii. Măsura propusă distorsionează inclusiv mediul concurenţial în care-şi desfăşoară activitatea difuzorii de media.

Propunerea de act normativ pierde complet din vedere rolul complex pe care îl au agenţiile de publicitate ca şi consultant. Clienţii nu vor mai avea acces la servicii de consultanţă pentru identificarea celor mai bune formule de compatibilizare a nevoilor clientului – agent economic cu preferinţele publicului şi pentru implementarea campaniilor media în raport cu caracteristicile produsului/serviciului, profilul consumatorilor de media şi comportamentul acestuia.

Astfel, în mod indirect, inclusiv consumatorul final pierde întrucât calitatea informaţiei este inferioară. Nu trebuie pierdut din vedere şi faptul că scopul eliberării licenţei radio-tv este de informare a consumatorului.

Preocupaţi de soluţionarea acestei situaţii într-o manieră constructivă, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România îşi exprimă disponibilitatea de a fi un partener activ în procesul de dezbatere publică a propunerilor de îmbunătăţire a legislaţiei în domeniul audiovizualului.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Mircea Mircea
    Mie nici acum nu-mi vine sa cred ca a putut spune asa ceva. Vad ca nimeni nu a sarit in sus, mai ales din partea televiziunilor.
    Azi-maine, agentiile de publicitate vin si la mine in curte si se rastesc la mine ca am monopol pe proprietatea mea privata ! :)
    Ar fi de ras daca nu ar fi de plans.
  • previzibil previzibil
    Da, si mie tot fraza asta mi s-a parut cea mai aberanta, de aceea am citat-o si eu. E noaptea mintii!
  • Mircea Mircea
    "favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spațiului publicitar propriu."
    Cu tot respectul, dar omul asta e tampit de-a dreptul ??? Cum sa acuzi pe cineva ca are un monopol pe ceea ce el produce ? Si sa se supere ca nu ii da si lui din acest produs, sa castige si el ceva, nefacand nimic ?!
    Am recitit de cateva ori formularea si tot nu-mi revin ! "favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spațiului publicitar propriu".
  • mircea mircea
    Penalul Florescu a preluat el problema in club - adica exact partea interesata cel mai mult si cu cea mai mica credibilitate - penibil. De ce nu se implica IAA unde sunt si toate partile interesate de legea audiovizualului: clienti, furnizori si agentii. De ce nu se organizeaza o masa rotunda la care sa se dezbata subiectul - Florescu dupa ce a penibilizat toata industria de publicitate cu festivaluri care nu se mai tin, a bagat in r----t si industria de media cu clubul lui, acum distruge tot. Tot ce atinge putrezeste. Treziti-va odata industrie !
  • previzibil previzibil
    Hai ca e tare asta: ”Propunerea limitează puterea de negociere a agențiilor de media, denumite intermediari, în relația cu radiodifuzorii și favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spațiului publicitar propriu.”

    Adica faptul ca 5-6 agentii controleaza 95% din bugetele din piata, si decid soarta a sute de clientii si sute sau poate mii de furnizori, nu e monopol, e monopol sa ii lase pe aia sa lucreze direct!! Tare, d-le Florescu!

    Ar fi o foarte mare chestie sa taie aceasta relatie vicioasa si sa lase clientii si furnizorii sa lucreze direct, dar sunt foarte multi bani la mijloc si interese foarte mari, si nu cred ca agentiile vor lasa pur si simplu cascavalul din mana, vor renunta la zecile de milioane din rebate si se vor multumi doar sa faca creatie si planing. As vrea sa traiesc sa o vad si pe asta, dar sunt sceptic.

    Ce se va intampla, in practica, e ca se vor duce la Dan Voiculescu, caruia i se atribuie treaba si vor zice: de la tine nu mai cerem rebate, sau iti dam bugete mai mari, dar cu restul lasa-ne in duda noastra. Se va incheia la masa verde. Asta daca intr-adevar dan Voiculescu e in spate. Poate e doar o fumigena, treaba asta cu Dan Voiculescu.
  • Marius Marius
    dreptatea este undeva la mijloc. pentru ca stau cu capul plecat la client, agentiile cocoseaza publisherii, care duc oricum toate cheltuielile proiectelor
  • Dinu Dinu
    Agentiile se zvarcolesc. Un project antispaga e deranjant. Mafia lucreaza pentru burta ei. In Germania si in Olanda se fac ani buni de mititica pentru "rebate". E un project curajos aceasta ordonanta de urgenta .
  • Anca Anca
    nu intra toate in faliment, tot scapa cateva; e ca pe vremea lui nastase
  • george george
    Daca eu ma inteleg cu clientul direct(negociez inclusiv tarife..), dar clientul este obligat la nivel international sa lucreze cu o agentie. Iar agentia imi spune ca vrea rebate... la final pentru a lucra cu acest client.. nu cumva peste toate are si iz penal pentru santaj??? O mica tema de gandire pentru agentii... lasand la o parte diferenta de tarife intre agentii si clienti etc...

Trimite un comentariu

sus