Agenţiile de publicitate cer Guvernului să retragă ordonanţa care modifică Legea audiovizualului. Punctul sensibil pentru agenţii este rebate-ul (sumă de bani care se întoarce către publicitari de la televiziuni), care este scos în afara legii.
Decizia Guvernului “aduce mari îngrijorări mediului de afaceri, care aşteaptă predictibilitate şi stabilitate a cadrului legislativ”, spun într-un punct de vedere comun cele mai importante organizaţii ale industriei, IAA – International Advertising Association şi UAPR – Uniunea Agenţiilor de publicitate din România.
“Ordonanţa aprobată azi nu îşi justifică caracterul de urgenţă. De aceea, solicităm Guvernului retragerea ei şi începerea unor consultări reale şi constructive”.
Ce este rebate-ul? Este un procent din suma pe care agenţiile o investesc în publicitate, pe care televiziunile/posturile de radio îl restituie agenţiilor. Din bugetul de publicitate, o parte din bani se întorc la agenţia de publicitate ca un fel de"bonus". Rebate-ul este unul din principalele criterii de alocare a publicităţii şi ajunge şi la câteva zeci de procente din buget.
Ce mai spun publicitarii:
"Asociaţiile semnatare a acestui comunicat de presă au solicitat în mod repetat Guvernului să organizeze dezbateri transparente cu toate părţile interesate şi cu societatea civilă, pe o lege care în ultimă instanţă are efecte inclusiv asupra libertăţii de exprimare şi a dreptului la imagine. Subiectul audiovizualului necesită o abordare atentă în special într-o perioadă sensibilă şi critică pentru România, şi anume în plină campanie electorală.
Tinem sa mentionam ca industria de marketing, media si comunicare cuprinde pe langa audio-vizual si alte canale de comunicare – presa, online, outdoor. De aici, se poate deduce un caracter partinitor, chiar anticoncurential al ordonantei.
Ordonanţa aprobată azi nu îşi justifică caracterul de urgenţă. De aceea, solicităm Guvernului retragerea ei şi începerea unor consultări reale şi constructive, pentru elaborarea unei legislaţii care să asigure respectarea principiilor şi reglementărilor privind concurenţa, precum şi un mediu adecvat industriei de marketing, media şi comunicare."
Eu zic ca piata de TV o sa aiba un soc daca aceasta lege va fi aplicata