Skip to main content

Publicitarii cer retragerea ordonanţei care interzice rebate-ul

 

Publicitate

Agenţiile de publicitate cer Guvernului să retragă ordonanţa care modifică Legea audiovizualului. Punctul sensibil pentru agenţii este rebate-ul (sumă de bani care se întoarce către publicitari de la televiziuni), care este scos în afara legii.

Decizia Guvernului “aduce mari îngrijorări mediului de afaceri, care aşteaptă predictibilitate şi stabilitate a cadrului legislativ”, spun într-un punct de vedere comun cele mai importante organizaţii ale industriei, IAA – International Advertising Association şi UAPR – Uniunea Agenţiilor de publicitate din România.

“Ordonanţa aprobată azi nu îşi justifică caracterul de urgenţă. De aceea, solicităm Guvernului retragerea ei şi începerea unor consultări reale şi constructive”.

Ce este rebate-ul? Este un procent din suma pe care agenţiile o investesc în publicitate, pe care televiziunile/posturile de radio îl restituie agenţiilor. Din bugetul de publicitate, o parte din bani se întorc la agenţia de publicitate ca un fel de"bonus". Rebate-ul este unul din principalele criterii de alocare a publicităţii şi ajunge şi la câteva zeci de procente din buget.

Ce mai spun publicitarii:

"Asociaţiile semnatare a acestui comunicat de presă au solicitat în mod repetat Guvernului să organizeze dezbateri transparente cu toate părţile interesate şi cu societatea civilă, pe o lege care în ultimă instanţă are efecte inclusiv asupra libertăţii de exprimare şi a dreptului la imagine. Subiectul audiovizualului necesită o abordare atentă în special într-o perioadă sensibilă şi critică pentru România, şi anume în plină campanie electorală.

Tinem sa mentionam ca industria de marketing, media si comunicare cuprinde pe langa audio-vizual si alte canale de comunicare – presa, online, outdoor. De aici, se poate deduce un caracter partinitor, chiar anticoncurential al ordonantei.

Ordonanţa aprobată azi nu îşi justifică caracterul de urgenţă. De aceea, solicităm Guvernului retragerea ei şi începerea unor consultări reale şi constructive, pentru elaborarea unei legislaţii care să asigure respectarea principiilor şi reglementărilor privind concurenţa, precum şi un mediu adecvat industriei de marketing, media şi comunicare."

Citiţi ce prevede ordonanţa de urgenţă, publicată în exclusivitate de Paginademedia.ro, AICI.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • XXX XXX
    uitati mai multe lucuri : suntem singura tara din lume cu o astfel de lege, rebate ul acela se intoarce si la clienti, ordonanta da putere de negociere 100% statiilor, este un paragraf in ordonanta care este dat impotriva unui singur om ( misto lege nu?) - paragraful cu shr de audienta pe doua statii.....etc
    Eu zic ca piata de TV o sa aiba un soc daca aceasta lege va fi aplicata
  • Mircea Mircea
    Mai uita-te pe B1 si la publicitate, si apoi povestim.
    Toate presa basista traieste numai din contracte cu statul si din santajarea clientilor.
    Chestiunea cu "legea e anticonstitutionala" poate ne-o si explici.
  • ?! ?!
    culmea e ca rebate-ul a fost introdus tot de televiziuni, incepand cu.... Antenele. Dar e mult mai simplu. Legea e anticonstitutionala, deci se poate ataca in instanta, sau, daca nu exista consum nu exista rebate. Deci Antenele ar fi foarte transparente fara publicitate. Sigur in arsenalul ANtenelor sta santajul vezi Oltchim. Daca ne dai bani spunem ca suntetio frumosi si devreme acasa, daca nu ne dai bani spunem ca mancati banii poporului ca sunteti pe pieredere, ceea ce oricum era adevrat. DE CE NU S-A INTRODUS IN ACEASTA ORDONANTA INTERZICEREA CONTRACTELOR CU STATUL(pe pierdere generalizata), dar nu s-a introdus pentru ca singurele televiziuni care au contract cu firme de stat sunt.... ANTENELE.
  • Mircea Mircea
    Spuneam si eu mai devreme, chiar reprezentantii agentiilor au ridicat aceasta problema: sunt reglemantari diferite pe piata de publicitate si nu e ok.
    Trebuie urgent o lege care sa interzica aceste practici mafiote in toata publicitatea !
  • Mircea Mircea
    Stai linistit, banii clientilor nu se vor pierde, ei doar vor fi cheltuiti eficient si transparent. Deci statul nu va pierde, banii se vor factura. Vor castiga, in schimb, clientii, in primul rand, care pana acum au platit mult mai mult decat ar fi trebuit si televiziunile care vor incasa mai mult.
  • Mircea Mircea
    Corect !
    Aici au pus punctul pe i. Ar trebui o lege separata care sa cuprinda toate mediile de promovare, abia atunci se va face curatenie cu adevarat intr-o piata acaparata de un sistem mafiot cu gulere albe.
  • andreipo andreipo
    Si totusi, am si eu o nelamurire - cum ramane cu internetul - pentru ca si acolo suntem sufocati de rebate !!! Cum e posibil sa fie facuta o lege doar pentru televiziune? Pai in conditiile astea, agentiile vor sufoca cu rebate internetul... pana nu mai ramane nimic din el. Cine reprezinta totusi si aceasta parte din industrie? Ca vad ca toti tac malc ...Hai mai Petrisor, pune si tu intrebarea asta ...
  • vasile vasile
    Hai ca la creativitate sunte-ti blana. De aici mai ieseau banutii, acum pa.
  • Stefan Stefan
    Urmeaza omorarea intermediarilor in piata electrocasnicelor, auto, etc. Multi frustrati comenteaza rebate-ul...Orice adaos comercial este ascuns beneficiarului! Si la piata! Pai asa e facuta America, pe care multi ne-am dorit-o...orice economie de piata functioneaza si prospera pe seama intermediarilor...Poate vor creste comisioanele media, nimanui nu-i va conveni sa lucreze pe 2-3%, iar in caz contrar, Clientii nu au decat sa-si faca strategie singuri, cu degetele lor groase, platind direct la tv-uri si intreband ca boii ce sa cumpere GRPs sau numar de spoturi! Nu mai vorbesc ca bugetele se vor redistribui ca si pana acum catre cei abili (medii) care vor gasi cai sa intoarca la portofel, nu uitati ca multi Clienti asteapta parte din rebate la portofel... Hai sa fim sinceri, nu poti impune unei societati comerciale cat sa castige si ce sa scrie pe facturi! Poate vom asista la costuri de productie spoturi pentru Clienti (aprobate) de 500K euro minim sau la agentii care vor incepe sa faca creatie pentru diverse trusturi media cu fee-uri impresionante, nu vor putea reglementa prin ordonante tot ce poate omul sa inventeze ca sa-si traga lovele! Si mari si mici, vrem rebate-uri, asa ca vom distribui bugetele catre alte medii eventual, care nu sunt vizate de minunata ordonanta (deocamdata reglementeaza tv-ul). In mod sigur, nu existenta in nici o tara asa o masura! Mai mult, fiecare televiziune va avea cate un nou job disponibil la trafic, omul bun la inserat reclame in meciuri, desigur in "pauzele firesti"!
    Stima celor coerenti, analitici si neindoielnici! De cat mult si fara rost, mai bine putin si prost!
    Mai bine dadeau o ordonanta cu IQ-ul minim obligatoriu al celor care sa poata initia o lege!
    Celor care vor binele tarii, prin desfiintarea agentiilor de publicitate, le recomand sa vada cat este piata de publicitate totala pe an si apoi sa faca un calcul simplu (daca ii duce mintea desigur) cate lucruri bune se pot face cu acesti bani, inexistenti desigur, daca desfiintam piata de publicitate! Din cate stiu agentiile sunt platitoare de taxe si impozite, daca le limitam profiturile, vom limita si veniturile la bugetul de stat!
    Imi doresc o industrie puternica, in care pentru 3 luni de zile nici o agentie de publicitate sa nu comita pentru 3 luni, ca o forma de boicot, vreun buget pe tv. Si nici sa nu elaboreze vreo strategie pentru tv!
    Probabil ca vor infiinta televiziunile cate o agentie in house! Apropo regiile vanzatoare vor fi considerate furnizori, sau le vor fi anulate contractele de reprezentare?
  • carotida carotida
    sunt de acord cu asta:
    Tinem sa mentionam ca industria de marketing, media si comunicare cuprinde pe langa audio-vizual si alte canale de comunicare – presa, online, outdoor. De aici, se poate deduce un caracter partinitor, chiar anticoncurential al ordonantei.

    Cum facem sa scapam de rebate si in celelalte canale media?
  • raul raul
    hai flo la culcare ca termina gadea acum cu tocatul la rate.la ce bine se vand televiziunile imi e ca raman si fara banii de acum de pe publicitate.pro tv-ul se exclude ca gandeste liber si macar nu se baga in haznaua politica.vorba cuiva : excludeti toti intermediarii sa vedem cum mai face voiculescu bani vanzand energia statului tot statului.securistul tot securist pana la moarte.
  • flo flo
    Singurii care se revolta la aceasta ordonanta sunt publicitarii, singurii! Televiziunile si cei care platesc Pub sunt recunoscatori ca nu vor mai fi furati de agentii, care taiau si spanzurau pe banii lor, mintind ambele parti si tragandu-si sume uriase. Daca ramane ordonanta, vor sti clar: platesc atat pt atat, transparent si simplu.
  • aprob pozitiv aprob pozitiv
    Nea' Geimsbond & friends, daca au de ales intre un canal media care da clientului cel mai bun pret si un alt canal media care ii da lui Geimsbond cel mai bun rebate, ce va alege oare?
    E un conflict de interese, nu?
    Isi pacaleste clientul, nu?
    Cine pierde?
    Pierde presa!
    O tara are nevoie de presa!
    O presa sanatoasa este un bun national, fie de opozitie, fie pro-putere.
    Fara agentiile de media se poate trai, chiar ar putea sa dispara, fara probleme.
    Ponta a facut exact ce trebuia facut pentru tara.
    Salveaza presa care a ajuns sleita de capusele astea nesatule.

    IAA Romania nu reprezinta si presa, doar agentiile si cativa clienti multinationali.
  • alina alina
    Procentele care se intorc la agentii sunt de ordinul zecilor de milioane de eoro. Agentia minte beneficiarul si jefuieste furnizorul printr-o metoda clara de santaj: imi dai rebate mai mare ca daca nu iti tai tot bugetul. Romania se trezeste mai greu. Aceasta ordonanta nu face decat sa curete industria publicitatii. In spatelle IAA si UAPR se afla tocmai cei ce au beneficiat de acest furt/spaga. Era si normal sa protesteze. Guvernul a adoptat o pozitie curajoasa. Bravo lui!
  • serban serban
    Culmea tupeului! N-am mai vazut atata nesimtire. Ordonanta ar "aduce mari îngrijorări mediului de afaceri, care așteaptă predictibilitate și stabilitate a cadrului legislativ”. E tocmai invers. Aceasta ordomamta aduce LEGALITATEA in mediul de afaceri. Un mediu murdar si corupt cum este cel al publicitatii se teme de reglementari si de norme deontologice. Interzicerea rebate-ului ar trebui completata ulterior printr-o lege speciala cu efecte penale imediate. "Dare si luare de mita" este definitia rebate-ului pe direct. Incepem si noi sa devenim europeni cu aceasta ordonanta.

Trimite un comentariu

sus