Antena 1, Antena 3, Euforia şi Antena 2 ar putea reintra în grila operatorului DTH Digi, deţinut de RCS, dacă Guvernul va ţine cont de recomandările Consiliului Concurenţei.
Paginademedia.ro, care a intrat în posesia documentului de la Consiliul Concurenţei, vă prezintă, în exclusivitate, observaţiile Consiliului Concurenţei la adresa Ordonanţei de urgenţă pentru modificarea Legii audiovizualului.
Consiliul Concurenţei avizează favorabil Ordonanţa Guvernului doar în condiţiile în care executivul va ţine cont de observaţiile forului.
Principalele observaţii ale Consiliului Concurenţei, din informaţiile obţinute, în exclusivitate, de paginademedia.ro:
- Între distribuţia programelor TV prin cablu şi retransmisia prin satelit (de tipul Digi sau Dolce) nu se face diferenţă în aplicarea principiului must-carry (posturile publice şi posturile TV libere la retransmisie se transmis în mod obligat de către operatori). Urmare a acestei observaţii, canalele Antenelor (care cereau bani pentru a fi retransmise pe Digi) vor intra în grila operatorului. Aceasta este cerinţa fără de care Ordonanţa nu poate fi avizată de Consiliul concurenţei.
- Consiliul recomandă ca posturile TV se introduc în grila operatorului nu în ordinea descrescătoare a audienţei (cum propunea ordonanţa), ci în ordine crescătoare. În acest fel, vor fi încurajate şi posturile de televiziune mai mici. Plasarea posturilor mari la început ar consolida puterea acestora în defavoarea canalelor noisau mai mici.
- Nu se poate asigura o transmise a programelor la aceeaşi calitate, deoarece şi aparatele de emisie ale posturilor TV sunt diferite şi au parametri diferiţi de funcţionare, spune Consiliul Concurenţei.
- Prevederea care interzice rebate-ul şi spune că clienţii de publicitate trebuie să discute cu fiecare televiziune în parte trebuie reformulată. În actuala formulă, există riscul ca radiodifuzorii nu pot fi opriţi să îşi valorifice spaţiul publicitar în mod direct. "O limitare a dreptului radiodifuzorului de a dispune de spaţiul său publicitar, conform intereselor legitime, poate reprezenta o restrângere a libertăţii economice, consacrate de art. 45 din Constituţia României", spune Consiliul.
Detaliile, în continuare:
Nu există diferenţă între cablu şi DTH
Consiliul Concurenţei consideră că articolul referitor la principiul must-carry se aplică şi la cablişti şi la DTH.
“Orice distribuitor care transmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii are obligaţia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin norme internaţionale la care România este parte.”
Obligaţia prevăzută de prezentul articol în sarcina distribuitorilor de servicii se aplică atât pentru retransmisia serviciilor de programe prin reţele de cablu analogic şi reţele de cablu digital, cât şi pentru retransmisia serviciilor de programe de către distribuitorii de servicii prin reţele de comunicaţii electronice prin satelit.
Urmare a acestei prevederi, posturile Intact vor reintra în grila Digi. În prezent, Antenele au ieşit de pe platforma digitală Digi, după ce au cerut RCS şapte milioane de euro pentru retransmisie, ofertă declinată de operatorul de telecomunicaţii.
Ordinea posturilor pe cablu
Posturile de televiziune ar trebui să se ordoneze în grila cabliştilor în ordine crescătoare, nu descrescătoare, cum propune acum ordonanţa, spune consiliul concurenţei.
De ce?
"O aşezare în ordine descrescătoare ar favoriza posturile TV cu cote mari de audienţă, în dauna posturilor cu cote mai reduse, contribuind la consolidarea artificială a cotelor de piaţă ale liderilor de piaţă."
Consiliul sugerează şi o consultare a publicului:
"Ar trebui să fie avute în vedere preferinţele particulare ale abonaţilor. Aceste preferinţe pot fi particularizate în funcţie de profilul social şi economic al telespectatorilor sau de regiunea în care trăiesc.
Distribuitorii de programe au ignorat până în prezent preferinţele individuale ale clienţilor lor, oferindu-le acestora pachete cu posturi TV numeroase, dar care nu sunt neapărat şi posturile TV pe care aceştia ar dori să le vizioneze şi pentru care sunt dispuşi să plătească.
Abonaţii sunt cei care plătesc pentru serviciile distribuitorilor şi ar trebui să aibă un cuvânt mai important decât în prezent la alegerea programelor radio-TV."
Semnalul TV nu poate fi acelaşi pe toate posturile
În formula actuală, textul Guvernului impune distribuitorilor de cablu ca parametrii finali de transmisie să fie “similari pentru toate programele TV”.
Semnalul original este diferit de la un post TV la altul, spune Consiliul Concurenţei. În aceste condiţii, “ar fi de preferat o reformulare care să elimine posibila ambiguitate, respective să precizeze că obligaţia este de a conserva şi retransmite semnalul la nivelul iniţial de calitate pentru fiecare program în parte.”
Relaţia client – agenţie de publicitate – televiziuni. Articolul trebuie reformulat
În formularea actuală, ordonanţa de urgenţă implică mai multe riscuri, consideră Consiliul concurenţei.
Consiliul, despre forma actuală:
- Este limitată libertatea economică a radiodifuzorilor de a dispune după cum doresc de spaţiul lor publicitar.
- Dezavantajul ar fi mai pronunţat pentru televiziunile mai mici, care oferă acelaşi volum de spaţiu publicitar, dar care pot avea difizultăţi în a găsi clienţi şi preţuri bune pentru acest spaţiu, având în vedere cotele de audienţă mai scăzute şi, în consecinţă, un interes mai scăzut al clienţilor.
- Radiodifuzorii nu pot fi opriţi să îşi valorifice spaţiul publicitar în mod direct, dacă vor dori acest lucru, caz în care vor încasa direct sumele cuvenite de la beneficiarii finali.
- O limitare a dreptului radiodifuzorului de a dispune de spaţiul său publicitar, conform intereselor legitime, poate reprezenta o restrângere a libertăţii economice, consacrate de art. 45 din Constituţia României. Orice restrângere a acestei libertăţi se poate face doar în cazuri temeinic justificate.
- De pe poziţiile agenţiei de media este de remarcat că prin contracte punctuale în numele beneficiarului final, le scade puterea de negociere faţă de radiodifuzori.
Consiliul Concurenţei cere reformularea articolului de mai jos care se referă la rebate, fără a da însă sugestii:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro"Art. 29' (1) Orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate.
(2) Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de intermediarii mentionati la alin. (1) beneficiarilor finali ai publicitatii televizate, vor fi in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul. In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret.
(3) Obiectul achizitionarii mentionate la alin. (1) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestora, acordat de catre radiodifuzor trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate.
(4) Intermediarii mentionati la alin. (1) nu pot sa primeasca alta plata sau contraprestatie decat cea care Ie este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.
Comentarii
Pe de alta parte unele posturi transmise DTH, prin satelit, au compresie mai mare decat altele, se vad mult mai mult si mai des macroblocurile de compresie, si nu cred ca asa pleaca de la sursa. Asta ar trebui reglementat, sa nu poata un operator sa retransmita un post cu calitatea celui mai infect film de pe youtube ca sa economiseasca el banda.