România TV, deţinută de deputatul Sebastian Ghiţă, şi Antena 3, postul de ştiri al trustului Intact, au început să se atace direct, prin intermediul ştirilor. „O nouă dezinformare marca RTV”, titra Antena 3 în urmă cu trei zilei în cadrul emisiunii Subiectiv. Ieri a fost rândul România TV: "Antena 3 copiază ştirile RTV", a pus canalul pe burtieră.
Cum a pornit războiul?
Acum trei zile, la Subiectiv, Răzvan Dumitrescu povestea atunci o situaţie „inedită” cu care s-a confruntat RTV, postul de ştiri al lui Sebastian Ghiţă. România TV a prezentat un sondaj, realizat de Avangarde, potrivit căruia Crin Antonescu ar fi fost depăşit în sondaje de Călin Popescu Tăriceanu. Şeful Avangarde a precizat însă, tot la România TV, că unul dintre graficele prezentate pe ecran nu aparţine institutului de sondare a opiniei publice, situaţie ironizată de Răzvan Dumitrescu.
<script src="http://ivm.inin.ro/js/embed.js?id=ylcnnotMmnH&width=400&height=303&autoplay=1&wide=true" type="text/javascript"></script>
La două zile după ştirea de la Antena 3, România TV a ieşit la contraatac: „Antena 3 copiază ştirile România TV”. Postul a acuzat Antena 3 că ar fi preluat mai multe ştiri ale România TV şi că le-ar fi prezentat drept informaţii exclusive.
La ce foloseşte această ceartă a televiziunilor? Chiar telespectatorilor, e de părere Ioana Avădani, director al CJI si visiting fellow la European Studies Center, Oxford University.
„Publicul de televiziune este "fidel", urmăreşte unul şi acelaşi canal, în care se regeăseşte, care îi consolidează opţiunile şi credinţele anterioare. Contrar aşteptărilor, oamenii nu se uită la TV ca să "îşi formeze o opinie", ci ca să-şi consolideze propriile opinii”, spune Avădani.
„Ca atare, astfel de "dispute" nu sunt conduse pentru a convinge pe cineva de vreun adevar, ci pentru a oferi propriului public un spaţiu de confort mental. Nu cred că publicul Antenei 3 vrea să afle "ceva", ci doar să i se mai confirme odată că "Ghiţă e un ticălos". E un gen de abordare care se adresează emoţiilor, nu raţiunii”, mai adaugă Ioana Avădani.
Şefa CJI este de părere că invectivele, acuzele, limbajul "colorat" până la violenţă sunt „instrumente din arsenalul stimulării emoţionale”. „Ele sunt menite să stârnească în spectator furia şi dispreţul pentru celălalt, nu să-l invite la o analiză critică a faptelor”, a spus Avădani.
Răzvan Martin, coordonator program FreeEx, ActiveWatch, spune că cearta dintre cele două televiziuni de ştiri face transparente pentru publicul larg „interesele patronilor de presă”.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.roRăzvan Martin: „Disputa este între doi politicieni şi oameni de afaceri care deţin, printre altele, şi instituţii de presă. Cred că e vorba mai degrabă de o bătălie în jurul unor interese politice şi economice, bătălie care se poartă pe terenul de luptă oferit de spaţiul mediatic şi în care principala arma este cea editorială. Ceea ce face şi mai interesantă disputa este că ambii patroni fac parte din aceeaşi tabără politică. Nu pot decât să-mi imaginez ce interese sunt la mijloc. În orice caz, este încă un cui bătut în sicriul credibilităţii presei”.
Comentarii