Emisiunile tabloid mustesc de aluzii sexuale, stereotipuri de gen ori referiri la aspectul fizic. Dacă în presa scrisă bărbaţii sunt dominanţi, având 72,34% din totalul apariţiilor (4.099 – valoare absolută), femeile predomină în reclamele TV, potrivit studiului Imaginea femeii în mass-media, realizat de ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a presei.
Conform studiului bărbaţii sunt mai prezenţi decât femeile chiar şi în presa tabloidă.
Ce comentarii se fac în emisiunile tabloid:
ALUZII SEXUALE.
- Carmen Şerban: Stai să mă dezbrac, l-am văzut pe domnul Maciucă şi... Cătălin Măruţă: uhuuu. (Happy Hour)
- Viorel Lis cântă: „şi-am îmbătrânit şi nu mai pot, nu mai ia pistolul foc, şi-am să-l dau la o vecină, să-l curate de rugină" Doamna Mary: „dacă nu ar lua, Oana n-ar mai sta". (Happy Hour)
- Cristian Ţânţăreanu: „.....mi-ar plăcea şi mie o schimbare: să divorţez de ea şi să iau una, aşa, mai de 18-20 de ani, că se poartă. ....aia de 18 ani are şi o bunică, dacă nu mă descurc cu ea, trec la bunică..." (Happy Hour)
- Radu Mazăre o invită pe Simona Gherghe în casa în care stă în chirie.
Simona Gherghe: păi mai e loc acolo? Radu Mazăre: pentru tine întotdeauna
găsesc un loc, dacă nu, toată lumea la grămada, e vreo problemă? (Acces Direct)
- Corneliu Vadim Tudor: "Primesc scuzele, doar sunt un om civilizat, dar ar fi mult mai bine venite dacă ar trimite-o şi pe Adelina". (Acces Direct)
REFERIRI LA ASPECTUL FIZIC.
- Cătălin Măruţă: „foarte sexi, are şenile în picioare, băi sexi e Anca Ţurcaşiu asta, sexi e, serios!" (Happy Hour)
- Voice Over (despre Oana Zăvoranu): „Zăvoranca a făcut show la maximum, mai periculoasă decât Cat Woman, vedeta, a intrat în pielea unei asistente de 5 stele: blondă, îmbrăcată într-un corset negru, colanţi lucioşi şi cu ghetuţe cu toc, Zăvo
a adus domnii slabi de inimă în pragul infractului. (...) Puţin a lipsit ca în platoul emisiunii lui Dan Capatos să fie aduse extinctoarele. Prea mirosea a extaz! Oana a făcut spectacol şi cu fosta candidată la rolul de asistentă, Pamela de România. Două blondine care au ameţit domnii cu mişcarile lor, două sexy lady...(Acces Direct).
STEREOTIPURI DE GEN.
- Stelian Ogică: „Am stabilit de comun acord că dacă mă va asculta şi va fi o fată fair-play va ajunge să îşi îndeplinească toate planurile şi visele ei. (...) am pretenţia eu să iau deciziile, bine luăm deciziile împreună, îi explic până întelege că aşa ar fi cel mai bine de făcut. Niciodată nu i-am impus pentru că dacă îi pui ceva unei femei, bărbaţii care impun femeilor anumite lucruri, mai ales care nu sunt de acord, sigur că nu le vor ţine lângă ei sub nicio formă." (Acces Direct)
- Concurent M.M: „Treaba ta e la cratiţă, nu aici!" (Schimb de mame)
- Adriana Bahmuţeanu: „Bărbaţii sunt... nu vreau să folosesc un cuvânt urât cum ar fi <<laşi>>, bărbaţii sunt comozi şi nu vor să crească copiii altora. Bărbaţii uneori nu-şi cresc şi proprii lor copii". (Acces Direct)
- Stelian Ogică: „Am stabilit de comun acord că dacă mă va asculta şi va fi o fată fair-play va ajunge să îşi îndeplinească toate planurile şi visele ei. (...) am pretenţia eu să iau deciziile, bine luăm deciziile împreună, îi explic până întelege că aşa ar fi cel mai bine de făcut. Niciodată nu i-am impus pentru că dacă îi pui ceva unei femei, bărbaţii care impun femeilor anumite lucruri, mai ales care nu sunt de acord, sigur că nu le vor ţine lângă ei sub nicio formă." (Acces Direct).
Concluziile studiului
Studiul mai relevă că bărbaţii (56%) sunt mai des invitaţi în emisiunile TV decât sunt femeile (44%).
În urma cercetării s-a constatat şi o reducere cu aproximativ 50% a frecvenţei enunţurilor stereotipe faţă de anul trecut. Astfel, în cele 141 de emisiuni analizate au fost identificate 149 de enunţuri stereotipe.
Şi numărul aluziilor sexule din emisiunile televizate a scăzut semnificativ, de la 57, în 2011, la 22 în 2013.
În presa scrisă au fost identificate 6.869 de articole (4.132 articole în publicaţiile tabloide şi 2737 în presa generalistă) în perioada 21 februarie - 8 mai. Publicaţiile analizate au fost Click, Libertatea, Adevărul şi Jurnalul Naţional. Televiziunile monitorizate au fost: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV şi TVR1.
Concluzii privind analiza realizată pe presa scrisă
- La nivelul tuturor publicaţiilor analizate, ponderea bărbaţilor a fost de 72%, iar cea a femeilor de 28%.
- În publicaţiile generaliste, bărbaţii au avut o pondere de 83%, iar femeile o pondere de doar 17%.
- În publicaţiile tabloide, bărbaţii au avut o pondere de 65%, iar femeile 35%.
- În cazul sportului, administraţiei publice şi mediului de afaceri, s-au înregistrat cele mai mari discrepanţe de reprezentare a genurilor, aceste domenii fiind net dominate de către bărbaţi.
- Femeile au fost reprezentative în domeniile mass- media, design şi modelling.
- De asemenea, au fost identificate domenii profesionale în care au fost prezentaţi exclusiv bărbaţii (sindicate, armată şi construcţii).
- În presa tabloidă, cel mai vizibil dezechilibru de reprezentare a fost identificat în cazul sistemului sanitar (bărbaţi 21,48%; femei – 2,30%). De asemenea, bărbaţii au fost mai bine reprezentaţi în domeniile administraţie publică (4,16%), mediul de afaceri (4,16%) şi politic (3,07%).
- În publicaţiile generaliste, cei mai mulţi experţi invocaţi de jurnalişti au fost bărbaţi, cu o pondere de peste 67% (47 – valoare absolută) din numărul total de experţi identificaţi (70).
- În presa tabloidă, raportul femeilor şi bărbaţilor – experţi se inversează, femeile având o pondere de peste 65% (51 – valoare absolută) din numărul total de experţi (78 – valoare absolută).
Concluzii emisiuni TV
Perioada de monitorizare a durat trei luni, în intervalul 15 februarie – 15 mai 2013. Studiul a fost realizat pe 141 de emisiuni, dintre care 78 au fost programe de divertisment şi 63 au fost talk-show-uri. Televiziunile monitorizate au fost: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV şi TVR1.
- Analiza celor 141 de emisiuni reliefează că, în ansamblu, numărul bărbaţilor (56%) invitaţi în emisiuni a fost mai mare decât cel al femeilor (44%).
- Frecvenţa prezenţei femeilor în emisiunile de divertisment a scăzut anul acesta cu 5%, până la aproximativ 45% (valoare absolută – 329), spre deosebire de cea înregistrată în anul 2011, când raportul prezenţelor dintre femei şi bărbaţi a fost 50% – 50%.
- În cazul emisiunilor de tip talk-show, faţă de anul 2011, prezenţa femeilor a înregistrat o creştere semnificativă de la 12% până la 26%.
- Totuşi, bărbaţii rămân reprezentaţi mai bine în emisiunile de tip talk-show decât femeile.
- Din analiza cumulativă a datelor, a reieşit că bărbaţii prezenţi atât în emisiunile de divertisment, cât şi în cele de tip talk-show, au vorbit, cu precădere, despre aspecte legate de sfera profesională (43,13%).
- În schimb, în cazul femeilor, incidenţa discuţiilor şi aspectelor legate de viaţa personală a depăşit pragul de 50% (213 situaţii dintr-un total de 417 apariţii).
- Ţintele aluziilor sexuale au fost, în majoritatea cazurilor, femeile. S-a înregistrat un singur caz în care un bărbat a fost ţinta unei aluzii. În emisiunile de tip talk-show nu a fost înregistrată nicio aluzie sexuală în discursul moderatorilor sau invitaţilor.
- Numărul aluziilor sexuale enunţate în emisiunile televizate a scăzut de la 57, în 2011, la 22 în 2013.
- În cele 141 de emisiuni analizate au fost identificate 241 de referiri la aspectul fizic. Din nou, femeile au fost ţintele, dar nici bărbaţii nu au fost ocoliţi de referirile la aspectul fizic, deşi într-o mică măsură faţă de feme.
- A crescut semnificativ numărul referirilor legate de aspectul fizic al unor personaje feminine mondene, de la 132 în 2011, la 241 în 2013.
Publicitate TV
Perioada de înregistrare a reclamelor: 24 februarie –1 martie, 28 aprilie – 4 mai 2013.
- Cele mai multe reclame promovează produse de consum – alimentare, farmaceutice sau produse de igienă personală şi curăţenie, dar şi reţele de magazine.
Distribuţia personajelor în reclame
- Din analiza celor 383 de spoturi unice a reieşit că numărul femeilor (302 apariţii) este mai mare decât al bărbaţilor (272 apariţii).
- În perioada analizată, au fost identificate 72 de spoturi publicitare în care au fost prezenţi şi copii printre personajele reclamelor.
- În cazul copiilor prezenţi în reclame, fetele au avut ponderea cea mai mare, cu 62% din totalul apariţiilor înregistrate.
- Femeile au fost portretizate în mai mare măsură, îngrijindu-se de membrii familiei, fie prin tratarea persoanelor bolnave, fie prin acţiuni domestice (ex: găteşte pentru familie, spală rufele sau face curat în casă).
- Bărbaţii sunt, cel mai adesea, prezentaţi în ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de soţ, respectiv tată.
Proiectul ALTFEM este o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate şi este dezvoltat de către un parteneriat format din TBWABucureşti, Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) şi ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP).
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
Comentarii