ANALIZA DE JOI. Veteranele televiziunii din România mai au încă un cuvânt de spus. Emisiuni cu zeci de ani în spate, Teleenciclopedia, Viaţa satului, Tezaur folcloric şi ProPatria ţin încă sute de mii de români pe post la fiecare difuzare.
Paginademedia.ro vă prezintă, la Analiza de joi, câţi români se uită la “seniorii” programelor TV şi cum a evoluat audienţa acestor producţii de pe TVR 1 în ultimii zece ani.
Teleenciclopedia, constantă în ultimii ani
Cu o piaţă invadată de canalele documentare, se mai uită cineva la bătrâna Teleenciclopedie? Cifrele arată că da. În ultimii patru ani, audienţa programului a fost relativ constantă, de aproape 400.000 de români pe minut la fiecare difuzare, din care aproape jumătate sunt din oraşe.
Performanţa Teleenciclopediei este notabilă: audienţa este mult peste media postului public TVR 1.
Acum zece ani, pe o piaţă mai puţin aglomerată decât cea a anului 2013, cifrele Teleenciclopediei erau impresionante: peste 1,1 milioane de români se uitau la program. În 2004, cota de piaţă se ducea spre 25%, adică unul din patru români care avea televizorul deschis se uita la minidocumentarele Teleenciclopediei.
Cine gustă Teleenciclopedia:
- Aproape 13% din public are între 35 şi 44 de ani, 17% este din grupa 45-54 de ani şi “doar” 48% din telespectatori au peste 55 de ani.
- Public bun cu studii superioare: aproape un sfert din telespectatorii Teleenciclopediei au terminat o facultate.
- Jumătate din public este de la ţară, jumătate de la oraş. Un mic procent şi din Bucureşti (sub 10%).
- Mulţi sunt pensionari (peste jumătate), casnice şi muncitori.
- Veniturile lunare între 500 şi 2000 de lei predomină.
Audienţa emisiunii Teleenciclopedia în ultimii 10 ani:
TELEENCICLOPEDIA | NATIONAL | URBAN | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mii | Rtg% | Share | Mii | Rtg% | Share | |
2004 | 1158 | 6.1 | 22.9 | 388 | 3.7 | 12.7 |
2005 | 1103 | 5.7 | 19.4 | 399 | 3.7 | 11.9 |
2006 | 963 | 4.8 | 17.4 | 396 | 3.6 | 12.7 |
2007 | 675 | 3.5 | 14.2 | 276 | 2.7 | 10.6 |
2008 | 380 | 1.9 | 7 | 245 | 2.2 | 7.4 |
2009 | 459 | 2.3 | 7.9 | 288 | 2.5 | 8.1 |
2010 | 395 | 2 | 7.1 | 245 | 2.1 | 7.2 |
2011 | 399 | 2 | 6.3 | 240 | 2.1 | 6.3 |
2012 | 379 | 2 | 5.6 | 179 | 1.7 | 4.8 |
2013 | 376 | 2 | 5.1 | 182 | 1.7 | 4.6 |
Viaţa satului, recordmanul veteranilor
Dintre emisiunile cu tradiţie de pe TVR 1, Viaţa satului este, de departe, performerul veteranilor. Programul reuşeşte să se menţină la peste jumătate de milion de telespectatori la fiecare ediţie, în condiţiile în care emisiunea este difuzată duminică dimineaţa.
Evident, cea mai mare parte a publicului este de la ţară, cei din mediul rural fiind publicul ţintă.
Telespectatorul de Viaţa satului:
- Public rural dominant (peste 70%).
- Venituri: între 500 şi 1.500 de lei lunar cei mai mulţi.
- Atinge un public mai coborât ca vârstă: doar 21% au peste 65 de ani. O treime din public are între 35 şi 55 de ani.
- Apar, la ocupaţii, agricultorii şi pescarii, pe lângă pensionari, casnice, muncitori.
- Peste jumătate au studii medii, iar o treime din public are doar şcoala generală.
Audienţa emisiunii Viaţa satului în ultimii 10 ani
VIATA SATULUI | NATIONAL | URBAN | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mii | Rtg% | Share | Mii | Rtg% | Share | |
2004 | 1005 | 5.3 | 27.9 | 280 | 2.6 | 14.4 |
2005 | 979 | 5.1 | 24.4 | 278 | 2.6 | 12.7 |
2006 | 866 | 4.3 | 22 | 236 | 2.1 | 11.5 |
2007 | 691 | 3.6 | 18.5 | 219 | 2.1 | 11.9 |
2008 | 340 | 1.7 | 8 | 138 | 1.2 | 5.7 |
2009 | 436 | 2.2 | 9.8 | 164 | 1.4 | 6.4 |
2010 | 436 | 2.2 | 10.3 | 154 | 1.3 | 6.3 |
2011 | 456 | 2.2 | 11 | 156 | 1.4 | 6.6 |
2012 | 528 | 2.8 | 10.6 | 169 | 1.6 | 6.7 |
2013 | 547 | 2.9 | 10.6 | 158 | 1.5 | 6 |
Tezaur folcloric, ascultat de români
Programul de muzică populară care se identifică cu imaginea Marioarei Murărescu se apropie de audienţa de la Viaţa satului. Anul acesta, peste 400.000 de români s-au uitat la fiecare emisiune. Şi aici, ca şi la Viaţa satului, cea mai mare parte a audienţei este de la ţară: puţin peste un sfert din public este de la oraşe.
În zilele bune, acum zece ani, Tezaur folcloric aduna în faţa televizoarelor aproape 1,7 milioane de români, iar până în 2007 nu a scăzut de un milion şi jumătate de oameni. Cota de piaţă era de câteva ori mai mare decât acum: 25-30%, ceea ce înseamnă că, pe intervalul emisiunii, peste un sfert din televizoare erau deschie pe TVR 1.
Declinul emisiunii a început în 2008, când audienţa a coborât brusc de la peste 900.000 de oameni la sub 500.000, nivel apropiat de cel de astăzi.
Cine se uită azi la Tezaur folcloric:
- Public de la ţară: 70% din telespectatori sunt din mediul rural.
- Cei mai mulţi sunt pensionari (57%) şi casnice (13%)
- Cea mai mare parte a publicului (65%) este din segmentul de vârstă de peste 55 de ani.
- Peste jumătate au venituri lunare între 300 şi 1500 de lei.
- Predomină cei cu şcoală generală (37%) şi cu studii medii (aproape jumătate din public).
Audienţa emisiunii Tezaur folcloric în ultimii 10 ani
TEZAUR FOLCLORIC | NATIONAL | URBAN | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mii | Rtg% | Share | Mii | Rtg% | Share | |
2004 | 1666 | 8.8 | 36.7 | 569 | 5.4 | 23.1 |
2005 | 1528 | 7.9 | 24.3 | 531 | 4.9 | 15 |
2006 | 1538 | 7.7 | 22.6 | 555 | 5 | 15 |
2007 | 923 | 4.8 | 18.6 | 333 | 3.2 | 13.3 |
2008 | 469 | 2.4 | 8.9 | 259 | 2.3 | 8.3 |
2009 | 452 | 2.2 | 8.3 | 245 | 2.1 | 7.4 |
2010 | 401 | 2 | 7 | 213 | 1.9 | 6.2 |
2011 | 304 | 1.5 | 6.7 | 139 | 1.2 | 5.2 |
2012 | 345 | 1.8 | 5.7 | 117 | 1.1 | 3.6 |
2013 | 414 | 2.2 | 6.5 | 122 | 1.2 | 3.6 |
Pro Patria – armata nu ne interesează
Emisiunea care promovează realizările bravei armate române nu este tentantă pentru telespectatorii. Puţin peste 130.000 de oameni se uită la programul difuzat duminica dimineaţa. De la oraşe sunt puţini: până în 50.000.
Audienţa emisiunii Pro Patria în ultimii 10 ani
PRO PATRIA | NATIONAL | URBAN | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mii | Rtg% | Share | Mii | Rtg% | Share | |
2004 | 319 | 1.7 | 13.9 | 111 | 1 | 7.6 |
2005 | 241 | 1.2 | 9.9 | 79 | 0.7 | 5.3 |
2009 | 83 | 0.4 | 3.7 | 41 | 0.4 | 3.3 |
2010 | 60 | 0.3 | 2.9 | 31 | 0.3 | 2.5 |
2011 | 110 | 0.5 | 3.7 | 54 | 0.5 | 3 |
2012 | 100 | 0.5 | 2.6 | 39 | 0.4 | 1.9 |
2013 | 132 | 0.7 | 2.9 | 45 | 0.4 | 2 |
Comentarii