“În România, dacă oamenilor le e lehamite de ceva, cred că, în primul rînd, e vorba de pervertirea jurnalismului”, scrie Cătălin Tolontan. “Care se vede nu numai la ziare, ci mai degrabă pe televiziuni”, continuă el, într-un articol publicat pe blog, în care analizează şi piaţa de publicitate din România.
Cătălin Tolontan, pe blogul său:
"De partizanatul pixelilor, fără precedent în cei 24 de ani de democraţie. De agresivitatea ideologică şi de discursul unilateral de pe micul ecran, de aia mi se pare că s-au săturat românii!
Poate greşesc, dar asta cred. Mi se pare că nu ziarele, revistele sau site-urile editorilor, cu toate prostiile, erorile, exagerările şi slăbiciunile noastre, au îngreţoşat publicul, ci malformarea profesiei."
Posturile de televiziune din România au contribuit masiv, consideră Tolontan:
“Din instituţii care strîngeau oamenii laolaltă în faţa unei cutii magice, televiziunile au ajuns, prin voinţa patronilor, anexe de partid. Sînt şi ziare poziţionate astfel, dar am senzaţia că posturile TV au fondat norma neagră a profesiei.
Desigur că există şi canale neaservite, dar pare că vocea şi realizările lor nu ajung la public.
Despre Mircea Badea şi Radu Banciu:
"Pot scrie frontal că Mircea Badea şi Radu Banciu, doi realizatori al căror talent special l-am consemnat, bat cîmpii atunci cînd vorbesc despre sila publică stîrnită de ziare! (...)
Ei greşesc din beţia unei superiorităţi care le-a luat ostatice empatia şi simţul măsurii. Faptul că ei sporovăiesc cu majuscule nu le dă mai multă dreptate. O vorbă veche a lui Nicolae Iorga.”
“Ne-au rămas 15 euro din 100”
Printul s-a prăbuşit în ultimii ani. “Din fiecare 100 de euro pe care îi încasa din publicitate în 2008 un ziar românesc, au rămas doar 15 euro în 2013, şi asta dacă adunăm chiar şi publicitatea încasată pe site”, spune Tolontan. "Gazeta Sporturilor a rămas singurul ziar de sport pe hîrtie, lucru fără precedent în cei 24 de ani de la Revoluţie."
Tolontan, despre piaţa de publicitate:
- "Cam 15 milioane de euro iau siteurile autohtone, în timp ce google, facebook şi yahoo încasează peste 30 de milioane!"
- "Cifra de afaceri anuală de aproape 8 milioane de euro a clasicului ziar Gazeta Sporturilor este cît jumătate din ce rămîne în mînă întregului internet românesc."
- "Veniturile din internet sînt puţine pentru că internetul nu răsplăteşte producătorii de conţinut nicăieri în lume."
- Lumea digitală e minunată, dar ei i se potriveşte o butadă din sport. Aşa cum fotbalul e sportul în care se întrec două echipe şi cîştigă întotdeauna nemţii, la fel internetul e o industrie unde se luptă milioane de jucători şi cîştigă doar google!
- Şi nu ziarele le apăr, ci mă întreb cum şi dacă va continua jurnalismul, o profesie care, deocamdată, a funcţionat în redacţii cît de cît puternice, dedicate şi disciplinate. Vorba unui jurnalist american: “Anunţaţi-mă cînd îşi trimite yahoo un corespondent de război la Bagdad!”.
- Şi americanii au pierdut enorm, minus 60% la publicitatea în ziare, pe un interval de 9 ani, în timp ce publicitatea pe site-urile ziarelor le-a crescut doar cu doar 6% din 2007 pînă azi! (sursă NAA).
Articolul complet, pe blogul lui Cătălin Tolontan.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
te-au scapat ai tai in cap de mic?
Ce treaba are Basescu cu presa de sport?
Ziarele de sport nu mai merg,pentru ca ele ofera un continut mediocru spre slab,ce nu difera cu absolut nimic,de ce gasesti instantaneu pe alte 4-5 site-uri cu o zi inainte!
Cum sa iti cumpere lumea un ziar cand,daca il impaturi,acesta iti intra in buzunarul din spate al pantalonilor?
Vedeti ce continut au ziarele din Germania,Franta,Italia,Spania,ca sa nu mai zic SUA,Anglia sau tarile arabe si va ve-ti da seama ca,daca cititorului I se ofera continut de calitate si nu prostitutie media,atunci ziarul este cumparat cu bucurie de cititor!
Aparitia internetului,nu a "omorat"cititorul roman de presa,ci incompetenta si delasarea jurnastilor,iar tuTolo,nu faci exceptie!
Daca miza n-ar fi pe intrigă, scandal și traficul generat de ele, multe site-uri ar renunta la rubricile de comentarii. Ideea de interactiune cu cititorii a degenerat.
gsp are pierderi uriase pe ultimii 4 ani comparativ cu defunctul prosport. si totusi e tinut in viata. poate si pentru vizitele tale saptamanale la ringier. se aude ca ai fost tinut pe la usa de portar, ca nu stia cine dracu esti. amuzat ce-ai ajuns si tu. ma bucur ca te mandresti cu un ziar care a avut in ultimii 4 ani pierderi de 2.7 milioane de euro. sa tot tii ziare asa si sa te lauzi cu ele :)