Organizaţia ActiveWatch consideră că decizia CNA de ieri de a interzice de la difuzare spotul Romtelecom cu Pavel Bartoş şi Smiley "a fost luată în mod pripit, fără bază factuala".
ActiveWach spune într-o scrisoare deschisă adresată membrilor CNA că decizia "induce o viziune gresita privind functionarea mass media prin promovarea ideii ca mesajele audiovizuale au efecte directe si nediferentiate asupra comportamentelor copiilor si oamenilor, fara insa a aduce argumente solide in acest sens".
Organizaţia cere Consiliului Naţional al Audiovizualului să reanalizeze decizia şi recomandă introducerea unui text de avertizare de tipul “nu încercaţi acasă”.
"Recomandăm Consiliului să ia în considerare o abordare proactivă şi, în locul cenzurii, să promoveze mai mult educaţia media prin care să ofere telespectatorilor instrumentele şi cunoştintele necesare despre funcţionarea media, care să îi ajute să analizeze critic mesajele media şi să ia decizii în beneficiul lor", se mai arată în scrisoarea semnată de Departamentul Educatie Media şi Cercetare ActiveWatch.
Reamintim că, în şedinţa de ieri, CNA a decis să interzică un spot Romtelecom, cu Smiley şi Pavel Bartoş, după ce a crescut numărul copiilor răniţii din cauza faptului că s-au urcat pe garnituri de tren, după cum Paginademedia.ro a scris AICI.
Consiliul a luat în discutia acest subiect ca urmare a unei sesizări a Ministerului Interne, semnată de Raed Arafat, în care se spune că a fost înregistrată „o creştere neobişnuită a numărului de cazuri grave de copii sau adolescenţi electrocutaţi ca urmare a faptului că s-au urcat pe garniturile de tren”.
Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, scrisoarea deschisă completă adresată de ActiveWatch membrilor CNA:
Consideram ca decizia din 29 aprilie 2014* de a interzice difuzarea spotului Romtelecom/ Cosmote a fost luata in mod pripit, fara baza factuala si induce o viziune gresita privind functionarea mass media prin promovarea ideii ca mesajele audiovizuale au efecte directe si nediferentiate asupra comportamentelor copiilor si oamenilor, fara insa a aduce argumente solide in acest sens.
Sesizarea Ministerului de Interne face referire la o ipoteza, o legatura posibila intre cresterea cazurilor grave de copii sau adolescenti electrocutati ca urmare a faptului ca au urcat pe garniturile de tren si spotul Romtelecom/ Cosmote: “Una dintre ipotezele care ar putea sa explice acest fenomen ingrijorator este o posibila influenţa a unui clip publicitar realizat pentru o companie de telefonie mobila (Romtelecom/ Cosmote), in care doua personaje care beneficiaza de foarte multa simpatie in randul copiilor şi adolescenţilor, Smiley şi Pavel Bartoş, realizeaza o serie de exhibiţii acrobatice urcaţi pe un tren in mişcare".
Apreciem trecerea de la sesizare la decizia de reintrare in legalitate ca fiind abrupta si ca o evaluare detaliata si documentata a situatiei ar fi fost binevenita. Relatia dintre continuturile difuzate de programele de televiziune si comportamentul uman nu este una liniara, dezbaterea la nivel academic fiind deja ferma asupra acestui aspect. Nu se poate vorbi de o influenta de masa, care se manifesta in acelasi fel, in randurile unui public omogen, fara discernamant. Orice actiune – chiar inspirata de o reclama - trebuie pusa in context si ar trebui inteleasa si in functie de motivatiile persoanei care face actiunea, de personalitatea acesteia, de modul de gandire si educatia sa.
Nu subestimam, pe de alta parte, nici rolul CNA in protejarea minorilor, dar credem ca este foarte important ca interventiile Consiliului sa fie temeinic argumentate pentru a se putea constitui ca irefutabile cazuri de jurisprudenta. In momentul de fata, decizia Consiliului a fost luata in baza unei ipoteze, careia i s-a acordat statut de axioma. Doar parcurgerea sesizarii si baza legala invocata nu sunt de ajuns pentru a vota cenzura.
In concluzie, va rugam sa luati in considerare reanalizarea deciziei, dupa o documentare detaliata a situatiei de fapt si sa tineti cont de diversitatea teoriilor si opiniilor comunitatii academice. In particular, in acest caz, ne permitem sa recomandam introducerea unui text de avertizare de tipul “nu incercati acasa”.
Dar foarte important, recomandam Consiliului sa ia in considerare o abordare proactiva si, in locul cenzurii, sa promoveze mai mult educatia media prin care sa ofere telespectatorilor instrumentele si cunostintele necesare despre functionarea media, care sa ii ajute sa analizeze critic mesajele media si sa ia decizii in beneficiul lor.
Va multumim anticipat pentru disponibilitatea de a ne raspunde.
Departamentul Educatie Media si Cercetare
ActiveWatch
Trimite un comentariu