Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România vine cu o poziţie legată de ancheta de la Consiliul Concurenţei. Paginademedia.ro o prezintă în continuare.
Potrivit organizaţiei, “agenţiile de media membre UAPR au iniţiat în cursul anului 2011 o serie de discuţii cu scopul elaborării unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experienţei şi practicii internaţionale în domeniu.”
„Principiile fundamentale pe care se bazează aceste demersuri sunt transparenţa procedurilor de pitch şi respectarea regulilor concurenţiale şi ale eticii profesionale. În virtutea acestor principii, în 2012, mai multe agenţii de media au declinat invitaţia la un pitch de media de pe piaţă.
Ulterior, toate cele zece agenţii participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare în cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiecţii unei investigaţii declanşate de Consiliul Concurenţei pentru presupuse înţelegeri anticoncurenţiale.”
UAPR mai notează că “abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitaţii, a fost anunţat oficial câştigătorul contractelor de furnizare a serviciilor media”. “Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii săi, şi-a propus să-l elimine prin aderarea la ghidurile menţionate”, scrie UAPR.
Documentul nu menţionează despre ce licitaţie este vorba. În urmă cu câteva zile, Romtelecom şi Cosmote anunţau câştigătorii licitaţiei, după “un process de selecţie complex”. Contul de media al Romtelecom a fost câştigat de Media Investment, agenţie parte a The Group, deţinut de Mihaela Nicola şi Zoltan Szigeti.
Reamintim că după doi ani de investigaţii, Consiliul Concurenţei va anunţa la începutul toamnei sancţiunile în cazul unui presupus cartel pe piaţa de publicitate, după cum a anunţat jurnalistul Cătălin Tolontan, pe blogul său.
Investigaţia a început în urmă cu aproape doi ani, după o sesizare a The Group, condus de Mihaela Nicola şi Zoltan Szigeti. Potrivit sursei citate, Consiliul a trimis celor cercetaţi concluziile în care recomandă sancţionarea.
În octombrie 2012, 10 agenţii de media româneşti se reuneau într-un club, după cum paginademedia.ro relata AICI. Clubul îşi propunea „să devină principalul for de reprezentare dedicat industriei de media, să promoveze corect şi constant industria de media şi să contribuie la creşterea profesionalismului şi conduitei etice de operare pe piaţa locală.”
La nicio lună după acest anunţ, Consiliul Concurenţei a demarat investigaţia faţă de cele 10 agenţii „în legătură cu o posibilă înţelegere între companiile active de pe piaţă, în vederea eliminării concurenţei la licitaţii pentru atribuirea conturilor de publicitate”. (detalii AICI) Sesizarea a fost făcută de The Group, deţinut de Mihaela Nicola şi Zoltan Szigeti.
Oficialii Consiliului Concurenţei au ridicat atunci, într-un control inopinat, documente şi au copiat informaţii din calculatoare de la firmele de media.
Agenţiile implicate au fost BPN, Initiative Media, MEC Romania, MediaCom, Mindshare, Optimedia, Starcom MediaVest Group, United Media, Universal McCann (UM- parte din B.V. McCann Erickson) şi Zenith România.
După doi ani de investigaţii, Consiliul Concurenţei va anunţa la începutul toamnei sancţiunile în cazul unui presupus cartel pe piaţa de publicitate, după cum a anunţat jurnalistul Cătălin Tolontan, pe blogul său.
Aceeaşi sursă mai menţionează că amenzile pentru cartel pot porni de la 4% din cifra de afaceri.
Ce au spus publicitarii despre anchetă:
Bogdan Enoiu: „Sa primim amenda este cel putin aberant. Ne vom apăra"
Radu Florescu: „Nu poate fi vorba despre vreun cartel”
Stefan Iordache, Leo Burnett: Ce spune raportul Consiliului Concurentei despre politica The Group
Poziţia integrală a UAPR:
"Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România îşi reafirmă convingerea că bunele practici în industria de publicitate trebuie să rămână o prioritate constantă a tuturor actorilor implicaţi. Acestea fiind spuse, UAPR doreşte să facă următoarele precizări referitoare la investigaţia demarată de Consiliul Concurenţei privind suspiciunea de practici anticoncurenţiale pe piaţa comercializării serviciilor de media.
Agenţiile de media membre UAPR au iniţiat în cursul anului 2011 o serie de discuţii cu scopul elaborării unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experienţei şi practicii internaţionale în domeniu. Printre aceste ghiduri se numără Codul Etic pentru agenţiile membre UAPR, Ghidul de Licitaţii, Ghidul pentru Auditul de Media, etc. În acelaşi timp, aceleaşi agenţii de media au început să aplice în businessul propriu prevederile convenite ca făcând obiectul ghidurilor de autoreglementare.
Principiile fundamentale pe care se bazează aceste demersuri sunt transparenţa procedurilor de pitch şi respectarea regulilor concurenţiale şi ale eticii profesionale. În virtutea acestor principii, în 2012, mai multe agenţii de media au declinat invitaţia la un pitch de media de pe piaţă. Ulterior, toate cele zece agenţii participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare în cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiecţii unei investigaţii declanşate de Consiliul Concurenţei pentru presupuse înţelegeri anticoncurenţiale.
De menţionat că abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitaţii, a fost anunţat oficial câştigătorul contractelor de furnizare a serviciilor media. Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii săi, şi-a propus să-l elimine prin aderarea la ghidurile menţionate.
Având în vedere Raportul recent comunicat de Consiliul Concurenţei, prin care se propune sancţionarea celor zece agenţii investigate, UAPR înţelege că modalitatea aleasă pentru a atrage atenţia asupra disfuncţionalităţilor din piaţă poate fi înţeleasă ca neconformă cu legile concurenţei. În acelaşi timp, însă, UAPR subliniază faptul că la baza acţiunilor sale se află un scop corect şi constructiv, în deplină concordanţă cu principiile concurenţei.
„În numele UAPR, EACA şi al altor organizaţii vizate de acest subiect, doresc să reafirm poziţia noastră şi anume că nu poate fi vorba despre vreun cartel sau despre vreo încercare de a crea un cartel în piaţa de publicitate. Ironia acestei investigaţii constă în faptul că încercarea unor agenţii de a scoate în evidenţă ceea ce
considerau a fi practici dubioase a fost interpretată drept un comportament de tip cartel”, declară Radu Florescu, preşedinte UAPR."
Citeşte şi:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu