Skip to main content

Efectul ordonanţei anti-rebate: Afacerile agenţiilor de media s-au înjumătăţit sau au scăzut chiar mai mult în doi ani

 
Publicitate in statii ratbb
Publicitate in statii ratbb

BILANŢ 2014. Ordonanţa care nu a mai permis agenţiilor de media să factureze serviciile către posturile TV a tăiat puternic în afacerile agenţiilor de media. În doi ani, afacerile principalelor agenţii de media au scăzut dramatic. În cele mai multe cazuri, cifrele de afaceri au scăzut la jumătate. În altele, chiar mai mult.

Publicitate

O singură agenţie este peste 2013 ca nivel al cifrei de afaceri: OMD. După profit, pe lângă OMD, şi BPN are un plus, deşi veniturile au fost mai mici.

Paginademedia.ro vă prezintă evoluţia agenţiilor de publicitate în perioada 2012-2014:

Un amănunt important: în 2012, agenţiile facturau direct către televiziuni. În 2013, ordonanţa s-a aplicat după primul trimestru, astfel că în perioada care a urmat, şi în tot anul 2014, serviciile de publicitate au fost facturate direct către clienţi.

Diferenţa afacerilor de media între anul 2012 şi 2014 este semnificativă, ţinând cont că 60-70% din bugete s-au dus către televiziuni.

Cifrele sunt în primul rând rezultatul ordonanţei anti-rebate. În al doilea rând, la scăderi au contribuit, în unele situaţii, pierderea unor clienţi. Alte agenţii au resimţit mai puternic ordonanţa, din cauza activităţii mai intense pe TV. Câteva exemple – MindShare, Mediacom sau MEC, cu clienţi din zona FMCG, mari consumatori de televiziune.

Un caz special este Media Direction. Agenţia avea afaceri de aproape zece milioane de euro în 2012, iar în 2014 a intrat în insovenţă.

Evoluţia agenţiilor după rezultatele financiare:

McCann Erickson: afaceri de aproape 26 de milioane de euro în 2014 pentru grupul condus de Bogdan Enoiu. În 2012, agenţia avea o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.

Şi profitul a scăzut de trei ori, de la peste 1,5 milioane de euro în 202, la 470.000 anul trecut.

De notat că McCann este o agenţie full service, care include atât activităţi de media, cât şi de creaţie.

Media Investment: agenţia condusă de Zoltan Szigeti a avut o cifră de afaceri de 20,3 milioane de euro în 2014. Cu doi ani înainte, Media Investment avea afaceri de 50,3 milioane de euro.

Evoluţia profitului: peste 1,8 milioane de euro în 2012 şi aproape 300.000 anul trecut.

Initiative Media: 36,3 milioane de euro cifra de afaceri în 2012, într-un an fără ordonanţă, pentru agenţia de media din grupul condus de Veronica Savanciuc. Anul trecut afacerile au fost de aproape 17 milioane de euro.

Evoluţia profitului: jumătate de milion de euro în 2012 şi 430.000 anul trecut.

Zenith Media: afacerile agenţiei pe care o conduce Maria Tudor se apropiau de 40 de milioane de euro în 2012. Anul trecut, cifra de afaceri a Zenith a fost de 16,2 milioane de euro.

Comparativ cu 2012, profitul Zenith Media a scăzut de cinci ori: de la 1,6 milioane de euro, la 330.000 anul trecut.

Starcom Media: agenţia de media din grupul condus de Ştefan Iordache avea în 2012 afaceri de aproape 32 de milioane de dolari. În 2014, an în care televiziunile au fost facturate direct de către clienţi, ca efect al ordonanţei, afacerile Starcom au coborât la aproape 8,4 milioane de euro.

Profitul Starcom: aproape două milioane de euro în 2012 şi 340.000 de euro potrivit cifrelor de anul trecut.

O singură agenţie a avut o cifră de afaceri în 2014 peste rezultatele din anul precedent: OMD, cu afaceri de 1,7 milioane, cu un milion peste anul 2013. Creştere şi la profit: 180.000 în 2013 şi 380.000 anul trecut.

Agenţia BPN a avut o cifră de afaceri în 2014 sub anii precedenţi (o scădere moderată în comparaţie cu alte agenţii), dar a înregistrat o creştere a profitului. Astfel, profitul BPN în 2014 a fost de 55.000 de euro, dublu în comparaţie cu anul precedent.

Media Direction, agenţie deţinută de Cristian Burci, este un caz special. În urmă cu doi ani, avea afaceri de aproape zece milioane de euro şi 260.000 de euro profit. Anul trecut, a intrat în insolvenţă, după cum Paginademedia.ro a scris aici.

Cifrele de afaceri ale principalelor agenţii de media din România în perioada 2012 - 2014

Agentia de media Cifre de afaceri 2014 (euro) Cifra de afaceri 2013 Cifra de afaceri 2012
McCann Erickson* 25,907,526 30,350,000 50,000,000
Media Investment 20,280,698 31,600,000 50,322,000
Initiative Media 16,953,585 21,750,000 36,323,000
Zenith Media Communications 16,160,907 19,300,000 39,500,000
MediaCom Romania 8,469,337 11,600,000 23,324,000
Starcom MediaVest 8,389,390 17,500,000 31,840,000
MEC Romania 5,600,538 8,420,000 22,000,000
MindShare Media 5,304,959 8,265,637 11,850,000
Opti Media 3,637,947 5,220,000 10,472,000
Media Planning Group 3,313,884 5,520,000 7,763,000
House of Media 2,099,281 2,730,000 5,750,000
United Media 4,649,577 4,703,000 9,880,000
BPN (fostul Brand Connection) 1,616,789 2,240,000 2,829,000
OMD 1,732,827 770,000 566,490
Media Direction 331,066 8,000,000 9,835,000

Profitul agenţiilor de media în perioada 2012-2014:

Agentia de media Profit/Pierdere pe 2014 (euro) Profit/Pierdere pe 2013 Profit/Pierdere pe 2012
McCann Erickson* 467,232 913,500 1,500,000
Media Investment 292,131 826,000 1,825,000
Initiative Media 431,660 502,000 502,000
Zenith Media Communications 333,908 940,000 1,605,000
MediaCom Romania -698,759 4,000 389,000
Starcom MediaVest 337,778 702,000 1,953,000
MEC Romania -788,161 -257,000 309,000
MindShare Media -650,726 324,400 181,000
Opti Media 201,901 284,000 660,300
Media Planning Group 13,166 54,100 155,400
United Media Services 321,978 83,000 139,000
House of Media 100,355 150,000 401,000
BPN (fostul Brand Connection) 55,441 23,000 36,000
OMD 381,042 182,000 216,944
Media Direction -422,647 -106,538 259,000

Sursa: Ministerul Finanţelor, cifre prelucrate de Paginademedia.ro (transformate la cursul mediu leu-euro din 2014)

*Agenţia McCann Erickson cumulează bugete de media dar şi de creaţie

Citeşte şi:

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus