BILANŢ 2014. Ordonanţa care nu a mai permis agenţiilor de media să factureze serviciile către posturile TV a tăiat puternic în afacerile agenţiilor de media. În doi ani, afacerile principalelor agenţii de media au scăzut dramatic. În cele mai multe cazuri, cifrele de afaceri au scăzut la jumătate. În altele, chiar mai mult.
O singură agenţie este peste 2013 ca nivel al cifrei de afaceri: OMD. După profit, pe lângă OMD, şi BPN are un plus, deşi veniturile au fost mai mici.
Paginademedia.ro vă prezintă evoluţia agenţiilor de publicitate în perioada 2012-2014:
Un amănunt important: în 2012, agenţiile facturau direct către televiziuni. În 2013, ordonanţa s-a aplicat după primul trimestru, astfel că în perioada care a urmat, şi în tot anul 2014, serviciile de publicitate au fost facturate direct către clienţi.
Diferenţa afacerilor de media între anul 2012 şi 2014 este semnificativă, ţinând cont că 60-70% din bugete s-au dus către televiziuni.
Cifrele sunt în primul rând rezultatul ordonanţei anti-rebate. În al doilea rând, la scăderi au contribuit, în unele situaţii, pierderea unor clienţi. Alte agenţii au resimţit mai puternic ordonanţa, din cauza activităţii mai intense pe TV. Câteva exemple – MindShare, Mediacom sau MEC, cu clienţi din zona FMCG, mari consumatori de televiziune.
Un caz special este Media Direction. Agenţia avea afaceri de aproape zece milioane de euro în 2012, iar în 2014 a intrat în insovenţă.
Evoluţia agenţiilor după rezultatele financiare:
McCann Erickson: afaceri de aproape 26 de milioane de euro în 2014 pentru grupul condus de Bogdan Enoiu. În 2012, agenţia avea o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.
Şi profitul a scăzut de trei ori, de la peste 1,5 milioane de euro în 202, la 470.000 anul trecut.
De notat că McCann este o agenţie full service, care include atât activităţi de media, cât şi de creaţie.
Media Investment: agenţia condusă de Zoltan Szigeti a avut o cifră de afaceri de 20,3 milioane de euro în 2014. Cu doi ani înainte, Media Investment avea afaceri de 50,3 milioane de euro.
Evoluţia profitului: peste 1,8 milioane de euro în 2012 şi aproape 300.000 anul trecut.
Initiative Media: 36,3 milioane de euro cifra de afaceri în 2012, într-un an fără ordonanţă, pentru agenţia de media din grupul condus de Veronica Savanciuc. Anul trecut afacerile au fost de aproape 17 milioane de euro.
Evoluţia profitului: jumătate de milion de euro în 2012 şi 430.000 anul trecut.
Zenith Media: afacerile agenţiei pe care o conduce Maria Tudor se apropiau de 40 de milioane de euro în 2012. Anul trecut, cifra de afaceri a Zenith a fost de 16,2 milioane de euro.
Comparativ cu 2012, profitul Zenith Media a scăzut de cinci ori: de la 1,6 milioane de euro, la 330.000 anul trecut.
Starcom Media: agenţia de media din grupul condus de Ştefan Iordache avea în 2012 afaceri de aproape 32 de milioane de dolari. În 2014, an în care televiziunile au fost facturate direct de către clienţi, ca efect al ordonanţei, afacerile Starcom au coborât la aproape 8,4 milioane de euro.
Profitul Starcom: aproape două milioane de euro în 2012 şi 340.000 de euro potrivit cifrelor de anul trecut.
O singură agenţie a avut o cifră de afaceri în 2014 peste rezultatele din anul precedent: OMD, cu afaceri de 1,7 milioane, cu un milion peste anul 2013. Creştere şi la profit: 180.000 în 2013 şi 380.000 anul trecut.
Agenţia BPN a avut o cifră de afaceri în 2014 sub anii precedenţi (o scădere moderată în comparaţie cu alte agenţii), dar a înregistrat o creştere a profitului. Astfel, profitul BPN în 2014 a fost de 55.000 de euro, dublu în comparaţie cu anul precedent.
Media Direction, agenţie deţinută de Cristian Burci, este un caz special. În urmă cu doi ani, avea afaceri de aproape zece milioane de euro şi 260.000 de euro profit. Anul trecut, a intrat în insolvenţă, după cum Paginademedia.ro a scris aici.
Cifrele de afaceri ale principalelor agenţii de media din România în perioada 2012 - 2014
Agentia de media | Cifre de afaceri 2014 (euro) | Cifra de afaceri 2013 | Cifra de afaceri 2012 |
---|---|---|---|
McCann Erickson* | 25,907,526 | 30,350,000 | 50,000,000 |
Media Investment | 20,280,698 | 31,600,000 | 50,322,000 |
Initiative Media | 16,953,585 | 21,750,000 | 36,323,000 |
Zenith Media Communications | 16,160,907 | 19,300,000 | 39,500,000 |
MediaCom Romania | 8,469,337 | 11,600,000 | 23,324,000 |
Starcom MediaVest | 8,389,390 | 17,500,000 | 31,840,000 |
MEC Romania | 5,600,538 | 8,420,000 | 22,000,000 |
MindShare Media | 5,304,959 | 8,265,637 | 11,850,000 |
Opti Media | 3,637,947 | 5,220,000 | 10,472,000 |
Media Planning Group | 3,313,884 | 5,520,000 | 7,763,000 |
House of Media | 2,099,281 | 2,730,000 | 5,750,000 |
United Media | 4,649,577 | 4,703,000 | 9,880,000 |
BPN (fostul Brand Connection) | 1,616,789 | 2,240,000 | 2,829,000 |
OMD | 1,732,827 | 770,000 | 566,490 |
Media Direction | 331,066 | 8,000,000 | 9,835,000 |
Profitul agenţiilor de media în perioada 2012-2014:
Agentia de media | Profit/Pierdere pe 2014 (euro) | Profit/Pierdere pe 2013 | Profit/Pierdere pe 2012 |
---|---|---|---|
McCann Erickson* | 467,232 | 913,500 | 1,500,000 |
Media Investment | 292,131 | 826,000 | 1,825,000 |
Initiative Media | 431,660 | 502,000 | 502,000 |
Zenith Media Communications | 333,908 | 940,000 | 1,605,000 |
MediaCom Romania | -698,759 | 4,000 | 389,000 |
Starcom MediaVest | 337,778 | 702,000 | 1,953,000 |
MEC Romania | -788,161 | -257,000 | 309,000 |
MindShare Media | -650,726 | 324,400 | 181,000 |
Opti Media | 201,901 | 284,000 | 660,300 |
Media Planning Group | 13,166 | 54,100 | 155,400 |
United Media Services | 321,978 | 83,000 | 139,000 |
House of Media | 100,355 | 150,000 | 401,000 |
BPN (fostul Brand Connection) | 55,441 | 23,000 | 36,000 |
OMD | 381,042 | 182,000 | 216,944 |
Media Direction | -422,647 | -106,538 | 259,000 |
Sursa: Ministerul Finanţelor, cifre prelucrate de Paginademedia.ro (transformate la cursul mediu leu-euro din 2014)
*Agenţia McCann Erickson cumulează bugete de media dar şi de creaţie
Citeşte şi:
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu