Consiliul National al Audiovizualului a adoptat decizia de modificare a Codului Audiovizual (Decizia 220 din 2011). Care sunt cele mai importante modificari?
Potrivit lui Radu Herjeu, membru CNA, cel care a şi iniţiat propunerea de modificarea a Codului de Reglementare, principalele schimbări vizează dreptul la replica, protectia minorului in fata actelor de violenta, afirmatiile defaimatoare si interdictia de a folosi minori intre 3 si 15 ani in reclame la alimente.
Noile prevederi vor intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea lor în Monitorul Oficial. Cu excepţia articolului ce interzice apariţia minorilor cu vârste între 3 şi 15 ani în spoturi la alimente. Acest articol are un „răgaz” de şase luni. Radu Herjeu explică motivul în continuare.
Radu Herjeu, despre dreptul la replica:
„Prima modificare este cea legata de obligativitatea radiodifuzorului de a contacta persoana despre care se vorbeste in timpul unei emisiuni si la adresa careia s-au adus acuzatii de catre invitati, si de a o invita sa intre in emisiune, sigur, in cazul in care nu se poate contacta persoana respectiva, sa anunte acest lucru pe post. Asta mie mi se pare una dintre cele mai importante modificari ale Codului de cand exista el, sa vedem daca se va si respecta.”
Despre protectia minorului in fata actelor de violenta:
“A doua modificare foarte importanta este cea care introduce cateva elemente la protectia minorului si anume, una dintre ele este cea cu actele de violenta, care nu mai sunt doar repetate, pot fi si grave sau de intensitate mare. Pana acum era doar repetate. Tot acolo, mai este o modificare, nu mai e vorba doar de limbaj si de comportament obscen, ci si de limbaj si comportament vulgar si trivial. Iarasi o modificare foarte importanta.”
Despre defaimare:
"Alta modificare este articolul privind defaimarea, cu cele doua subcapitole, si anume este interzis sa faci afirmatii defaimatoare, generalizatoare, la adresa unui grup, pe baza componentei sale si a lucrurilor care ii leaga pe oameni in acel grup, si invers, este interzis sa faci astfel de afirmatii la adresa unei persoane doar pentru ca apartine unui anumit grup."
Cele trei modificari ale Codului Audiovizual vor intra in vigoare la 30 de zile dupa publicarea lor in Monitorul Oficial.
Radu Herjeu, despre interdictia de a folosi minori intre 3 si 5 ani in reclame la alimente:
“Ultima modificare importanta, dupa parerea mea, este interdictia de a folosi minorii intre 3 si 15 ani in reclamele la alimente, desi, asa cum a fost el adoptat, eu cred ca exista o nuanta acolo, si anume, acolo suna asa: “nu se va incuraja, deci reclama nu trebuie sa incurajeze consumul de alimente prin folosirea minorilor intre 3 si 15 ani.
Daca ma intrebati pe mine, nu e o interdictie totala. Depinde foarte mult de creativitatea publicitarilor de a face spoturi si in aceste conditii. In principiu, probabil ca vom vedea mult mai putini minori pana in 15 ani in reclamele la alimente. Minorii intre 0 si 3 ani pot fi folositi in reclame TV doar pentru promovarea produselor specifice.”
Mai multe detalii despre aceasta modificare, pe Paginademedia.ro.
Aceasta modificare va intra in vigoare la sase luni dupa ce va fi publicata in Monitorul Oficial. De ce dupa sase luni?
Radu Herjeu:
Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro“Nu poti sa pui televiziunile peste noapte sa scoata toate reclamele in care apar copii. Probabil ca ar avea o foarte mare problema, ei au niste contracte cu agentii de publicitate, care nu au nicio legatura cu CNA. Contracte comerciale in care ei se obliga si daca agentia nu poate oferi un inlocuitor peste noapte sigur ca vor fi mari probleme. Astfel era firesc de un termen in care sa se stie, in sase luni, au timp sa faca alte reclame, sa comande alte reclame, sa mai taie reclame.”
Comentarii