Banca Naţională a României a reclamat Antena 3 la CNA. A doua oară, în ultimele luni, Pentru acelaşi subiect: rezerva de aur a României.
Anul trecut, BNR a sesizat prima dată instituţia audiovizuală, însă nu a primit niciun răspuns. Cel mai probabil, reclamaţia s-a prescris (după şase luni, se prescrie).
De data aceasta, reprezentanţii BNR au decis să sesizeze Consiliul Naţional al Audiovizualului după o ediţie a emisiunii Oanei Zamfir din 22 martie.
1. Că a fost difuzată informaţia eronată că rezerva de aur - pentru că nu a fost utilizată ca investiţie în contraparte – ar fi produs o pierdere de 800 de milioane de euro.
Moderatoare emisiunii - reclamă Banca Naţională - a ignorat punctul de vedere al BNR (nu a menţionat explicit nici măcar faptul că BNR respinge această interpretare), subliniind că sunt ”dezvăluiri bombă” şi citând inexact ultimele luări de pozitie ale BNR, care chiar dacă au fost puse pe ecran în format text (imposibil de citit), au fost complet ignorate şi răstălmăcite în discuţie.
2. Afirmaţia că s-ar fi pierdut un document al BNR a fost acceptată ca atare, fără solicitarea unui punct de vedere al BNR. Informaţia este falsă şi tendenţioasă. Sunt multe luări de poziţie pe site-ul băncii sau deja exprimate public în acest sens. Au fost ignorate.
3. Motivaţia pentru care parte din rezerva de aur este ţinută la Londra era prezentă chiar şi în textul care curgea pe ecran (dar care era citat parţial şi tendenţios). În emisiune, se solicita imperativ BNR să explice situaţia, ca şi cum ar avea ceva de ascuns.
Informaţiile privind evoluţia rezervei de aur a României sunt publicate de către Banca Naţională a României, în rapoartele anuale prezentate Parlamentului României. De asemenea, informaţii detaliate în legătură cu evoluţia rezervelor valutare şi a rezervei de aur sunt oferite prin intermediul comunicatelor lunare publicate pe website-ul băncii centrale începând din anul 2000.
4. S-a afirmat greşit că ”un domn de la BNR are un IFN”, pentru a sublinia lipsa de transparenţă şi neclaritatea intervenţiilor BNR. O informaţie complet falsă, de vreme ce nu a fost adusă nicio dovadă şi în plus episodul a fost explicat în alte emisiuni ale postului (un fost angajat BNR, acum pensionar, administrează un IFN....).
BNR: informaţiile eronate sunt de natură să incite la neîncrederea publicului în banca centrală
Potrivit reclamaţiei BNR, "informaţiile eronate sunt de natură să incite la neîncrederea publicului în banca centrală"
Din plângerea BNR:
Informaţiile prezentate sunt eronate în mod semnificativ. Difuzarea acestor informaţii semnificativ eronate în legătură cu rezerva de aur a României este de natură să incite la neîncrederea publicului în banca centrală, lezând, astfel, interesele legitime ale instituţiei şi, implicit, ale statului român, inclusiv pe plan extern.
Aceste mesaje pot avea ca finalitate decredibilizarea instituţiei băncii centrale. C
ostul acestei discreditări nu este legat doar de imaginea Băncii Naţionale a României, ci se poate răsfrânge asupra statului român, prin slăbirea poziţiei sale pe pieţele internaţionale şi, implicit, prin riscul de a creşte costurile de împrumut ale statului şi ale companiilor publice şi private din România.
De asemenea, considerăm că informaţiile au fost prezentate cu rea-credinţă şi fără a fi verificate. Astfel, în calitate de jurnalişti, moderatoare şi producătorul emisiuni aveau datoria să consulte comunicatele Băncii Naţionale a României prezentate lunar şi care informează în legătură cu evoluţia si valoarea rezervei de aur.
Comunicatele se emit lunar, se trimit jurnaliştilor acreditaţi (inclusiv postului Antena 3) şi pot fi consultate pe pagina de internet a Băncii Naţionale a României. Realizatorii emisiunii au refuzat să facă trimitere la aceste comunicate, chiar daca purtătorul de cuvânt al Băncii Naţionale a României le-a solicitat acest lucru în timpul emisiunii.
Prin difuzarea informaţiilor eronate menţionate, considerăm că nu au fost respectate dispoziţiile legale referitoare la asigurarea unei prezentări corecte şi obiective a faptelor, cu verificarea şi prezentarea cu bună-credinţă a informaţiilor.
Comentarii
probabil au nevoie de mai mult personal