FACEM ROMÂNIA BINE. Există dezbateri reale în piaţa media? O întrebare la care Cătălin Ştefănescu răspunde cu o doză de optimism:
"Există, dar sînt destul de rare. Însă e o vârstă, un nivel de dezvoltare a societăţii în care trăim, acum, aici. Ideea e să te trezeşti în fiecare dimineaţă cu convingerea că lucrurile astea se pot schimba. În bine."
Sunt vorbe din partea unui realizator cu ani buni de experienţă în spate. Un realizator care se încăpăţânează (şi o spunem în sensul bun al cuvântului!) să pătreze un nivel al dialogului mai rar în piaţa publică de acum. Care poate părea rupt de tendinţele de acum (tendinţe care "apasă" pedala agresivităţii şi al atitudinilor foarte "vocale").
La Cătălin Ştefănescu, de exemplu, am văzut un altfel de Gică Hagi. Chiar dacă suntem obişnuiţi cu o mulţime de declaraţii ale fotbalistului, la Garantat 100% discuţia a arătat omul Gică Hagi. A fost un altfel de interviu, pe care şi noi îl reluăm la finalul articolului. Ca "mostră".
Ce contează pentru Cătălin Ştefănescu? Are presiunea audienţei? Cât de importantă este documentarea? Mai au realizatorii răbdare să asculte?
Cătălin Ştefănescu răspunde elegant, dar percutant. "Mă feresc de judecăţi", spune el. La fel de bine cum se fereşte, cu modestie, să vorbească despre punctele tari ale emisiunii pe care o prezintă la TVR. "Am speranţa că principiile se văd în ceea ce fac".
Cătălin Ştefănescu:
"Cred că se pierde din ce în ce mai mult talk-ul, în favoarea unui show pe care n-o să-l calific aici. Mai există însă şi locuri în care se fac lucruri bune."
Într-o lume în care "hatereala" este "sport", Cătălin Ştefănescu încurajează contrariul:
"Încurajările contează. Prind bine. Trăim într-o lume care nu face deloc risipă de aşa ceva."
Şi un citat mai mult decât ilustrativ. Cătălin Ştefănescu:
"Asta cu recunoaşterea calităţilor e o lungă poveste. Pe la noi, pe aici, nu se stă grozav la capitolul ăsta.
Încă mai credem că binele, calitatea, valoarea, sînt nişte competiţii în care fiecare aleargă pe culoarul lui. Îţi dau un exemplu simplu. Te apuci să salvezi lumea plantînd copaci. Şi lumea îţi mulţumeşte pentru asta.
Dar cînd afli că există şi alţii care plantează copaci, chestia asta te deranjează, pentru că ai senzaţia că plantarea copacilor e parohia ta. Iar ceilalţi sînt concurenţa.
Nu le-ai spune un bravo, pentru că salvează şi ei lumea. Ci, mai degrabă, i-ai săpa, i-ai discredita, sau i-ai ignora, crezînd că doar tu eşti custodele binelui."
Despre agresivitatea din online:
"Agresivitatea a devenit ca un soi de baterie din care ne alimentăm resursele cu care ne punem în mişcare. A devenit un soi de combustibil.
Iar agresivitatea din online e dată şi de caracteristicile mediului, de efectul foarte rapid pe care-l poţi avea, de condiţiile de anonimitate sau semi-anonimitate. Iar în televiziune, vinde foarte bine."
În 20 de ani de când face emisiunea Garantat 100% la TVR, a avut invitaţi din toate domeniile. Şi de toate calibrele. De la scriitori şi regizori precum Mircea Cărtărescu sau Terry Gilliam (unul dintre fondatorii legendarei trupe de umor The Monthy Piton), la compozitori precum Marius Moga. De la profesori universitari, cercetători, istorici sau actori (precum Neagu Djuvara, Armand Assante sau Ethan Hawke) la sportivi (Ivan Patzaichin, Gică Hagi).
Discuţii care, ca telespectator, reuşesc să te prindă. Pentru că un talk-show, spune Cătălin Ştefănescu, "trebuie să fascineze, să producă atenţie, interes, participare".
"Cred că trebuie să lămurească lucruri, să nuanţeze puncte de vedere, să creeze un nivel de comunicare propriu unei lumi civilizate. Şi, da, uneori se întîmplă, şi îi respect pe colegii care reuşesc aşa ceva."
Paginademedia.ro vă prezintă interviul cu realizatorul Cătălin Ştefănescu în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - şi să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa aşa cum trebuie să fie făcută. Şi cum (încă) se mai face. Poveştile unor proiecte media şi ale unor oameni care îşi fac treaba cu respect pentru public şi pentru meserie. Curat.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
Emisiunea lui are unele dintre cele mai spectaculoase decoruri din peisajul dezbaterilor TV. Pentru că "Vin dintr-o generaţie de oameni care fac meseria asta cu o atenţie sporită la detalii".
GALERIE FOTO. Decoruri în care s-a filmat Garantat 100%
Din interviul acordat de Cătălin Ştefănescu:
DESPRE DOCUMENTARE:
"Cred că una dintre probleme e felul în care se face documentarea. Dar aici e şi o chestiune de stil. Depinde ce faci cu documentarea asta. Cum foloseşti ce afli acolo. Cum valorifici informaţia. Şi cum o transformi în ceva care poate să capete contururile unei poveşti. Sau ale unei punţi de legătură reală cu interlocutorul."
PRESIUNEA AUDIENŢEI:
"Sigur că dacă ai un invitat foarte cunoscut te bucuri de un anumit nivel de audienţă. Dar cred că e important ce faci cu invitatul respectiv. A te servi doar de faptul că e o garanţie pentru audienţă mi se pare că e, pur şi simplu, lipsit de onestitate."
DESPRE DECOR:
"Contează mult. Vin dintr-o generaţie de oameni care fac meseria asta cu o atenţie sporită la detalii. Şi cred că ăsta e un lucru bun. Dar, în cele din urmă, cel mai important tot conţinutul discuţiei rămîne.
Am filmat în multe locuri, în afara atmosferei clasice, de studio. Acum, de exemplu, deseori filmăm într-o centrală, în subsolul Televiziunii. I-am dus acolo şi pe Terry Gilliam, Ethan Hawke, sau pe profesorul Manfred Spitzer. Şi le-a plăcut.
Vreme de ani buni, am lucrat cu scenografa Dana Moraru, cu care ne-am înţeles foarte bine, iar de cînd Dana a ieşit la pensie, ne bucurăm foarte tare să lucrăm cu scenograful Iurie Moroianu."
DESPRE ONLINE:
"Poate oferi diversitate, ceea ce e un lucru minunat. Dar diversitatea asta se poate transforma instantaneu într-un neant. Iar aici, în ceea ce priveşte online-ul şi televiziunea, da, e o competiţie. Însă nu e deloc obligatoriu că ideea de televiziune şi-a spus ultimul cuvînt."
DESPRE INVITAŢI:
"Valoarea nu e deloc condiţionată de nivelul de celebritate. Uneori, o ştim cu toţii foarte bine, lucrurile stau tocmai invers. Celebrii zilei sînt unii cu care nu prea te-ai aşeza la o masă.
E una dintre părţile cele mai frumoase ale acestei meserii. Să descoperi oameni foarte puţin sau deloc cunoscuţi, care fac lucruri excepţionale şi care îi pot inspira pe alţii."
VIDEO. Înainte de interviul acordat de Cătălin Ştefănescu, emisiunea cu Gheorghe Hagi invitat:
Citeşte şi:
Interviul acordat Paginademedia.ro de Cătălin Ştefănescu, integral:
Cătălin Ştefănescu, completează propoziţia: piaţa de televiziune este…
Cătălin Ştefănescu: …exact aşa cum e şi spaţiul public de la noi. Cu absolut tot ceea ce decurge din această stare de fapt.
Invitaţii tăi sunt din domenii diverse. De multe ori, sunt puţin cunoscuti publicului larg. Ai simţit un risc din această cauză?
Cătălin Ştefănescu: Nu. Lucrez la Televiziunea Publică. Există o lege care stă la baza funcţionării acestei instituţii, un text în care se formulează foarte limpede misiunea pe care o avem. În condiţiile astea, în mod normal, nu poţi să te gîndeşti că există un risc în a promova nişte valori. Pentru că asta e o parte, în sine, din motivul pentru care există Televiziunea Publică.
Iar valoarea nu e deloc condiţionată de nivelul de celebritate. Uneori, o ştim cu toţii foarte bine, lucrurile stau tocmai invers. Celebrii zilei sînt unii cu care nu prea te-ai aşeza la o masă. Deci, nu. Nu e un risc. E una dintre părţile cele mai frumoase ale acestei meserii. Să descoperi oameni foarte puţin sau deloc cunoscuţi, care fac lucruri excepţionale şi care îi pot inspira pe alţii.
Ai simţit, vreodată, presiunea audienţei?
Cătălin Ştefănescu: Evident că da. Şi e firesc să fie aşa. E normal să faci ce-ţi stă în putinţă, profesional vorbind, pentru a ajunge la cît mai multă lume. Dar aici e o discuţie foarte lungă. Nu e ceva ce faci de unul singur.
Contează foarte mult contextul general în care te plasezi, reputaţia şi credibilitatea platformei în interiorul căreia lucrezi.
Ce trebuie să aibă o discuţie, un dialog, pentru a “trece sticla” şi a ajunge la public?
Cătălin Ştefănescu: Conţinut, în primul rînd. Abia apoi vin “condimentele”. Deşi, o ştim cu toţii, cea mai mare şansă o au, din start, “condimentele”. Cu cît mai tari şi mai intense, cu atît mai mari şansele de a “trece sticla”. Dar are şi conţinutul şansele lui. Şi sînt colegi de breaslă care valorifică din plin aceste şanse.
Uitându-te în jur, la colegii de breaslă, ce observi? Cu bune şi cu rele!
Cătălin Ştefănescu: Nu obişnuiesc să fac judecăţi, în mod public, despre colegii de breaslă. Ar fi lipsit de onestitate.
Radu Paraschivescu spunea că mulţi dintre moderatori şi-au pierdut abilitatea de a asculta. De ce?
Cătălin Ştefănescu: Probabil, pentru că unii dintre ei au senzaţia că totul e doar despre ei. Că li se cuvine să fie, etern, în centrul atenţiei, iar invitatul e doar un pretext pentru a se arăta pe ei înşişi.
Dar asta ar însemna, cum ziceam, să emit o judecată. Aşa că am formulat cît se poate de clar, de la bun început:”probabil”.
Discursul media, mai ales cel online, este încărcat de agresivitate. De unde crezi că vine?
Cătălin Ştefănescu: Păi, cred că vine din agresivitatea cu care trăim încărcaţi zilnic. Agresivitatea a devenit ca un soi de baterie din care ne alimentăm resursele cu care ne punem în mişcare. A devenit un soi de combustibil. Iar agresivitatea din online e dată şi de caracteristicile mediului, de efectul foarte rapid pe care-l poţi avea, de condiţiile de anonimitate sau semi-anonimitate.
Iar în televiziune, vinde foarte bine. Cîtă vreme o să considerăm că asta e resursa care trebuie să ne pună în mişcare, va vinde foarte bine şi mai departe. Ştii cum se zice pe stradă: “De la exceptional în sus!”.
Nu e frustrant pentru tine, ca producător de conţinut de un anumit nivel?
Cătălin Ştefănescu: Prin natura meseriei pe care am ales-o, şi prin filtrul felului în care am ales să o fac, nu e frustrant. Sau n-ar trebui să fie. Pentru că toată energia merge în direcţia oferirii unui model diferit.
Noi propunem o emisiune făcută într-un anumit fel, cu anumit tip de discurs, cu un spectru foarte larg de teme care pot stîrni interes, fascinaţie, participare de toate felurile, inspiraţie.
Principiile la care te raportezi în meseria pe care o faci.
Cătălin Ştefănescu: Cu permisiunea ta, n-o să-ţi răspund la întrebarea asta, cu speranţa că principiile astea se văd în ceea ce fac.
Ce nu vei face niciodată în meseria ta? Ce vezi la alţi realizatori de talk-show, dar nu vei face niciodată şi de ce?
Cătălin Ştefănescu: Petrişor, dacă n-am făcut de-astea în 25 de ani, de cînd fac meseria asta, nu prea cred că o să le fac nici de-acum încolo.
Când te simţi copleşit, unde te refugiezi?
Cătălin Ştefănescu: Acasă, între prieteni vechi. Uneori, în bucătărie, pentru că gătitul mă mută imediat în altă stare.
Faci Garantat 100% de câţi ani? Cum a evoluat emisiunea?
Cătălin Ştefănescu: La anul se împlinesc douăzeci de ani cînd facem Garantat 100%. Nu ştiu ce să zic… Nu cred că eu sînt în măsură să spun cum a evoluat, ci cei care, eventual, ne urmăresc.
N-am accese de modestie machiată, şi nici nu mă-ncearcă lacrimi de crocodil. Dar nu mi-e ruşinde deloc cu ce-am făcut, iar atunci cînd mă întîlnesc cu oameni care spun că au crescut cu emisiunea asta, mă ia un pic de fîstîceală, dar nu-mi cade rău deloc.
Cât şi cum te pregăteşti pentru o emisiune, mai ales când ai invitaţi foarte puţin cunoscuţi publicului larg?
Cătălin Ştefănescu: Mă pregătesc cît pot de bine, citesc mult, încerc să găsesc ce e de găsit prin forţe proprii, iar atunci cînd nu mă pricep, întreb prieteni şi colegi în care am încredere, oameni ale căror competenţe s-au verificat în ani.
Cât contează documentarea? Urmărind piaţa talk-show-urilor, se mai practică acest “sport”?
Cătălin Ştefănescu: Contează enorm. Evident. Problema nu cred că e faptul că nu se mai practică acest “sport”. Deşi, trebuie să recunosc, uneori aşa pare. Şi nu e o chestie care se întîmplă doar pe-aici.
Cred că una dintre probleme e felul în care se face documentarea. Dar aici e şi o chestiune de stil. Depinde ce faci cu documentarea asta. Cum foloseşti ce afli acolo. Cum valorifici informaţia. Şi cum o transformi în ceva care poate să capete contururile unei poveşti. Sau ale unei punţi de legătură reală cu interlocutorul.
Au fost cazuri în care rezultatele de audienţă te-au dezamăgit? Că trebuie, totuşi “să te şi vadă cineva”?
Cătălin Ştefănescu: Sigur că da. Explicaţii se pot da la nesfîrşit. Dar sigur că au fost şi momente de felul ăsta.
Te-ai gândit vreodată să îţi alegi invitaţii după audienţa potenţială?
Cătălin Ştefănescu: Absolut. E firesc să fie aşa. Dar contează foarte mult ce faci cu audienţa potenţială a invitatului. Sigur că dacă ai un invitat foarte cunoscut te bucuri de un anumit nivel de audienţă. Dar cred că e important ce faci cu invitatul respectiv. A te servi doar de faptul că e o garanţie pentru audienţă mi se pare că e, pur şi simplu, lipsit de onestitate.
La un moment dat, m-ai sunat şi mi-ai spus că ai descoperit un alt Gheorghe Hagi după ce l-ai văzut la noi în emisiune. Asta încercăm să facem. Şi mulţumesc şi acum pentru semnul dat. Încurajările contează. Prind bine. Trăim într-o lume care nu face deloc risipă de aşa ceva.
Cât contează decorul într-o emisiune TV. Care a fost cele mai deosebite locuri în care ai filmat?
Cătălin Ştefănescu: Contează mult. Vin dintr-o generaţie de oameni care fac meseria asta cu o atenţie sporită la detalii. Şi cred că ăsta e un lucru bun. Dar, în cele din urmă, cel mai important tot conţinutul discuţiei rămîne.
Am filmat în multe locuri, în afara atmosferei clasice, de studio. Acum, de exemplu, deseori filmăm într-o centrală, în subsolul Televiziunii. I-am dus acolo şi pe Terry Gilliam, Ethan Hawke, sau pe profesorul Manfred Spitzer. Şi le-a plăcut.
Cum îţi gândeşti decorul? Cine este “responsabilul” pentru decorurile Garantat 100%?
Cătălin Ştefănescu: Vreme de ani buni, am lucrat cu scenografa Dana Moraru, cu care ne-am înţeles foarte bine, iar de cînd Dana a ieşit la pensie, ne bucurăm foarte tare să lucrăm cu scenograful Iurie Moroianu.
Talk-show-urile în urmă cu zece ani şi acum?
Cătălin Ştefănescu: Nu sînt deloc un nostalgic. Dar cred că se pierde din ce în ce mai mult talk-ul, în favoarea unui show pe care n-o să-l calific aici. Mai există însă şi locuri în care se fac lucruri bune.
Ce trebuie, după tine, să facă un talk-show? Vezi asta la talk-showurile de pe posturile de astăzi?
Cătălin Ştefănescu: Cred că trebuie să fascineze, să producă atenţie, interes, participare. Cred că trebuie să lămurească lucruri, să nuanţeze puncte de vedere, să creeze un nivel de comunicare propriu unei lumi civilizate.
Şi, da, uneori se întîmplă, şi îi respect pe colegii care reuşesc aşa ceva.
Online-ul – dar mai ales Facebookul – permite descărcarea unei cantităţi considerabile de ură. Simţi asta şi în talk-showurile TV?
Cătălin Ştefănescu: Aşa e. Am vorbit despre asta şi mai devreme. Dar cred că e absolut necesară existenţa unor spaţii alternative, în care nu se întîmplă aşa ceva. Televiziunea Publică are datoria de a face lucrurile astea, de a asigura un spaţiu de comunicare nuanţată şi echilibrată.
Care ar fi explicaţia? E cool să fii hater? E mai cool decât să recunoşti calităţile/realizările cuiva?
Cătălin Ştefănescu: Asta cu recunoaşterea calităţilor e o lungă poveste. Pe la noi, pe aici, nu se stă grozav la capitolul ăsta. Încă mai credem că binele, calitatea, valoarea, sînt nişte competiţii în care fiecare aleargă pe culoarul lui.
Îţi dau un exemplu simplu. Te apuci să salvezi lumea plantînd copaci. Şi lumea îţi mulţumeşte pentru asta. Dar cînd afli că există şi alţii care plantează copaci, chestia asta te deranjează, pentru că ai senzaţia că plantarea copacilor e parohia ta. Iar ceilalţi sînt concurenţa.
Nu le-ai spune un bravo, pentru că salvează şi ei lumea. Ci, mai degrabă, i-ai săpa, i-ai discredita, sau i-ai ignora, crezînd că doar tu eşti custodele binelui.
Semnezi şi în Dilema, o publicaţie culturală care încurajează dezbaterea reală şi schimbul de idei. Există dezbateri reale în piaţa media?
Cătălin Ştefănescu: Există, dar sînt destul de rare. Însă e o vîrstă, un nivel de dezvoltare a societăţii în care trăim, acum, aici. Ideea e să te trezeşti în fiecare dimineaţă cu convingerea că lucrurile astea se pot schimba. În bine.
Crezi că televiziunea a pierdut meciul pentru dezbatere? Mai are vreo şansă?
Cătălin Ştefănescu: Nu, nu cred. Pentru că nu e un meci. E un proces. Iar fenomenele de felul ăsta au căderi şi reveniri. În ceea ce ne priveşte pe noi, cei care facem emisiunea asta, ne vedem de treabă.
Poate oferi online-ul ce nu (mai) poate televiziunea?
Cătălin Ştefănescu: Da şi nu. Poate oferi diversitate, ceea ce e un lucru minunat. Dar diversitatea asta se poate transforma instantaneu într-un neant. Iar aici, în ceea ce priveşte online-ul şi televiziunea, da, e o competiţie. Însă nu e deloc obligatoriu că ideea de televiziune şi-a spus ultimul cuvînt.
Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susţinut de Medlife
MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.
De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.
Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.
Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.
*conform cifrei de afaceri
Citeşte şi:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii